Annonce
Erhverv

Virksomheder klynker over inflation - og tjener penge som aldrig før

Alene priserne på grøntsager er steget med fire procent på et år, mens inflationen overordnet har rundet seks procent. Butikkerne melder nu om leverandører, der skruer mere op for priserne, end der er sagligt belæg for. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Er man den skeptiske type, har man nok tænkt tanken: Er der nogen, som lige nu udnytter situationen med stigende priser til at score en nem gevinst?  For hvordan kan den ene virksomhed efter den anden klage over høje omkostninger og alligevel tjene gigantiske overskud?

Alle anerkender, at priser på energi, materialer og arbejdskraft er steget til vejrs, fordi der er mangel på det hele. Vi befinder os i en svær tid, hvor efterdønningerne fra coronapandemien stadig hærger, og nu tilføjer krigen i Ukraine, en europæisk energikrise og stigende renter et helt nyt lag af problemer.

Derfor skal vores varmeregninger vokse, og det er mærkbart dyrere at fylde kurven i supermarkedet.

Annonce

Et prisløft på 10,0 procent lugter mere af en helgardering, hvor en pæn andel rammer bundlinjen, medmindre krisen udvikler sig endnu værre end forventet.

Men det er alligevel voldsomt, at forbrugerpriserne i april voksede med hele 6,7 procent - den højeste inflation siden 1984.

Derfor rejser spørgsmålet sig, om prisstigningerne alene skyldes høje omkostninger, der samvittighedsfuldt sendes videre til det næste led i kæden - og i sidste ende til de danske forbrugere.

Direktøren for butikskæden Normal, Torben Mouritsen, undrer sig i hvert fald, når en leverandør rask væk hæver prisen på shampoo med præcis 10 procent.

Hvis det var 9,4 eller 10,3 procent, så kunne man tro, at prisstigningen beroede på helt konkrete merudgifter hos en leverandør. Man ville fornemme, at shampoofabrikken havde sat sine bedste folk på opgaven, taget nattetimerne i brug og søgt i øst og vest for at finde enhver lille besparelse, der kunne afbøde de solide prisforhøjelser.

Et prisløft på 10,0 procent lugter mere af en helgardering, hvor en pæn andel rammer bundlinjen, medmindre krisen udvikler sig endnu værre end forventet.

- Der er desværre kommet et mantra om, at alting stiger, og at man alene kan henvise til, hvordan verdenssituationen ser ud lige nu. Men den bider vi altså ikke bare på. Vi møder ofte leverandører, der præsenterer os for prisstigninger, som de ikke kan argumentere sagligt for, siger Torben Mouritsen til Børsen.

Hverken han eller kollegerne i dagligvarebutikkerne vil sætte navne på de leverandører, der afsløres i usaglige prisforhøjelser. Men der er næppe tvivl om, at stemningen er anstrengt, når butikskæder - der indbyrdes slås en blodig kamp om forbrugernes gunst - forhandler priser med leverandørerne.

Også Henning Otte Hansen, seniorrådgiver på Københavns Universitet og ekspert i fødevareøkonomi, ser lige nu, at priserne stiger mere, end de burde, fordi nogen udnytter vores krisebevidsthed.

- Man ser en slags overreaktion, hvor det bruges som en gyldig grund til at hæve priserne lidt ekstra, end man kan berettige med de dyrere råvarer. Vi har set det samme i tidligere kriser på fødevaremarkedet, at man hæver priserne for hurtigt og for meget, mens man er langsom til at sænke dem igen. Det er jo godt købmandskab, kan man sige, men det er også lidt amoralsk, sagde han i denne uge til Avisen Danmark.

Det er her, vi har brug for sund konkurrence. Så drager forbrugerne derhen, hvor vi finder den bedste sammenhæng mellem pris og kvalitet. Pludselig vil der være leverandører, der ikke længere får plads på hylderne i supermarkedet, fordi de misforstod, hvad de havde lært om godt købmandskab.

Men hvad med dagligvarebutikkerne? Det kan være svært at gennemskue, om de også skruer priserne for højt op, selv om de taler varmt og længe om, hvordan de dagligt kæmper for at skåne kunderne mod inflation.

Vi må huske at kaste et blik på deres overskud, når 2022 er overstået. Både Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, og Coop-koncernen har varslet faldende profitter i år. Til gengæld forventer Rema 1000 fremgang i både omsætning og overskud, forlød det i et helt nyt regnskab i denne uge.

Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Lines hjerneskadede søn gav hende idéen til at starte virksomhed: Har hjulpet ham til at bedre liv og nu skal andre have samme mulighed

Annonce
Sydjylland For abonnenter

På få år er Modulex gået fra underskud til to-cifret millionoverskud: - Vi kan næsten ikke rekruttere hurtigt nok

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Erhverv

DI-topchef vil skabe et stærkere produktionsdanmark

Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Vestjylland

Har solgt rekordmange T-shirts – omsætningen nærmer sig en halv milliard: - Det gør en forskel, når verden begynder at gynge, at vi har medarbejdere, der er rolige og erfarne

Sydjylland

Kolding Havn hiver millioner i land - og leder efter ny direktør efter sag om skjult regning fra luksushotel

Erhverv For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Annonce