Annonce
Erhverv

Vinapotek om etiket af fynsk kunstner: - Bare fordi det er sjovt

Pernille Bohn og André Berkholdt ved en plakat af deres vin-etiket fra den fynske kunstner Henriette Hagelskjær: - Stemningen herinde, kombineret med en naturvin produceret af en dansker i Frankrig, synes vi, passer så fint med den fynske kunstner Henriette Hagelskjærs lidt poetiske og mystiske maleri af et svin. Det er ikke udtryk for en formel branding-strategi, men bare fordi det er sjovt. Foto: Susanne More
Den fynske kunstner Henriette Hagelskjærs maleri af en svin pryder etiketten på en af vinene i S'vineriets Vinapotek i Odense.
Annonce

ODENSE: Det er ikke underligt, at langt over halvdelen af kunderne i S'vineriet Vinapotek i Klaregade i Odense er stamgæster.

Stemningen er hjemlig, ja nærmest lidt nostalgisk, med slidte plys-sofaer, gamle malerier og pauser i musikken, når LP`erne lige skal vendes. Her er man på fornavn med de to indehavere, Pernille Bohn og Andrè Berkholdt.

Så naturligvis var det også to stamkunder, gallerist Peter Thomsen fra Galleri 5000 og vinhandler Henrik Knudsen fra CH-Vin, der foreslog, at en af deres egne yndlingsvine skulle have en etiket med kunst på. Og den idé var de to sommelierer hurtigt med på:

- Vi syntes, det var en sjov idé med vores helt egen etiket på en god og afslappet naturvin Fa`Si a´Boire. Navnet er et ordspil på det franske ”facile à boire” , som betyder “let at drikke”, fortæller Pernille Bohn.

- Men vi skulle jo lige være sikre på hvilket kunstværk, der ville være det helt rigtige.

Annonce

Et poetisk svin

Naturvine er produceret helt uden tilsætningsstoffer som sukker, syre eller andre smagsgivere, og mange af de fornemmeste restauranter i Paris og København sælger i dag udelukkende naturvine. Netop denne vin kommer fra den tidligere sommelier på Kong Hans, Rune Elkjærs vingård i Côte du Rhône.

- Stemningen herinde, kombineret med en naturvin produceret af en dansker i Frankrig, synes vi, passer så fint med den fynske kunstner Henriette Hagelskjærs lidt poetiske og mystiske maleri af et svin, fortæller Pernille Bohn.


Vi gør meget ud af at skabe en varm og hyggelig stemning her i vinbaren, og derfor har vi originale malerier og fotokunst på væggene.

Pernille Bohn, S'vineriet Vinapotek


De to erfarne sommelierer har tydeligvis en både dyb og bred viden, når talen falder på de vine, de sælger fra hele verden. Men man skal ikke forvente noget større, forkromet koncept for deres udvalg:

- Vi sælger simpelthen bare de vine, vi selv kan lide. Vi vælger ikke nogen vine fra ud fra et bestemt koncept, men har vine fra mange steder, lige fra Grækenland til Oregon i USA og Australien. Vi kan godt lide at handle med passionerede, lidt nicheprægede vinproducenter, forklarer Pernille Bohn.

På samme måde er den nye etiket ikke udtryk for en overordnet branding-strategi, men blot et af de afslappede og finurlige indslag, der så alligevel indirekte er blevet stedets ”brand”.

Den personlige vin-etiket gør det nemmere for gæsterne at relatere sig til vinen, og giver et fint samtaleemne med kunderne, fortæller Andrè Berkholdt:

- De synes, det er sjovt, og så taler vi nogle gange om, hvad vi forestiller os, der egentlig sker på billedet. Det er lidt uklart, hvilket bare gør maleriet mere interessant. Her i baren sælger vi ikke mere af vinen på grund af etiketten, men når folk køber vin med hjem til en middag, betyder det pludselig rigtigt meget, at der følger en god historie med. Det har betydet, at vi har solgt en del af vinen ud af huset her i corona-tiden, fortæller Andrè Berkholdt.

- Men altså, vi bruger det ikke som sådan en stor reklame-ting, vi synes egentlig bare, at det er sjovt og hyggeligt, og det er også den ånd, vores kunder modtager det i, fortæller han.

Annonce

Altid original kunst

- Vi ser flere og flere af den slags personlige præg sat på både vine og andre ting. Jeg har lige købt et hus gennem EDC-mæglerne, og da vi afsluttede handlen, fik vi to flasker rødvin med et billede af vores nye hjem på etiketten, og det synes vi jo også er noget særligt, fortæller Pernille Bohn og fortsætter:

- Vi gør meget ud af at skabe en varm og hyggelig stemning her i vinbaren, og derfor har vi originale malerier og fotokunst på væggene. Det er ofte bare noget, vi finder rundt omkring, og altså ikke fine, dyre værker. Men det er altid noget originalt. Og når vi nu går op i et originalt og personligt udtryk, ja, så er det altså sjovt at have den personlige vin-etiket fra kunstneren Henriette Hagelskjær.

Mellem kunst og ledelse

  • Kunstnere og erhvervsfolk har altid haft en gensidig fascination og afhængighed. Mæcener og kunstsamlere som Carl Jacobsen, Hirschsprung, Knud W. Jensen og vor tids Annie og Otto Detlevs har gennem århundreder præget kunsten i Danmark.
  • Men hvordan præger kunsten erhvervslivet?
  • Som moderne leder møder man i dag en forventning om, at man viser, ikke blot sine forretningsmæssige værdier, men også de menneskelige sider, der ligger bag.
  • I et samarbejde mellem Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ har vi derfor bedt 10 fynske ledere fra det offentlige og private præsentere et yndlingsværk og fortælle, hvordan de bruger kunsten som led i værdibaseret ledelse i dag.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce