Annonce
Sydjylland

Typograf med en passion for dufte

Tina Søgaards passion for dufte er baggrunden for Ecookings store salgssucces. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Tina Søgaard har stor succes med at sælge egenproducerede kropsplejeprodukter.
KOLDING: En skilsmisse sætter mange tanker i gang. Det gjorde den også hos Tina Søgaard. Hun har altid haft en god næse for parfume og dufte, og hun begyndte at eksperimentere hjemme ved køkkenbordet. Snart havde hun udviklet en række dufte og creme, og kimen til hendes eget økologiske mærke Ecooking var lagt. Først var den en del af hendes iværksættervirksomhed House of Cosmetics, der producerer dufte, makeup og hudpleje for andre fra adressen i Gl. Skartved mellem Bjert og Kolding. Den store salgssucces i Ecooking, som blandt andet blev skabt med en investering fra Vækstfonden og gode råd fra hendes mentor Morten Wagner, fik hende imidlertid til at udskille selskabet, som hun nu selv er ejer af. På bare halvandet år blev omsætningen femdoblet. Og allerede i det første regnskabsår var der et plus på bundlinjen. I begyndelsen solgte Tina Søgaard, der egentlig er uddannet typograf, men nu lever godt af sin passion for dufte og kosmetik, 35 produkter. Det antal er mere end fordoblet i dag. Hendes hudplejeserie kan blandt andet købes på apoteker, de er ude i Helsam-kæden, og de sælges nu i hele 23 lande.
Annonce

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere.

  • EY Entrepreneur Of The Year arrangeres i mere end 60 lande og er dermed verdens største vækstkonkurrence, der internationalt afholdes for 33. gang i år.

  • Vinderen kåres ikke kun ud fra virksomhedens evne til økonomisk vækst, men ud fra en vurdering af flere parametre, blandt andet entrepreneurens rolle, værdier, ledelse og samfundsmæssige engagement.

  • De stærkeste danske kandidater deltager i regionskåringerne, før landsvinderen i år kåres 28. november 2018 i Lokomotivværkstedet i København.
  • Kriterierne for at være med i startup-kategorien er:

    • Virksomheden skal have aflagt ét og maksimalt fire regnskaber.

    • Virksomheden skal have et skalerbart produkt, ide og potentiale.

    • Der skal være "proof of business" og "proof of concept".

    • Virksomheden har gerne rejst venture-/seed-kapital og/eller kapital fra private investorer (Business Angels), eller via fremmedfinansiering – bank, Vækstfonden med videre. Dette er ikke er krav, men velanset.

    • Virksomheden skal have en solid forretningsmodel.

    • Der vil ligeledes lagt vægt på virksomhedens evne til at eksekvere, deres CSR-strategi og ledelseskompetence.

Nyt skud på stammen

Tina Søgaard har nu 22 medarbejdere ansat i sin virksomhed og har taget erfaringen med fra den virksomhed, hun drev med sin eksmand, og som også solgte kropsplejeprodukter. - I mange år har man ikke kunnet få et produkt, der var naturligt og økologisk og samtidig havde en effekt på huden. Der er sket rigtig meget de seneste år, og da jeg starter op, der rammer jeg ned på et tidspunkt, hvor råvarerne begynder at virke. Samtidig sælger vi produkterne til en fornuftig pris. Alt er selvfølgelig relativt i forhold til pris, men jeg synes, at man får meget for pengene. Det er også meldingen fra kunderne, lød opskriften Tina Søgaard i et interview efter udskillelsen af hudplejefirmaet Ecooking. Nyeste skud på hendes iværksætterstamme er virksomheden Lille Kanin, der sælger babyolie, shampoo og cremer til de mindste. Den ejer hun sammen med tv-værten Christiane Schaumburg-Müller, der egentlig først bare skulle have lagt navn til hudplejeserien for de små, men så valgte at gå ind i virksomheden. Tina Søgaard blev i 2017 kåret som Årets Iværksætter i Business Koldings Awardshow. Andre har nu fået øje på hendes succes som iværksætter, så hun er nået frem til regionsfinalen i EYs årlige konkurrence Entrepreneur Of The Year.
Chefen for det hele arbejder også i laboratoriet, når der skal udvikles flere produkter. Arkivfoto: Louise Lauritsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce