Annonce
Østjylland

Vildmarksbade og udesaunaer er blevet hvermandseje, og det giver travlhed og millionvækst hos SpaKompagniet

Hos SpaKompagniet kører de med faste priser på varerne. – Det med at sælge det hele til det halve er en glidebane. Alle fornuftige forbrugere ved, at det ikke hænger sådan sammen. Det er et narrativ, hvor man tilpasser prisen fra forretningens side, så der er råd til rabat. Så vi droppede tilbud, kampagner og black friday for år tilbage, fortæller Morten Vestergaard. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Mens interessen for spabade og udesaunaer er eksploderet, siden corona gjorde sit indtog verden over, udfordrer varemangel og stigende priser på råvarer og fragt den positive udvikling. Alligevel har den 51-årige ejerleder Morten Vestergaard så stor tiltro til fremtiden, at han i øjeblikket er ved at udvide firmaets aktiviteter i Sverige.

Søften: Det er let at være bagklog. Alligevel er der god grund til det smil, der hænger Morten Vestergaard på læben, når snakken falder på de resultater, som hans firma SpaKompagniet har landet i den senere tid. For mens butiksnedlukninger grundet corona i starten af sidste år fik flere af konkurrenterne til at sælge ud af deres varelager og sætte deres aktiviteter på hold, gjorde den administrerende direktør og ejer af firmaet det stik modsatte.

Han købte op og ansatte flere ud fra en teori om, at der kunne komme varemangel senere hen. Og det har sat ham i en gunstig situation i dag.

- Vi trives bedst i modvind. Når det går godt, så går det jo godt for alle. Men dér, hvor vi tager ekstra store skridt, det er, når det er svært for vores konkurrenter at drive forretning, forklarer Morten Vestergaard, der forventer, at firmaets årsresultat for 2020 vil overgå samtlige resultater hidtil.

Annonce

- Og 2021 bliver det bedste år nogensinde, der kommer til at overgå 2020, fortæller han med et endnu bredere smil.

Fremgang i modgang

At den 51-årige ejerleder har oplevet det bedste resultat i firmaets knap 20-årige historie, skyldes dog mere end en god forretningsforståelse. Tiden har også været med firmaet. For de mange rejserestriktioner kombineret med danskernes trang til udeliv har ifølge direktøren skabt en hidtil uset bølge af interesse for udespa, udesauna og swimmingpools, der har skyllet ind over firmaet siden sidste sommer.

Samtidig har folk fået flere penge mellem hænderne, og så er også priserne efterhånden kommet ned i et lejde, som gør, at flere har råd til at købe dem.

Morten Vestergaard ses her sammen med sin kone Susanne Mors Vestergaard, der er medejer af SpaKompagniet. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Før var vores produkter forbeholdt mindretallet af velbemidlede danskere. Men nu er det både skolelærere og buschauffører, der vil have vildmarksbade i haven. Derudover har vi også set en tendens til, at flere sommerhusejere vælger at opgradere på baggrund af efterspørgslen fra de danskere, der holder ferie hjemme, fortæller Morten Vestergaard, der ikke kun oplever interesse fra private udlejere, men i lige så høj grad fra sommerhusudlejningsfirmaer og campingpladser, der sidste år fik besøg af langt flere danske gæster end sædvanligt.

Tre grunde til, at SpaKompagniet har oplevet medgang det sidste år:

1. De købte op, da andre solgte ud

2. De har sørget for at have del i hele værdikæden

3. De følger tendenserne i markedet tæt

- I øjeblikket har vi mindst 10 forskellige campingpladser, som vi leverer udespa til, tilføjer ejerlederen, der takket være de tidligere opkøb af varer har formået at være leveringsdygtig på et tidspunkt, hvor andre har kæmpet med at få bestilt varer hjem.

- Branchen som helhed har reageret i panik og solgt ud med store rabatter. Derfor er de løbet tør for varer tidligt. Vi købte stort ind, men har til gengæld måttet tilpasse vores priser til de omkostninger, der har været forbundet ved det at være i stand til at levere varer, siger Morten Vestergaard, der også under finanskrisen i 2007 valgte at åbne butikker op, mens andre lukkede ned med succes til følge.

Men trods tidligt opkøb af varer og nyansættelser mærker ejerlederen også til bagsiden af medaljen, når det kommer til corona.

Annonce

Flaskehals på markedet

- Efterspørgslen er i øjeblikket tyve gange så stor som normalt. Men det falder sammen med, at vi har en produktion, der kun er det halve af, hvad den plejer, siger han.

Selvom Morten Vestergaard, der står bag et konglomerat bestående af blandt andet firmaerne Transporto, Camelot, Dansk Bademiljø og som tidligere nævnt SpaKompagniet, har kunnet drage nytte af at have både eget transportfirma og engrosfirma, har også hans firmaer derfor været påvirket af prisstigninger fra underleverandører og på fragt samt komponentmangel, der udfordrer produktionen. Og det rammer i sidste ende kunderne.


Nogle firmaer ville nok vælge at være tilfredse med situationen, falde tilbage og slappe af. Men vi ser det her som et springbræt til at komme videre ud.

Morten Vestergaard, ejerleder af SpaKompagniet


- I øjeblikket er det meget svært at købe produkter i et fornuftigt prisleje. Hvis man vil betale 50.000 kroner og opefter for et spa, så har vi varer tilgængelige. Men for de fleste, der foretrækker et prisleje på 35.000 til 50.000 kroner, er det med en ventetid på to til otte uger, siger han.

I øjeblikket oplever SpaKompagniet særlig stor efterspørgsel på produkter til udendørs brug som for eksempel udebrusere, udesaunaer og spabade til udendørs brug. Og i modsætning til flere konkurrenter har de fortsat rigeligt at sælge ud af. - Lige da krisen startede, bestilte vi 100 fyrrefodscontainere med udespa hjem, fortæller Morten Vestergaard. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

For det er ikke kun i Danmark, at interessen for udespa og udesaunaer er eksploderet. Det er verden over, og det har skabt en flaskehals på markedet.

- Vi har sikret vores forsyningskæder, så vi får i øjeblikket to fyrrefods containere ind dagligt. Men vi kan sælge mere end det. Vi kunne sælge fire fyrrefodsfods containere, hvis det skulle være, siger Morten Vestergaard, der er overbevist om, at den nuværende varemangel vil tiltage i den kommende tid.

- Jeg tror ikke, at vi har set toppen af isbjerget endnu. Vi kommer til at lide akut varemangel i slutningen af 2021, spår han.

Alligevel har Morten Vestergaard så meget tiltro til fremtiden, at han i øjeblikket er ved at udvide firmaets aktiviteter i Norden.

- Nogle firmaer ville nok vælge at være tilfredse med situationen, falde tilbage og slappe af. Men vi ser det her som et springbræt til at komme videre ud, fortæller Morten Vestergaard.

I 2022 er det derfor planen, at SpaKompagniet vil supplere deres fire danske butikker i henholdsvis Hjørring, Søften, Kolding og Karlslunde med flere butikker i Sverige. For når krisen kradser, som den gør i øjeblikket, er det hans forventning, at de små firmaer bliver færre, mens de store firmaer på markedet som hans eget vil vokse sig større.

- Jeg tror ikke, at træerne vokser ind i himlen. Men jeg tror på en konsolidering af markedet og på, at særligt store internationale virksomheder vil få en stor rolle at spille i fremtiden, siger Morten Vestergaard, der har en klar fornemmelse af, hvilken vej firmaet skal gå.

For forbrugernes indkøbsvaner er i øjeblikket ved at ændre sig, og den virkelighed vil Morten Vestergaard være på forkant med. Derfor er det da også butikslokaler med en størrelse på mindst 2000 kvadratmeter, som ejerlederen i øjeblikket har kig på i Sverige.

- Folk søger oplevelser, og derfor vil vi lave oplevelsescentre i butikker, så det at handle ind bliver en udflugt i sig selv, forklarer han.

Om SpaKompagniet

  • Firmaet SpaKompagniet er stiftet i september 2001.
  • Firmaet sælger både spabade til inde- og udebrug, saunaer og swimmingpools samt et større sortiment af udstyr til badeværelset og welness til både private kunder, virksomheder og eksport.
  • Firmaet er ejet af Morten Vestergaard, der også ejer engrosfirmaet Dansk Bademiljø, transportfirmaet Transporto, engros- og detailfirmaet Nordkap Living i Spanien, holdingselskaber Maximus Holding samt ejendomsfirmaerne Camelot, Bifrost Nord, Midgård og Asgård.
  • Ens for firmaerne er, at de løser opgaver for hinanden indbyrdes, men også tager opgaver ind fra øvrige selskaber. For eksempel lejer ejendomsselskabet Camelot grunde ud til både SpaKompagniet og GLS i Søften, Transporto løser logistikopgaver for både SpaKompagniet og andre firmaer og engrosfirmaet Dansk Bademiljø leverer varer til både SpaKompagniet, flere danske hypermarkeder og udlandet.
  • SpaKompagniet havde ved sidste offentliggjorte regnskab fra 2019 en bruttofotjeneste på 6,1 millioner kroner og en bundlinje på 77.000 kroner. Ifølge ejerlederen vil resultatet fra 2020 overgå dette med flere længder.
  • I øjeblikket beskæftiger SpaKompagniet cirka 25 medarbejdere.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce