Annonce
Sydjylland

- Vi burde tale meget mere om bionedbrydelighed end om genanvendelse

Ole Møller Hansen vil meget gerne have drejet diskussionen om bæredygtighed over på bionedbrydelighed i stedet for genbrug og genanvendelse. - En ble som denne er for eksempel 450 år om at blive nedbrudt i naturen, hvis den ender der, siger Smurfit Kappa-direktøren. Foto: Søren Gylling
Direktøren for Smurfit Kappa i Danmark, Ole Møller Hansen, kan se tilbage på et godt 2019 med faldende papirpriser. Men han ser samtidig gerne, at bæredygtigheds-dagsordenen giver sig endnu mere til udtryk i emballagevirksomhedens vækst i de kommende år.
Annonce

KOLDING: Den avis, som du nu sidder med i hånden - medmindre på læser med digitalt selvfølgelig - er nogle få måneder om at blive nedbrudt, hvis den bliver efterladt i naturen.

For en mælkekarton tager nedbrydningstiden et par år, mens metaldåser, plastikposer eller -flasker ligger i den helt anden ende af skalaen. Her er naturen op til 500 år om at få bugt med fremmedlegemet.

- Og det samme er tilfældet for en ble. Det tager omtrent 450 år, forklarer Ole Møller Hansen, direktør for Smurfit Kappa i Danmark og de baltiske lande, mens han viser rundt i den nye miljø-udstilling ved indgangen til hovedkontoret på havnen i Kolding.

Som en del af en af verdens største producenter af papirbaseret emballage er han hurtigt fremme ved sin pointe. De 120 mio. kvadratmeter bølgepap, der hvert år bliver produceret på fabrikken, har omtrent samme nedbrydningstid som avisen - et par måneder.

- Vi burde tale meget mere om bionedbrydelighed end om genanvendelse, for selv om vi får 90 procent tilbage, der bliver genanvendt til ny emballage, så er der jo stadig 10 procent, som vi ikke ser igen. Det ender så enten på forbrændingen eller i naturen, hvor det bliver nedbrudt forholdsvis hurtigt i forhold til andre materialer, siger Ole Møller Hansen.

Smurfit Kappa i Kolding har sit eget lille fysiske supermarked, hvor kunder som Arla og andre kan se, hvordan emballagen vil præsentere sig i butikken. Virtuelt kan udviklerne også måle, hvor meget opmærksomhed en vare får ved for eksempel at ændre farven på pakken. Foto: Søren Gylling
Annonce

Hele kæden i ét system

Direktøren lægger ikke skjul på, at klimadebatten og fokus på bæredygtighed giver Smurfit Kappa vinden i ryggen.

- Det er da fantastisk, og vi mærker væksten, men den burde ligger højere end de aktuelle tre-fem procent, mener han og tilføjer:

- Vi vil ikke være kritiske over for andre. Vi skal i stedet oplyse om, hvorfor det er bedre at vælge vores løsninger.

Smurfit Kappa har hele værdikæden i et lukket system. Det er lige fra egne skove og 34 papirfabrikker, der producerer 5,1 tons om året, men der bliver også årligt indsamlet 6,1 mio. tons affald, som indgår i forsyningskæden. Samlet set har emballagevirksomheden 30.000 kvadratmeter under tag i Kolding.

Kunderne tæller virksomheder som Arla, Velux, Philip Morris og Unilever. Koncernen har et stort innovationscenter i Amsterdam og 1400 produktudviklere i alt, heriblandt er 19 ansatte i udviklingsafdelingen i Kolding, som konstant arbejder på nye emballagetyper. De beskæftiger sig med alt fra praktisk indpakning og transport til præsentationen ude i butikkerne.

Annonce

Nyt regnskab på vej

Den samlede omsætning i hele Smurfit Kappa, der er aktiv i 35 lande, er på 70 mia. kroner, og heraf kommer 1,3 mia. kroner fra Danmark og Baltikum. I det seneste regnskab fra 2018 kom det danske selskab ud med et negativt resultat på -23 mio. kroner som følge af investeringer for 120 mio. kroner på fabrikkerne i Danmark og Baltikum, men fortegnet er på ny positivt, når resultatet for 2019 foreligger.

- 2019 var et godt år for os. Vi får et tilfredsstillende regnskab, som alle kan være stolte af. Blandt andet oplevede vi faldende papirpriser sidste år, og det spiller en væsentlig rolle for os, da 60 procent af vores omkostninger er netop til papir, forklarer Ole Møller Hansen og fortsætter:

- Vores markedsandel er på 40 procent i Danmark - og 25 procent for Smurfit Kappa i EU.

De største konkurrenter indenlands er britiske DS Smith og norske Peterson Packaging, men den største konkurrence kommer udefra. 35 procent af al emballage i Danmark bliver produceret i Tyskland og Polen.

- Vi er i en branche, som er meget påvirket af den samlede produktion i landet. Hvis bruttonationalproduktet i Danmark stiger med to procent, så vokser totalmarkedet for emballage samtidig med tre procent, slutter den danske Smurfit Kappa-direktør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce