Annonce
erhvervplus

X-Yachts får motor på

Kræn Brinck Nielsen satser på at søsætte denne nye motorbådsmodel på et marked, hvor efterspørgslen stiger og stiger. Foto: Carsten B. Grubach
Sporty model skal øge indtjeningen i det internationalt kendte værft.
Annonce

HADERSLEV: Modellen er hentet hos værftet Hoc i Visby på Gotland. Nu står den på havnen i Haderslev ved siden af den nye model, X-Yachts er i gang med at bygge.

Til oktober vil den første X-Power-model, en 33 fods motorbåd, være klar til at blive sat i vandet, og det er der ifølge administrerende direktør i X-Yachts Kræn Brinck Nielsen en rigtig god grund til.

- Markedet for sejlbåde er fladet ud, og efterspørgslen på motorbåde stiger og stiger. Ældre sejbådsejere stiger over på motorbåde, og de unge og de rige kinesere foretrækker motorbåde frem for sejlbåde, fordi de er nemmere at sejle, og man bare skal have et certifikat for at sejle dem. Markedet er voksende, i øjeblikket er markedet for motorbåde cirka fem gange så stort som for sejlbåde, og derfor skal vi være en del af det. Vi vil stadig bygge sejlbåde, men om fem år skulle vi gerne op på, at vi bygger lige så mange motorbåde som sejlbåde, siger Kræn Brinck Nielsen.

Der er gjort et grundigt forarbejde, inden projektet, hvor der i første omgang bygges seks både, blev sat i søen. Flere værfter blev besøgt, inden man besluttede sig for at bruge den svenske model, som der kun er bygget 12 eksemplarer af.

Annonce

Klar til januar-messe

- Vi videreudvikler den på vores måde. Den bliver mere sporty, så man vil kunne se, at det er en båd fra X-Yachts med de tre striber på siden. Vi tester den så i nogle måneder, vi har fire mand, der udelukkende arbejder på motorbåden.

- Den skal sejle lige så godt og have lige så høj kvalitet som de 6000 sejlbåde, vi har solgt gennem 40 år. Og det er så planen, at den skal præsenteres på bådmessen i Düsseldorf i januar. Vi har derefter planlagt en lukket version af båden og en større båd på 40 fod, der skal bygges i 2021-22, siger direktøren.


Markedet er voksende, i øjeblikket er markedet for motorbåde cirka fem gange så stort som for sejlbåde, og derfor skal vi være en del af det.

Kræn Brinck Nielsen, administrerende direktør


Det er ingen hemmelighed, at X-Yachts, der har sine primære markeder i USA, Tyskland, Holland, England og Danmark, har haft svært ved at få økonomien til at hænge sammen i en trængt branche, hvor mange mindre værfter har måttet give op.

Eksport til 30 lande

  • Det var brødrene Niels og Lars Jeppesen, der sammen med Birger Hansen grundlagde X-Yachts tilbage i 1979. Alle tre er stadig ansat i virksomheden.
  • I en af hallerne på havnen i Haderslev hænger et eksemplar af den allerførste sejlbåd, X-Yacht 79.
  • I årenes løb har X-Yachts eksporteret luksuøse sejlbåde fra priser mellem tre og 20 millioner kroner til 30 lande.

Designafdelingen i England blev lukket, og Kræn Brinck Nielsen, der tiltrådte for to år siden, har selv overtaget ansvaret for salget. Men it-milliardæren Ib Kunøe, der er blevet eneejer af aktieselskabet, har postet en del penge i X-Yachts i troen på et godt resultat og en øget omsætning med motorbådsprojektet, så egenkapitalen er vokset fra 29,4 millioner til 54,5 millioner kroner.

Annonce

Kun et tillæg

10 ansatte i designafdelingen med den tidligere ejer og stifter Niels Jeppesen i spidsen sørger for, at X-Yachts stadig fornyer sig. I alt 100 ansatte arbejder i Haderslev, mens den polske afdeling, der bygger skrog, dæk og mindre både, beskæftiger 120.

- Vi vil stadig blive ved med at bygge sejlbåde og sende en ny model på markedet hvert år. Motorbådene er foreløbig kun et tillæg, som ikke skal stjæle opmærksomheden fra sejlbådene, som stadig vil være vores dna, pointerer Kræn Brinck Nielsen.

Han ser generelt gode muligheder for øget salg, fordi tendensen går på øget charter af både og udvikling af en bedre teknologi, så man groft skrevet kan styre en båd med et joystick.

X-Yachts har tre ben at gå på: Service, som udgør fem-syv procent af omsætningen, opbevaring af op til 50 både ad gangen og så salget, som fylder det meste. Og det er så her, at motorbådene skal være med til at sætte farten op…

X-Yachts har bygget sejlbåde i 40 år og solgt flere end 6000 over hele verden. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce