Annonce
Erhverv

Vækst-iværksætter har solgt 70 procent af hudplejefirma: Tinas internationale drøm opfyldes

Tina Søgaard har solgt 70 procent af sine hudplejefirmaerne til britisk kapitalfond. - Det er en beslutning, der er modnet over de sidste mange måneder, og jeg er utrolig glad i dag. Jeg er sikker på, at det bliver en både sjov og spændende rejse herfra, udtaler Tina Søgaard. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Det er drømmen om at skabe det største hudpleje- og skønhedsmærke, der nogensinde er skabt i Danmark, der har fået iværksætteren til at sælge 70 procent af House of Cosmetics og succesvirksomheden Ecooking, som hun stiftede for fem år siden.

Kolding: Drømmen om at skabe et stort internationalt hudplejefirma rykker et skridt tættere på, efter at stifter og ejer Tina Søgaard har solgt Ecooking og House of Cosmetics til en britisk kapitalfond, der køber 70 procent af aktierne i hudplejefirmaerne.

- Jeg vil udleve drømmen om at blive det største hudpleje- og skønhedsmærke, der nogensinde er skabt i Danmark, lyder det fra stifteren i en pressemeddelelse.

Tina Søgaard ejer fortsat 30 procent og bliver i firmaet som udviklingsdirektør og bestyrelsesmedlem - poster som hun har haft siden 2018. Købsprisen er hemmelig, men ifølge Børsens oplysninger er der tale om et trecifret millionbeløb i omegnen af 200-300 millioner kroner.

Salget kommer i kølvandet på et rekordregnskab, hvor overskuddet i Ecooking steg fra  6,7 millioner kroner før skat til 8,3 millioner kroner før skat i 2020.

Annonce

Den rigtige partner

Køberen er Bluegem Capital Partners, der har base i London. Fonden investerer i forbrugerbrands med speciale i mode og skønhed, og det er den erfaring, som Tina Søgaard nu ønsker at gøre brug af for at udleve drømmen for Ecooking.

- Det er en rigtig god dag for Ecooking og House of Cosmetics. Det lyder måske paradoksalt for nogen, at jeg nu deler mit livsværk og samtidig taler om min drøm for Ecooking, men det handler ikke om mit ejerskab. Det handler om at udleve den vision, som jeg har for Ecooking om at nå ud til så mange mennesker som muligt med de produkter, som jeg er så stolt af. Det betyder at invitere en ny strategisk partner ombord og den helt rigtige partner vel at mærke, udtaler Tina Søgaard.

Annonce

Spændende rejse

Ecooking blev stiftet i 2016 af Tina Søgaard, der har mange års erfaring inden for branchen og i flere år har stået bag House of Cosmetics, der udvikler skønheds- og hudplejeprodukter til andre mærker. Ideen til Ecooking kom efter hendes skilsmisse. Den havde sat sine spor i hendes hud, og med hendes egne ord var hendes hud "træt og trist.

Tirsdag var der derimod feststemning i firmaet i Kolding, og stifteren glæder sig til, at den nye medejer kan sætte sit aftryk i virksomheden.

- Det er en beslutning, der er modnet over de sidste mange måneder, og jeg er utrolig glad i dag. Jeg er sikker på, at det bliver en både sjov og spændende rejse herfra,  udtaler Tina Søgaard.

Ecooking solgt

House of Cosmetics og Ecooking er stiftet af Tina Søgaard. Ecooking er i dag til stede på 32 markeder, beskæftiger 62 medarbejdere og solgte 4,1 million produkter i 2020.

Købere af virksomhederne, Bluegem Capital Partners, er en europæisk private equity, grundlagt i 2007 og har aktiver for over 500 millioner euro under forvaltning. Bluegem Capital Partners investerer udelukkende i forbrugerbrands med stærkt vækstpotentiale.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce