Annonce
Østjylland

Universitet åbner sig for retailvirksomheder: Salling og Bestseller med til at skræddersy ny kandidat

Anders Holch Povlsen var selv i praktikforløb hos store selskaber som Görtz i Tyskland og Unilever under sin kandidatuddannelse. Det fortalte Bestseller-ejeren blandt andet ved præsentationen af den nye cand.merc. i Commercial and Retail Management. Foto: Søren Kjeldgaard.
En gruppe af dansk detailhandels største selskaber står bag en ny kandidat i Retail Management på Aarhus Universitet. De stiftende partnere støtter uddannelsen og ansættelsen af en ny professor ved Aarhus BSS med 10 mio. kroner over fem år og lover samtidig at stille med praktikpladser til kommende studerende.

AARHUS: Danmark får sin første universitets-uddannelse i detail- og mærkevarehandel fra efteråret.

Her åbner Aarhus Universitet op for en ny cand.merc. i Commercial and Retail Management, som kandidaten på erhvervsøkonomi ved Aarhus BSS officielt hedder. Uddannelsen skal imødekomme udviklingen i sektoren med digitalisering, big data, flere salgskanaler, global konkurrence og en anderledes værdikæde fra producent til forbruger.

Også internt på Aarhus Universitet er der tale om en ny udvikling. Det er nemlig en række fremtrædende virksomheder i detail- og mærkeværebranchen, der står fadder til den nye kandidat.

Blandt uddannelsens Founding Partners er navne som Bestseller, Danish Crown, Jysk, Rema 1000 og Salling Group. De skyder samlet set 10 mio. kroner i den nye uddannelse over de kommende fem år - heraf kommer halvdelen fra Salling Fondene.

Annonce

Founding Partners

  • Arla
  • Bestseller
  • Danish Crown
  • Dagrofa
  • JYSK
  • KFI Erhvervsdrivende Fond
  • Mærkevareleverandørerne – MLDK.dk
  • Rema 1000
  • Salling Group

Konkurrenter med samme behov

- Der er mange discipliner inden for retail, som ingen universiteter herhjemme dækker i dag, og vi er mange store virksomheder, som har brug for at kigge ind i det store univers - også digitalt - på en anderledes måde, end vi har været vant til, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group, der tæller butikskæder og varehuse som Bilka, Føtex, Fætter BR, Netto og Salling.

Per Bank var direktør hos den britiske supermarkeds-mastodont Tesco, før han for snart otte år siden vendte hjem til Danmark og overtog topstillingen i Salling Group.

- I Storbritannien så jeg, hvad de rigtige kompetencer inden for eksempelvis Space Management - varernes placering på hylderne i butikkerne - har. Selv det at optimere minimalt, kan gøre en stor forskel i en branche med mange medarbejdere og små marginaler, forklarer Per Bank.

Han ser ingen konflikter i, at konkurrenter inden for dagligvarehandlen som Salling, Rema 1000 og Dagrofa-kæden sammen står bag den nye uddannelse. Tværtimod.

- For vi har allesammen det samme behov for kvalificerede medarbejdere i fremtiden.

Bro mellem teori og praktik

Sammen med finansieringen på 10 mio. kroner giver de stiftende partnere håndslag på at stille med praktikpladser til tredje semester. På den måde får de studerende en karriere-genvej ind i nogle af Danmarks største selskaber, som det hedder sig i salgstalen.

De såkaldte internships skal forstærke brobygningen mellem teorien fra Aarhus BSS og praksis ude i virksomhederne undervejs. Det er samtidig en del af uddannelsen, som Bestsellers administrerende direktør Anders Holch Povlsen er særligt glad for.

- Jeg ser vores engagement som en måde at give en lille smule tilbage på. Jeg valgte selv universiteter i Cambridge og Berlin, hvor jeg havde muligheden for internships. Der var jeg i to år, før jeg skrev mit speciale, forklarer Anders Holch Povlsen med praktikforløb hos den tyske Görtz-koncern og britiske Unilever på sit uddannelses-CV:

- Det var først og fremmest et godt afbræk, hvor jeg lærte både, hvad man skal og ikke skal.

Bestseller-direktøren ser ikke blot konstruktionen med stiftende partnere som en fordel for de kommende studerende, men i høj grad også for universitetet.

- Jeg synes, at det er spændende, at Aarhus BSS åbner sig op og orienterer sig mere mod virksomhederne og en detailbranche, som fylder meget. For universitetet ligger der også en stor mulighed for at udvikle sig gennem samarbejdet, siger Anders Holch Povlsen.

Hovedpersonerne bag den nye uddannelse ved Aarhus BSS - fra bunden til venstre: Klaus G. Grunert, professor, Aarhus BSS, Carsten Wandorf, formand for Founding Partners og MLDK, samt adm. direktør Fritz Schur Consumer Group, Kasper Lenbroch, adm. direktør, Danish Crown Foods, Anders Holch Povlsen, adm. direktør, Bestseller, Per Bank, administrende direktør, Salling Group, Sascha Steinmann, professor, Aarhus BSS, Thomas Korsgaard, Aarhus BSS, Jakob Bernhard Knudsen, Senior Vice President, Commercial Operations Europe, Arla, Thomas Pallesen, dekan, Aarhus BSS, Michael Skou, HR Direktør, REMA 1000, Marie Scott Poulsen, Uddelingschef, KFI Erhvervsdrivende Fond, Birger Boutrup Jensen, lektor, Aarhus BSS og Louise Sylvest, People Director, Bestseller. Foto: Søren Kjeldgaard

Kronen på fusionen

Det er første gang, at Aarhus BSS går i tæt samarbejde med private virksomheder om at oprette en ny uddannelse. De store kommercielle interesser er normalt skarpt adskilt fra forskerverdenen på universitetet.

Dekan ved Aarhus BSS, Thomas Pallesen, er dog ikke bange for at blive fanget i et dilemma mellem to verdener. Tværtimod.

- Aarhus BSS er en efterhånden 10 år gammel fusion mellem det tidligere Samfundsvidenskablige Fakultet og Handelshøjskolen, og jeg ser den nye uddannelse som kronen på fusionen. Vi får forenet det bedste fra de to institutioner med Handelshøjskolen som den udadvendte, der var vant til at modtage input og have virksomhederne tæt på, og med samfundsvidenskaben som den mere indadvendte og forskerbaserede verden, fortæller Thomas Pallesen og fortsætter:

- For universitet handler det netop om at være relevant for omgivelserne, ligesom forskningen skal være relevant ude i virkeligheden og i virksomhederne.

- Uden Founding Partners var uddannelsen ikke kommet op at stå. De støtter os økonomisk, og det betyder, at vi forskningsmæssigt kommer stærkt fra start, siger dekanen.

Pengene går blandt andet til ansættelsen af en ny professor på retailresearch-området og den første af sin slags i Danmark. Dr. Sascha Steinmann er headhuntet fra universitetet i Siegen i Tyskland.

Der er tilmelding til den nye cand.merc. i Commercial and Retail Management 1. marts, og dekan Thomas Pallesen håber, at uddannelsen vil tiltrække både nuværende og internationale studerende:

- Jeg håber, at vi har minimum 30 studerende til efterårets studiestart. Traditionelt er det svært at etablere nye studieretninger, men opbakningen fra virksomhederne er stor, og 250 studerende til præsentation af uddannelsen giver håb om endnu flere.

- Det er en uddannelse, som vi mangler, siger Per Bank, administrerende direktør i Salllig Group, om sit og de øvrige Founding Partners engagement i den nye kandidatuddannelse ved Aarhus BSS. Foto: Søren Kjeldgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce