Annonce
Fyn

Vokseværk hos ung softwarevirksomhed: Det kræver tid at træffe de rigtige beslutninger

De første måneder af 2021 har budt på vanskeligheder med at få gang i det tyske marked, og så tager det længere tid at udvikle en ny version af Morningscores SEO-værktøj end beregnet. Direktør Karsten Madsen er dog fortsat optimistisk, selv om det kan blive svært at nå målet om at runde 4,5 millioner kroner i omsætning i år. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Et ambitiøst mål om at tredoble omsætningen i 2021 presser softwarevirksomheden Morningscore, der har haft problemer med satsningen på det tyske marked. Målet er der dog ikke rokket ved endnu, og belært af tidligere erfaringer tager direktør Karsten Madsen og driftsdirektør Mads Himstedt sig nu endnu bedre tid til at træffe beslutninger, når de er allermest pressede.

Odense: Morningscore brænder penge hver måned, men det er også meningen.

Med et lån på tre millioner kroner fra Vækstfonden skal den unge softwarevirksomhed fra Odense investere i det markante mål om en tredobling af omsætningen allerede i 2021, og i budgettet er der naturligvis sat penge af til, at der i den proces også bliver begået fejl.

Men hvor mange? Og hvor dyre?

Det er spørgsmålet for Karsten Madsen, der er direktør i Morningscore, som med et intuitivt SEO-værktøj går efter at blive et af de tre største værktøjer i verden og det værktøj, som folk globalt set anerkender som det mest intuitive.

- Hver eneste gang, man laver en fejl, tænker man jo på, at det koster X antal kroner, og vi kan kun lave et vist antal fejl, for ellers er der ikke penge nok i kassen, erkender han.


Vi havde en periode, hvor vi tog beslutninger af lidt lavere kvalitet, fordi vi ville rette op på tingene hurtigt i stedet for at tage os tid til at gøre det ordentligt. Da satte vi os ned og sagde: Næh, vi skal ikke føle det pres. Det bliver ikke bedre af det. Når tingene ser værst ud, skal man faktisk træffe endnu langsommere beslutninger.

Karsten Madsen, administrerende direktør i Morningscore


Han har siden den 1. januar 2021 været travlt optaget af at føre den vækstplan ud i livet, som virksomheden lavede i forbindelse med, at Vækstfonden kort før jul skød tre millioner kroner ind i Morningscore som lån. Undervejs i processen deler han op- og nedture og udfordringerne med at træffe de rigtige beslutninger, når man som ham har de fleste kasketter på i en virksomhed med et ungt team, der på kort tid er gået fra tre til 13 fuldtidsansatte plus en lille håndfuld deltidsansatte medarbejdere.

De seneste måneder har derfor været præget af "growing pains", som Karsten Madsen kalder det. Især satsningen på at komme ind på det tyske marked har givet problemer. En proces, der viser Karsten Madsen og driftsdirektør og daglig leder Mads Himstedt værdien af at tage sig god tid, når man intuitivt har lyst til det modsatte.

I løbet af årets første måneder måtte de to gange indse, at de af forskellige årsager ikke havde fået den rigtige medarbejder ansat til at lave opsøgende salg i Tyskland. Begge sagde af personlige årsager op efter kort tid.

- På et tidspunkt talte vi om, at vi tog dårlige beslutninger, fordi vi følte et pres, som jo var reelt, men som vi var nødt til at se bort fra. Vi havde en periode, hvor vi tog beslutninger af lidt lavere kvalitet, fordi vi ville rette op på tingene hurtigt i stedet for at tage os tid til at gøre det ordentligt. Da satte vi os ned og sagde: Næh, vi skal ikke føle det pres. Det bliver ikke bedre af det. Når tingene ser værst ud, skal man faktisk træffe endnu langsommere beslutninger. Ryger du ind i en problemstilling, er man nødt til stille og roligt at finde en god løsning, forklarer Karsten Madsen.

Behov for en sparringspartner

Han havde længe savnet en sparringspartner i det daglige, fordi det var for hårdt og farligt at være eneste stifter med hånden på kogepladen og være alene om de store beslutninger. Et behov, bestyrelsen var enig i, og fra tanke til handling gik der reelt kun få timer, da Mads Himstedt pludselig bød sig til som en mulig kandidat. Allerede samme eftermiddag talte de to om muligheder over en øl på en bar, og siden marts 2020 har de kørt parløb i spidsen for Morningscore.

- Vi har et meget ungt team, og mange af medarbejderne har kun været her i kort tid og havde derfor ikke indsigt til at sparre om strategiske emner. Jeg kom til at sidde som en fyrste på en trone, der skulle bestemme alt. Det dræner ens hoved, og hvis man skal træffe alle beslutninger selv, bliver de sjældent optimale. Nogle iværksættere vil ikke have en partner ind, men træffe alle beslutninger selv. Jeg plejer at sige til dem, at de har valgt den hårde vej. Det gider jeg ikke, siger Karsten Madsen.

Han oplever både, at beslutningerne bliver markant bedre, og at det er blevet sjovere at stå i spidsen for en ambitiøs iværksættervirksomhed, der er i gang med at skalere, i tæt parløb med en partner. Selv når tingene ikke kører helt efter de vækstmål, der står i planerne.

Mads Himstedt, der er ansvarlig for den daglige drift i Morningscore, og Karsten Madsen (med ryggen til) har begge tendens til at træffe beslutninger i en fart og eksekvere hurtigt. De seneste måneder har de imidlertid mindet hinanden om, at de nogle gange skal sove på beslutningerne en nat eller to ekstra, fordi det gør beslutningerne mere kvalificerede og nogle gange giver nogle kreative løsninger, som ikke altid dukker op lige med det samme. Foto: Trine Grauholm

Sådan har det været på flere fronter de første måneder af 2021.

Udfordringen med at finde den rette kandidat til at gå aktivt ind på det tyske marked betød, at Morningscore i slutningen af marts var omkring 30 procent efter den budgetterede omsætning i Tyskland, og selvom stillingen nu er besat igen, vil der forsat gå en rum tid, før møderne er booket, og nye aftaler landet.

Samtidig er der udfordringer med udviklingen af SEO-værktøjets version tre.

- Vi er i gang med en ret stor ændring af vores værktøj, som vi kraftigt har undervurderet. Det er helt klassisk, som Karsten Madsen siger det med en vis portion selvironi.

Annonce

Udvikling tager tid

At udvikling tager tid, burde netop han nemlig vide alt om.

Hele Morningscores eksistensgrundlag er lagt an på salget af licenser til online-værktøjet, som det også i sin første udgave tog længere tid at udvikle, end Karsten Madsen havde troet og håbet. Faktisk blev værktøjet fra begyndelsen så meget forsinket, at han følte sig tvunget til at lancere en gratis prøveversion, inden den reelt var klar. Et valg, han senere fortrød.

- Vi har lært, at vi ikke skal lancere noget, der ikke er godt nok. Vi kunne måske godt lancere den nye version i begyndelsen af maj, men der ville mangle nogle funktioner, og der ville være nogle børnesygdomme, så det ikke ville være en fed oplevelse. Så hellere udsætte, selv om det er voldsomt dyrt, siger Karsten Madsen.

Den nye version skulle have været klar før påske, men Karsten Madsen håber nu, at den kan være på markedet i slutningen af juni.

Et år med en CEO

Han påtager sig helt og holdent ansvaret for, at han ikke på forhånd havde sat sig godt nok ind i, hvad det ville kræve at lave en ny version, og derfor har undervurderet tidsforbruget, som får direkte påvirkning af budgettet.

- Sammen med den nye version lancerer vi også nogle prisstigninger på selve produktet og produktpakkerne. Mulighederne for at abonnere på vores produkt ændrer sig og gør det nemmere for os at lave individuelle løsninger til forskellige behov, så når den nye version ikke er klar, påvirker det også budgettet, forklarer Mads Himstedt.

Annonce

Flaskehalse omkring de to ledere

For ham at se handler en del af Morningscores nuværende udfordringer om, at det tager tid at onboarde nye medarbejdere. I takt med, at virksomheden er gået fra tre til 13 fuldtidsmedarbejdere i løbet af det seneste år, opstår der også flere flaskehalse omkring de to ledere.

- Vi oplever ikke mangel på folk i specifikke afdelinger, men mangel på tid hos os til at sætte os ned og fordybe os i problematikkerne. Tit skal vi måske fordybe os i 10 forskellige ting for at træffe den gode beslutning, men der er kun timer i døgnet til at dykke ned i fem eller seks af delene. Så bliver man nødt til enten at træffe nogle mindre gode beslutninger eller at udskyde dem, og ingen af delene er optimalt, understreger Mads Himstedt.

Begge er de dog optimistiske. Dels fordi mange af medarbejderne nu har været ansat så længe, at de for alvor begynder at kende virksomheden, dels fordi Karsten Madsen og Mads Himstedt har fornemmelsen af, at de er ved at være i bund med udfordringerne.

- Optimismen bunder i, at det ikke ser ud til, at vi for hver dag, der går, får større udfordringer end dem, vi blev bekendt med i marts. Det er lidt ligesom med foråret. For hver dag, der går, bliver det bedre. Vi har bunken af udfordringer liggende, men nu begynder vi faktisk at kunne løse dem, siger Karsten Madsen.

Annonce

Skal kigge på budgettet

Målet er fortsat at øge omsætningen fra halvanden million kroner i 2020 til 4,5 millioner kroner i 2021.

- Men det er klart, at vi er udfordret på det, og det er noget, vi skal se på i forbindelse med vores næste bestyrelsesmøde, siger Karsten Madsen.

Under alle omstændigheder skal 2022-budgettet revideres, for på grund af væksten i både Morningtrain og Morningscore, som Karsten Madsen begge har været med til at stifte, og som pt. deler lokaler, er Morningscore nødt til at finde nye lokaler fra begyndelsen af 2022.

- Det vil blive en meromkostning, for der var ingen, der havde troet, at vi ville gro ud af de her lokaler i løbet af så kort en tidsramme, siger Mads Himstedt.

På den korte bane ser han ikke udfordringer med at nå de milepæle, der er sat i forhold til millionlånet fra Vækstfonden, og om tre år vurderer begge ledere også, at Morningscore er vækstet yderligere, så 13 fuldtidsmedarbejdere er blevet til 25-50.

Morningscore

  • Er en fynsk softwarevirksomhed, der har udviklet et online-værktøj til søgemaskineoptimering; SEO.
  • Virksomheden blev stiftet i 2018 af de samme mennesker, som også driver søstervirksomheden Morningtrain.
  • Den erfarne investor Helge Munk har været med hele vejen, og virksomheden fik i 2020 et lån fra Vækstfonden på tre millioner kroner.
  • Karsten Madsen er administrerende direktør, og Mads Himstedt har titel af driftsdirektør i virksomheden, der har 13 fuldtidsansatte og en lille håndfuld deltidsansatte medarbejdere.
  • Virksomheden har brugt mange penge på at udvikle sit software-værktøj og kom ud af det senest offentliggjorte regnskab for 2019 med underskud på 336.000 kroner.
  • Siden er omsætningen øget markant, og målet er en omsætning på 4,5 millioner kroner i 2021. Det vil i givet fald få regnskabet til at gå i nul.

Hvor på skalaen, det ender, afhænger blandt andet af de beslutninger, der træffes nu, og om Morningscore er villig til at hente yderligere kapital udefra. Med det nuværende behov for flere til at bære de forskellige kasketter, er det en mulighed, selv om pengene jo skal betales tilbage på et tidspunkt.

- Med Vækstfondens midler er målet at stadfæste vores position i Danmark og få foden indenfor på det tyske marked for alvor. Det er den plan, der er lagt for 2021 og 2022. Derefter skal vi finde ud af, om vi skal have flere penge ind, eller om vi skal vækste med en mindre voldsom hastighed. Det valg bliver også afgørende for, om vi skal ind i fem andre europæiske lande i 2022 eller 2023, for det vil kræve mere kapital til at ansætte medarbejdere i de lande og til at udvikle produktet yderligere, understreger Mads Himstedt.

Annonce

Guldkornene dukker op

Han vurderer, at de kommende måneder vil vise, om de to ledere af Morningscore har taget sig tid nok til at træffe de vigtige beslutninger, men mavefornemmelsen er god.

En ny prisstrategi er allerede sat i værk for at indhente lidt af det tabte, og så har Karsten Madsen lavet et detaljeret udviklings-roadmap, hvor der i højere grad end før er lagt buffere ind og taget højde for tendensen til at være lidt for optimistisk i forhold til, hvor hurtigt tingene kan blive lavet.

- Problematikken med os er nok, at vi har en tendens til at træffe beslutninger for hurtigt, mere end at det går for langsomt, og nogle gange skal man mærke efter og sove en nat eller to mere. Når man graver sig ned i en problematik, ender det som regel med, at man ser tingene fra et andet perspektiv og finder nogle guldkorn under de sten, man ellers ikke ville have fået vendt, oplever Mads Himstedt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce