Annonce
Fødevarer

Væk med CO2: Økologisk bageri har sat sig fem ambitiøse klimamål

Corona-tiden giver kundebegrænsninger i butikken, så der er tit kø foran det økologiske bageri i Joldelund. Foto: Catrsten B. Grubach
Tysk familievirksomhed er en naturlig del af det grænseoverskridende fødevarenetværk Positively Produced.

JOLDELUND: Der er kø uden for bagerbutikken. Der må kun være ganske få kunder i butikken i en coronatid, hvor der skal passes på hinanden.

Men brød skal folk have, og brødet fra familien Lorenzen er populært. Kunderne kører gerne langt for at få fat i brødet, der delvist har været økologisk siden begyndelse af 1990’erne.

Især det robuste og meget mættende rugbrød er efterspurgt. Det passer godt ind i traditionen, hvor bønderne skulle mættes på de vindblæste marker i den nordvestlige del af Slesvig-Holsten.

Annonce

Vi er i Joldelund, en landsby med cirka 800 indbyggere små 30 kilometer vest for Flensborg, og det er her, det store brød- og bager-imperium holder til.

- Vi er joldelundere, og det bliver vi ved med at være. Her har vi vores rødder. Det giver ingen mening for eksempel at flytte til Slesvig eller Flensborg og åbne en butik der. Vi har det jo godt her, siger Jasper Lorenzen, der er fjerde generation og sammen med sin bror Daniel står på spring til at overtage familievirksomheden.

- Det bliver en glidende overgang. Mine forældre og bedsteforældre er stadig med i arbejdet. Sådan kan vi bedst lide det.

Firstmover med øko-brød

Det var Jaspers far, Gerd, der i 1992 var en slags firstmover med økologiske brød-tiltag, og den økologiske del har vundet mere og mere indpas.

Derfor var familien Lorenzen heller i tvivl om, at den skulle være en naturlig del af det bæredygtige, grænseoverskridende fødevarenetværk Positively Produced.

Ikke alt, men næsten alt er økologisk i Joldelund Bäckerei, som har sat sig flere bæredygtige klimamål. Foto: Carsten B. Grubach

Bageriet, der har omkring 40 fastansatte og leverer brød til kunder fra Hamborg i syd til nord for den danske-grænse, har vækstet voldsomt i de senere år, hvor surdejsbrød lige som i Danmark er blevet et forbrugerhit, og blandt andet derfor er en fordobling af produktionsområdet på tegnebrættet.

- Og her har vi forpligtet os til at bygge så bæredygtigt som muligt, siger Jasper Lorenzen, der sammen med den øvrige familie har sat sig fem ambitiøse mål i det kompas, der arbejdes med i det grænseoverskridende fødevarenetværk.

Annonce

Fem ambitiøse klimamål

- Vi kan ikke klare det hele selv. Og det går altså ikke så hurtigt, som man tror. Det er jo en målsætning. Vores leverandører skal også hjælpe til - for eksempel med emballagen og CO2-regnskabet, pointerer Jasper Lorenzen, der med underskriften på målsætningen for et år også har forpligtet sig til at dokumentere virksomhedens forbrug af energi, vand og emballage.

Han er uddannet inden for it, men har også fingrene i brøddejen.

- Jeg er ved at udvikle et nyt surdejsbrød sammen med en af vores bagere. Det skal ligge i 48 timer, inden vi gør noget ved det.

Bageriets fem klimamål

  1. Der skal udarbejdes en kompetence-matrix for de ansatte hos Bäckerei Lorenzen , så man får udnyttet deres evner på den bedste og mest effektive måde.
  2. Planlægning af et byggeprojekt, som man har søgt støtte til.
  3. Opsætning af fire ladestationer til elbiler.
  4. Reduktion af emballageforbruget med fem procent.
  5. Udarbejdelse af et CO2-regnskab for virksomheden.

Produktionen, som foregår i to skift, er mangedoblet med årene. De tider, da Jaspers bedstefar var imponeret over, at der kunne bages 180 brød på en dag, er for længst forbi, og antallet er 10-doblet i dag. Kunderne er andre bagerier og markeder, også nord for grænsen, og de otte firmabiler kører dagligt ud i stjerneform til kunderne.

Vi kan ikke klare det hele selv. Og det går altså ikke så hurtigt, som man tror. Det er jo en målsætning. Vores leverandører skal også hjælpe til - for eksempel med emballagen og CO2-regnskabet.

Jasper Lorenzen, Joldelund Bäckerei

- Min oldemor, der måtte overtage bageriet, da min oldefar faldt i krigen, solgte brød inden for en radius af tre kilometer, min bedstefar udvidede den til syv kilometer, og nu sælger vi brød i Hamborg 150 kilometer væk, siger Jasper Lorenzen, der med familievirksomhedens deltagelse i Positively Produced håber at give et mærkbart bæredygtigt bidrag.

Annonce
Annonce
VIRKSOMHEDER

Fra vild efterspørgselhåndsprit til total opbremsning inden ny bølge: Kiilto har været gennem to års turbulent rutsjebanetur

Annonce
Arbejdsmarked

Klumme: Mens vi venter på reformerne

Annonce
Østjylland

Visma udvider portføljen og opkøber Sofus Døgndata

Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Østjylland halter efter - færre nye, små virksomheder i 2021

Uddannelse

Lasse og Henrik vil lærlingemangel til livs: - Det skal være fedt at være håndværker igen

Erhverv

Byggebranchen nærmer sig overophedning og højeste niveau i over 40 år

Sydjylland

Transport-kæmpe: - Ringe bilsalg koster os adskillige millioner, så vi må skrue fragtpriserne op

Uddannelse

Hos Ungdommens Uddannelsesvejledning i Randers vejer mors mening stadig tungt, når de unge skal vælge vej

Erhverv For abonnenter

Elbiler skal give Odense-fabrik kraftig vækst: Jorgensen vil være dobbelt så stor

Annonce