Annonce
Østjylland

Transportfirma: Vi vil være ligesom Coca-Cola

Thortrans har en stor vognpark, alle på diesel. - Vi har de mest miljørigtige diesellastbiler på markedet. Men vi har ikke købt ellastbiler, for det fungerer ikke. Der er for kort rækkevidde. Man kan ikke køre med tunge læs, mener Lars Thomas Kristensen. Foto: Lars Bech
Thortrans i Randers bruger it til at blive den allerbedste og mest servicemindede spiller inden for professionel møbeltransport. Målet er fordoble virksomheden i de kommende 10 år.

Alle ved, hvordan en Coca-Cola smager. Nøjagtig den samme fornøjelse hver gang.

Den følelse af genkendelighed og høj kvalitet kunne Lars Thomas Kristensen godt tænke sig at overføre til familiefirmaet.

- Thortrans skal være for møbeltransport, hvad Coca-Cola er for tørst. Det kunne være fedt, siger Lars Thomas Kristensen, medejer af Thortrans.

Annonce

Kernekompetencen er møbeltransport og køkkentransport. Virksomheden servicerer en række større og mindre møbelvirksomheder med landsdækkende møbeldistribution til butikker og private.

Hver uge har man leveringer til private hjem i hele Norden.

Nøgleordene er præcision og kundeservice, og i dag har man stor efterspørgsel på medarbejdere.

- Vores chauffører er en slags specialister, en slags flyttemænd, for når man kommer i et privat hjem, skal man kunne noget ekstra. Det handler om personlig fremtræden, vi skal skabe en god oplevelse for kunden. Det er en udfordring at holde vores serviceniveau ved lige, erkender Lars Thomas Kristensen.

Vores chauffører er en slags specialister, en slags flyttemænd, for når man kommer i et privat hjem, skal man kunne noget ekstra. Det handler om personlig fremtræden, vi skal skabe en god oplevelse for kunden. Det er en udfordring at holde vores serviceniveau ved lige.

Lars Thomas Kristensen, direktør Thortrans

- Vi er ikke bare en møbeltransportør, vi vil gerne være en it-virksomhed, der leverer transport, siger Lars Thomas Kristensen.

Han forklarer, at virksomheden med hjælp fra en række eksterne leverandører har skabt sin egen it-platform, et open source-system bygget oven på det gængse ERP-system.

Man er groft sagt gået fra løse papirlapper til et topmoderne digitalt system, der styrer alt lige fra kundeportefølje, økonomi og varestrømme, logistik, udgående og indgående ordrer.

10 millioner kroner

Han anslår, at systemet har kostet ca. ti mio. kr. over fire-fem år at udvikle, men han har også en klar forventning om, at det skal påvirke lønsummen markant.

Han har nu et unikt track and trace system, der kan styre alle koncernens aktiviteter digitalt.

- Vi har en platform, som ingen andre har. Vi har f.eks. en forbedret kundeservice, der gør, at det fjerner kundens behov for at ringe til os fem gange, siger Lars Thomas Kristensen.

Man benytter kunstig intelligens, og turplanlægningen kodes af en robot, og så kunne man spørge, om Thortrans er et it-firma eller et transportfirma.

En stor del af forklaringen på Thortrans’ succes ligger i den massive investering i it-løsninger, forklarer Lars Thomas Kristensen. Foto: Lars Bech

- Vi er et transportfirma, men det er it, der skal løfte vores brand. Det kunne være fedt, hvis vi kunne få lov til at skabe en endnu mere ensartet struktur for vores arbejde, så vores kunder får nøjagtig det samme hver gang. Vi skal have endnu bedre it, vi skal have endnu bedre kundeservice. Vores it skal levere en service, så kunden udbryder: Hold nu op, siger Lars Thomas Kristensen.

Annonce

Fordobling på 10 år

Vækstplanen er ambitiøs: Virksomheden bliver fordoblet i volumen i løbet af den næste ti år. Både i form af organisk vækst, men også i form af opkøb.

En del af svaret på den positive udvikling skal findes i satsningen på it, men en helt afgørende forskel er kommet fra en ny, professionel bestyrelse, som virkelig har været med til at flytte bjerge, siden den trådte til for to år siden.

- Vi får kritisk rådgivning. Vi har it-eksperter i bestyrelsen, og de kom fra et skarpt Microsoft dream team for to år siden. Det er skræmmende, hvad det har flyttet. Thortrans er en helt anden virksomhed i dag. Det skulle vi have gjort for lang tid siden. Det har virkelig været en positiv proces, siger Lars Thomas Kristensen.

Han erkender også, at det at skulle lære at lytte og modtage professionel rådgivning har været lidt af en udfordring for en stædig randrusianer.

- Min bror og jeg har virkelig haft godt af at lytte og tie stille og modtage professionel rådgivning. Vi har mødt nogle mennesker, som er kloge på noget, som vi ikke selv ved noget om, siger Lars Thomas Kristensen.

Han sender samtidig en taknemlig tanke til den nye økonomidirektør, der er tiltrådt fra Mars Group.

- Han er 100 metermester i at sige ting, jeg ikke kan lide at høre, siger Lars Thomas Kristensen.

Der er f.eks. blevet ryddet op i kunder med dårlig lønsomhed, noget man måske ikke altid har været så god til at få gjort noget ved.

Annonce

Nominering

Lars Thomas Kristensen er ikke helt klar over, hvorfor hans virksomhed Thortrans er nomineret til EY Entrepreneur of the Year.

Men lige nu er der stor fokus på bæredygtighed, miljø og CSR.

- Det er blevet moderne at profilere sig på social ansvarlighed og social økonomi, men jeg plejer at sige, at vi gjorde meget for miljøet, inden man kunne stå og sole sig i, at vi f.eks. genbruger flere tusinde ton træ om året. Vi har gjort det, fordi, det giver mening hos os, siger han.

Han behøver blot at nævne, at Thortrans i oktober 2019 var medstifter af fonden Global Material & Asset Fond.

Fonden skal sikre bæredygtig global genanvendelse af verdens ressourcer igennem cirkulær, sporbar genanvendelse af bl.a. plast, som kan markeres, spores og genanvendes med en unik teknologi. Fondens forretningsplan støtter FN's 17 verdensmål.

I april 2018 vandt Thortrans Danish Transport Award som årets vækstvirksomhed. De fik prisen, fordi virksomhedens strategi og it-udvikling har skabt vækst og arbejdspladser og gjort Thortrans til en af de førende transportvirksomheder inden for sit felt.

I december 2016 stiftede Thortrans sammen med Jysk Børnforsorgen og Randers Bo og Erhvervstræning den Socialøkonomiske Fond GOGGS Fonden "Guld og Grønne Skove".

Fonden skal skabe arbejdspladser til mennesker med nedsat arbejdsevne og socialt udsatte, overskuddet fra fondens virke skal gå til velgørende formål.

Thortrans beskæftiger over 190 ansatte, heraf 115 chauffører, og vognparken består af 95 trækkere og 15 forvogn/kærre og ca. 250 trailere.

- Vi kører f.eks. på regummierede dæk, vi stiller større krav til vores bilers brændstofforbrug, end de egentlig bør have, forklarer Lars Thomas Kristensen.

- Vi måler meget på det, så vi ved, at vi får den bedst mulige Total Cost of Ownership.

Udover møbeltransport fremstiller Thortrans rigtig mange produkter, som består 100 pct. af noget, som er affald i andre folks øjne. Det er f.eks. paller. Man modtager rigtig meget defekt affaldstræ, som bliver repareret og genbrugt i egen drift.

- Vi køber aldrig nyt træ. Det er alt sammen genbrug.

Annonce

Nej til ellastbiler

Han kunne også forklare, at man overalt på lager og distributionscenter har LED-lamper og lysstyringssystem, man slukker elektriske apparater, der ikke er i brug eller til opladning.

Det er også værd at nævne, at, man sorterer og genbruger affald. Affaldspapir samles og sendes til makulering og genbrug. Pap bruges bl.a. til kassefyld i firmaets transportkasser. Plastik og aluminium sorteres og sendes til genbrug.

Thortrans

En familievirksomhed med over 49 år på bagen inden for transportbranchen.

Firmaet blev grundlagt af Thorbjørn Kristensen i 1972 og ledes i dag af sønnerne Henrik og Lars Thomas Kristensen.

I oktober 2012 overtog Thortrans Con Way Furniture Transport ApS og kunne dermed dække møbeltransport i Norge, Sverige og Finland.

Få måneder senere etablerede Thortrans agentur i Skandinavien for Tramo Møbeltransport i Italien.

I februar 2013 blev Anders Sørensens Møbeltransport A/S en del af Thortrans, og dermed var to af branchens største aktører samlet under samme tag.
I december 2015 købte Thortrans 75 pct. af Hvejsel Møbeltransport, og i 2016 kom Hellerup Flytteforretning & Kunsttransport til.

Bruttofortjeneste 2021: 93,6 mio. kr.

Årets resultat: 6,0 mio. kr.

Bruttofortjeneste 2020: 87,1 mio. kr.

Årets resultat: 0,35 mio. kr.

Bruttofortjeneste 2019: 75,4 mio. kr.

Årets resultat: -3,6 mio. kr.

Man bruger el-trucks på lageret, men til gengæld har han ikke investeret i ellastbiler.

- Vi har de mest miljørigtige diesellastbiler på markedet. Men vi har ikke købt ellastbiler, for det fungerer ikke. Der er for kort rækkevidde. Man kan ikke køre med tunge læs.

Lars Thomas Kristensen forstår heller politikerne, der vil softwareopgradere den danske bilflåde.

- Hvis jeg køber en elbil, men ikke sørger for at afvikle det køretøj, jeg skal af med. Har jeg så lavet en CO2-reduktion? Det kan godt være jeg har det i min underbevidsthed, men min gamle bil bliver jo på markedet, den bliver ikke hugget op. Man burde gøre det forbudt at sælge en bil, som ikke er miljøoptimeret med f.eks. en katalysator, mener Lars Thomas Kristensen.

Annonce
Annonce
Randers

Kabinefabrik kræver ikke, at medarbejdere viser coronapas, men alternativet er krav om mundbind

Annonce
Østjylland For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Annonce
Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Fyn

Kendt erhvervsmand lod drømmejobbet i efterretningstjenesten ligge for at blive iværksætter: Jeg stræber altid efter at gøre tingene lidt bedre

Erhverv For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Vestjylland

Offshore-møller har givet RG Rom Gummi vind i sejlene: - Vi håber at kunne åbne en afdeling i USA

Vestjylland

Søren V. Jensen vælger vækst på vestjysk: - Vi har ikke glemt, hvordan det var i 2008

Østjylland

Stærkere sammen: Konkurrerende firmaer hjælper hinanden med rottebekæmpelsen landet over

Annonce