Annonce
Erhverv

Trykkeri har den nødvendige fordybelse tilfælles med kunsten

- Da min far startede trykkeriet for 35 år siden, blev det kutyme, at han holdt møder med kunstnerne i mange timer. Hans passion for kunsten betød, at virksomheden virkelig kendte dem personligt og forstod deres kunst, og derfor kunne ramme det udtryk, de ville opnå, forklarer Thorsten Clausen, anden generation i Clausen Grafisk. Foto: Susanne More
Gennem 35 år har en lang række danske kunstnere haft deres gang hos Clausen Grafisk i Odense, og det har præget virksomhedens måde at drive forretning på. Både nøjagtighed i den æstetiske kommunikation og en skæv tilgang til verden kan overføres til produkter og reklamekampagner.

ODENSE: Når ens kunder indbefatter nogle af Danmarks førende kunstnere, kræver det en mere end almindeligt god sans for æstetik og kreativitet at løse deres grafiske opgaver.

Fra det øjeblik, man træder ind ad døren hos Clausen Grafisk, er man da heller ikke i tvivl om, at her er kærligheden til kunst og æstetik i højsædet. En blanding af rene, ja netop grafiske, linjer i indretningen er opblødt af organiske materialer i form af store træborde og et væld af kunstbøger og skulpturer på reolerne.

Væggene i både reception, mødelokaler og produktion er prydet af oliemalerier, der hænger side om side med et udpluk af de litografier og tryk, som virksomheden producerer.

- Vi har taget nogle af vores besøgende kunstnere med på råd, når vi har indrettet os her på hovedkontoret i Odense. De har blandt andet bidraget til, at her er områder med plads til afslappede, nærmest hjemlige samtaler og den nødvendige fordybelse. Og de har medvirket til, at både kunstværkerne, møblernes placering i grupper og belysningen spiller en stor rolle i at understøtte kreativiteten, fortæller Thorsten Clausen.

Annonce

Personligt produkt

Clausen Grafisk trykker kunstbøger, plakater, foldere og kunsttryk for en perlerække af danske kunstnere lige fra Jes Fomsgaard, Keld Moseholm og nu afdøde Ejler Madsen og P.O. Hansen.

Blandt de kunstmuseer, der får trykt plakater og udstillingskataloger her er blandt andre Aros, Trapholt, Faaborg Museum, Johannes Larsen Museet og Kunstmuseum Brandts.

- Da min far startede trykkeriet for 35 år siden, blev det kutyme, at han holdt møder med kunstnerne i mange timer. Hans passion for kunsten betød, at virksomheden virkelig kendte dem personligt og forstod deres kunst, og derfor kunne ramme det udtryk, de ville opnå. Det er den nødvendige fordybelse, vi også tager med i vores processer, ikke altid som en formuleret strategi, men ofte som en ubevidst overførsel af værdierne, siger Thorsten Clausen.


Vores motto er, at ”vi lytter, før vi trykker”, for vi kan se, at kun når vi er inde i processerne og tankegangen bag deres kunst, kan vi ramme rigtigt.

Thorsten Clausen, Clausen Grafisk


- Kunstnere er på sin vis meget flyvske i deres måde at se verden på, men de er faktisk også meget konkrete og ved præcis, hvad de vil have. De er ekstremt kritiske, når det gælder det, de vil kommunikere. Deres produkt er jo meget personligt, forklarer Thorsten Clausen og fortsætter:

- Vores motto er, at ”vi lytter, før vi trykker”, for vi kan se, at kun når vi er inde i processerne og tankegangen bag deres kunst, kan vi ramme rigtigt. Og den nødvendige fordybelse i indholdet af det vi trykker, smitter af på vores måde at udfolde andre opgaver på.

- Vi bærer det samme nærvær over i løsningerne, også når vi trykker rent kommercielle produkter som modebrochurer, tilbudsaviser og kataloger, og det højner i sidste ende kvaliteten, siger Thorsten Clausen.

Annonce

Ekstra dimensioner

Faderen Poul Clausen, kunsten og de besøgende kunstnere er så vigtig en del af Thorsten Clausens baggrund, at han vælger at blive fotograferet foran to værker, der har en særlig betydning for ham.

Det ene er Peter Carlsens portræt af faderen, malet i kunstnerens karakteristiske strøg og farver. Det andet er et værk af den fynske maler Jes Fomsgaard, en af Danmarks fornemmeste repræsentanter for kunst med et arkitektonisk og grafisk præg.

Mellem kunst og ledelse

  • Kunstnere og erhvervsfolk har altid haft en gensidig fascination og afhængighed. Men hvordan præger kunsten erhvervslivet?
  • Som moderne leder møder man i dag en forventning om, at man viser, ikke blot sine forretningsmæssige værdier, men også de menneskelige sider, der ligger bag.
  • I et samarbejde mellem Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ har vi derfor bedt 10 fynske ledere fra det offentlige og private præsentere et yndlingsværk og fortælle, hvordan de bruger kunsten som led i værdibaseret ledelse i dag.
  • Portrættet af Thorsten Clausen og Clausen Grafisk er det sidste i serien.

- De to malerier er jo vidt forskellige, men rammer meget godt alt det, vi skal kunne som virksomhed. Jeg holder naturligvis af maleriet af min far af personlige årsager, men det er også et eksempel på, at et kunstværk netop får betydning, når man kender historierne bagved.

- Der er mange af de værker, jeg holder af, der udfolder sig, jo mere jeg kender til kunstneren bagved og hvilke tanker, han eller hun har haft. I takt med den viden bliver værkerne til mere end blot det, øjet umiddelbart ser.

- Det bliver til hele fortællinger i en større sammenhæng. Jeg kan sætte flere ord og nuancer på, lidt lige som med vin eller andre ting, man kan sætte sig mere og mere ind i, så en hel verden udfolder sig for en, fortæller Thorsten Clausen.

Annonce

Kreativitet i reklamer

Men en ting er nøjagtighed i det udtryk, som kunden selv er repræsentant for. Et andet sted, hvor omgangen med kunstnernes processer smitter af, er i virksomhedens andet ben, reklamebureauet Kindly.

Med kunder som Royal Unibrew, Orifarm og Fitness World har bureauets 20 ansatte ofte brug for at kunne tænke kreativt og komme med forslag, der går ud over det ønske, kunden selv umiddelbart kommer ind ad døren med.

- I større reklameopgaver er der høje krav til både æstetik og budskab. Jeg er overbevist om, at vores erfaring med at arbejde med menneskerne bag kunsten hjælper os her. Kunstnere har en anden tilgang til verden og det kommercielle end dem, der har siddet på skolebænken i mange år. Og når vi forstår at lytte til den mere skæve tilgang, kan vi bære den over vores opgaveløsninger, siger Thorsten Clausen.

Som eksempel på, at kunderne generelt også ser kunsten som noget særligt, nævner Thorsten Clausen de julehilsner, som virksomheden i flere år har sendt ud til deres kunder:

- Vi har lavet et begrænset og nummereret antal tryk fra en af vores kunstnere som julehilsner. Vi kan se, at det er noget, kunderne gemmer og husker, og det, mener jeg, er fordi, det sender et andet signal, end andre gaver gør. Kunst repræsenterer altid noget både originalt og værdifuldt, slutter Thorsten Clausen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce