Annonce
Sydjylland

Trin fire af 10 til transformation: Ude at vandre med en ven

Karen Tobiasen debuterer som forfatter efter mange års erfaring som topleder i danske og internationale virksomheder. Foto: Aske Rif Torbensen
Oversat uddrag fra trin fire af ”The Ten Steps of Transformation” fra Karen Tobiasens nye bog ”The Heart Revolution”. Trin fire hedder ”Mit mindset betyder mest”.
Annonce

Boguddrag: Jeg boede det mest storslåede sted i Europa, kendt af lokalbefolkningen som paradis på jorden.

På denne særlige solbeskinnede søndag var skovene i Schweiz klædt i deres ypperligste efterårsfarver. Min meget gode veninde Emma og jeg gik hurtigt, beslutsomt og langt.

‘Tvang de dig til at tage jobbet?’ Emma stoppede op og så nysgerrigt på mig.

‘Tvang mig? Nej selvfølgelig ikke. Jeg ville have jobbet!’ svarede jeg.

Fra det øjeblik blev intet nogensinde det samme som før. Optakten til Emmas spørgsmål var, at jeg lige havde brugt en halv time på at dele, hvor hårdt jeg havde arbejdet, hvor lidt jeg havde sovet, hvor mange ubesatte stillinger jeg havde i min organisation, hvor uendelig meget der skulle gøres, og hvilket rod der var i afdelingen.

Jeg havde opremset alle problemerne i mit nye job. Emmas spørgsmål var ’spot on’. Hvis der var så stort et pres, hvorfor ville hendes - ellers ret fornuftige - veninde så acceptere en sådan stilling?

Hendes blide og omsorgsfulde spørgsmål konfronterede mig brutalt med min egen stigmatisering af mig selv som offer, fange og martyr; alle forskellige betegnelser for det samme.

I mit nye job var jeg netop blevet forfremmet til chef for human resources og transformation for hele 40 lande i et globalt softwarefirma. Det var et stort job, og jeg følte mig lille. Jeg var usikker på, hvorvidt jeg ville være i stand til at leve op til rollen og allerhelst over-performe.

Efter at have fået jobbet var jeg bange for at miste det. Eller rettere at tabe ansigt, hvis de nu fandt ud af, at jeg ikke var kvalificeret og derfor ikke tilhørte det forrygende højt ydende team, som jeg følte mig så beæret over netop at være blevet en del af.

På dette tidspunkt var jeg stadig iført min forretningsblazer - min rustning både i bogstavelig og metaforisk forstand – og min tryghedsstrategi var enkel: Jeg var nødt til at arbejde hårdere!

Jeg måtte være klogere og foregive at være på toppen af ​​det hele! Jeg var endnu ikke bevidst om, at selvsamme rustning forhindrede mig i at være i ægte kontakt både med andre og mig selv.

Jeg var ikke bevidst om, at min underliggende frygt - min ’indre fange’ - havde overtaget og fortalte mig om alle de problemer, jeg havde i mit nye job, og at alt var afhængigt af mig. I løbet af min halve times fortælling til Emma, havde al den negative energi jeg havde spildt, kun gjort mit sind mørkere.

Da Emma nysgerrigt og undersøgende spurgte: 'Tvang de dig?', blev det klart for mig, at jeg jo absolut ikke var tvunget til noget som helst. Dermed indså jeg både smerteligt og samtidig glædeligt, at min egen ’indre fange’ havde overtaget.

Sandt at sige så vidste jeg egentlig godt, at min ’indre fange’ havde eksisteret i mange år, idet ”hun” jo havde været min loyale rejsekammerat. På trods af at jeg aldrig var blevet introduceret helt og fuldt for hende, så kendte jeg hende faktisk meget godt.

Jeg vidste, hvad hun sagde, hvordan hun opererede, hvordan hun dømte, hvordan hun klagede, hvordan hun gav andre skylden, og hvordan hun undertiden også angreb andre.

"The Heart Revolution" består af ti trin, som man ikke behøver at læse i rækkefølge. Foto: Aske Rif Torbensen

'Jeg elsker mit job. Det er fantastisk, og jeg er vildt begejstret - og samtidig overvældet - og jeg er ikke sikker på, at jeg kan klare det,' tilstod jeg endelig overfor Emma.

Emma lyttede, mens jeg tænkte højt: ’Jeg kan enten byde min begejstring, taknemmelighed og ærefrygt for mit nye job velkommen, eller jeg lade mig blive overtaget af mine bekymringer og angst for ikke at slå til’.

Inden for få sekunder kunne jeg skifte mellem de to verdensopfattelser og se tingene fundamentalt forskelligt. Både Emma og jeg fornemmede, hvordan de forskellige perspektiver straks påvirkede min energi.

Jeg kunne nemt komme i kontakt med en positiv, modig energi og de bedste intentioner, jeg havde for mit job, eller jeg kunne lade mig overtage af min ’indre fange’, og hælde negativ ikke-produktiv energi ud uden at komme nogen steder. Sikke et spild!

Emma og jeg brød ud i latter af ren og skær lettelse. Min ’indre fange’ var både underholdende og dramatisk!

Sammen med hende forlod jeg nutiden, og hvad der rent faktisk foregik og begyndte i stedet at frygte fremtiden: ‘Vil de mon fyre mig? Er jeg god nok? Finder de ud af, at jeg ikke duer?'

Når jeg i stedet for frygt bevægede mig ind i et mindset baseret på kærlighed, blev jeg i stand til at fokusere på nutiden, og hvad der rent faktisk foregik netop nu - nemlig at jeg var en del af dette herlige team med en fantastisk chef, der havde givet mig en enestående mulighed.

Jeg genkaldte mig visdommen fra Fritz Perls – gestaltterapiens grundlægger: ’Angsten ligger i kløften mellem nutiden og fremtiden’.

Via denne oplevelse lærte jeg at genkende stemmen, energien og verdensperspektivet i min ’indre fange’. Jeg blev opmærksom på og forstod, hvordan 'hun' påvirker og undertiden styrer mit liv og det spild, jeg tillader hende at skabe i mit liv.

Jeg lærte tillige det helbredende i at møde min ’indre fange’ med smil og latter i stedet for skyld og skam.

Hvilke dele af min oplevelse genkender du i dig selv eller i andre mennesker?

Annonce

Mindsettets betydning

Måske går du nu og spekulerer over: 'Hvad er det, der virkelig skaber værdi eller skaber spild i mit liv?'

Det enkle svar er: Dit mindset!

På trods af at vi sidder i førersædet for vores egne forandringer, vælger vi ofte ikke at ændre os  – snarere forbliver vi fastlåst i vores gamle vaner, overbevisninger og tankegange – og det på trods af, at vi ofte ser det spild og uudnyttet potentiale, de skaber.

Allerede tidligt i livet spekulerede jeg på, hvorfor det er sådan? Carol Dweck, amerikansk professor i psykologi fra Stanford University, gav et kvalificeret svar, da hun afslørede i hvor høj grad, vores tankegang og underliggende overbevisninger styrer vores liv.

Vi skaber selv vores egne erfaringer og vores liv - mest af alt gennem vores mindset. Vi har basalt set kun to mindset at vælge imellem: Et med fokus på vækst – det jeg kalder et kærlighedsbaseret mindset - der driver os fremad, og hvor vi er ivrige efter at lære. Og et fikseret og fastlåst - det jeg kalder et frygtbaseret mindset - hvor vi i vores iver efter tryghed forhindrer os selv i at udnytte vores fulde potentiale.

Nogle mennesker har et mere positivt og optimistisk livssyn end andre. Undersøgelser viser, at vigtige begivenheder, som at vinde i lotteriet eller blive offer for en ulykke, i første omgang vil påvirke ens lykkefølelse og optimisme, men ikke særligt længe.

Efter både ekstremt positive såvel som negative begivenheder vender ens lykkefølelse som oftest tilbage til det samme niveau, som før begivenheden indtraf.

Måske genkender du det fra dig selv? Hvis du får lønforhøjelse, bliver du formodentlig øjeblikkeligt mere glad, men efter et stykke tid føles det hele normalt igen.

Vender du selv tilbage til dit normale lykkeniveau?

På samme måde får du måske en skade og er ikke længere i stand til at løbe din morgentur, som du plejer. Selvom det irriterer dig og går dig på, finder du en alternativ løsning. Måske begynder du at cykle eller svømme, og du reetablerer dermed atter dit normale lykkeniveau.

Vi er begrænset af vores sædvanlige tankemønstre. Det er ikke, hvem vi er, men hvordan vi tænker, ​​der definerer vores basisniveau af lykkefølelse.

Som mennesker er vi stærkt tilpasningsdygtige, når der sker noget positivt eller negativt. Vores mindset er langt vigtigere for, hvordan vi oplever livet, end hvad der rent faktisk sker med os. Vores følelsesmæssige niveau forbliver altså relativt stabilt over tid, medmindre vi grundlæggende ændrer vores mindset.

Annonce

Er jeg sund eller usund?

Måske stiller du nu spørgsmålet: ‘Bestemmer mit mindset virkelig, hvordan mit liv udfolder sig og opleves?

Ja, det gør det i høj grad. I en undersøgelse, der testede, hvorvidt forholdet mellem motion og sundhed påvirkes af vores mindset, blev 84 kvindelige rengøringsassistenter, der arbejdede på syv forskellige hoteller, målt på de fysiologiske sundhedsparametre, der påvirkes af motion.

Halvdelen af ​​dem deltog i en 15-minutters session, hvor de blev informeret om, at det arbejde, de udfører (rengøring af hotelværelser), var god motion og levede op til anbefalingerne til en aktiv livsstil. Der blev givet eksempler på, hvordan deres arbejde kunne anskues som motion.

Det var eksempler som 'at støvsuge øger din puls' og 'redning af senge aktiverer din kernemuskulatur'. Kvinderne fik forståelse for, at det at gå, bøje sig, skubbe, løfte og bære var motion, selvom de ikke gik i træningscenteret.


Når jeg i stedet for frygt bevægede mig ind i et mindset baseret på kærlighed, blev jeg i stand til at fokusere på nutiden og hvad der rent faktisk foregik netop nu - nemlig at jeg var en del af dette herlige team med en fantastisk chef, der havde givet mig en enestående mulighed.

Karen Tobiasen i trin fire i sin nye bog "The Heart Revolution"


Kontrolgruppen fik ikke disse oplysninger.

Selvom adfærden ikke ændrede sig hos nogen af grupperne i undersøgelsen, havde den informerede gruppe fire uger efter en opfattelse af, at de fik signifikant mere motion. Sammenlignet med kontrolgruppen viste de et fald i vægt, blodtryk, talje/hofteratio og BMI - ud fra en investering på blot 15 minutters information!

Disse resultater understøtter hypotesen om, at motion påvirker helbredet, også som placebo-effekt. Placebo-effekt er enhver effekt, der ikke kan tilskrives den faktiske begivenhed eller handling, men snarere må tilskrives vores mindset, herunder vores forestillinger og forventninger.

Sindet har en stærk indflydelse på kroppen og kan i nogle tilfælde få din krop til at hele.

Første gang jeg hørte om undersøgelsen med rengøringsassistenterne, blev jeg målløs, da jeg indså, hvordan mit liv kunne beriges og ekspanderes. Kan det virkelig være sandt, at du bliver, hvad du tænker? I realiteten, at du er, hvad du tænker?

Under mine gestaltterapi-studier fik jeg indsigt i, hvorledes placebo-effekten af enhver terapi udgør mere end 40 procent. Således skyldes en større del af den oplevede effekt ikke selve terapien, men simpelthen den overbevisning, som klienten bringer med sig ind i terapirummet, herunder forventningen om, hvilke resultater terapien vil give, og hvorvidt terapeuten er i stand til at hjælpe eller ej.

Prøv at forestille dig, hvordan placebo-effekten påvirker vores mindset og overbevisninger og i den grad hele tiden påvirker vores liv – og hvilke konsekvenser dette kan have for, hvordan vi driver vores virksomheder?

Da jeg indså dette, arbejdede jeg i en stor teknologivirksomhed, hvor kulturen var ved at knække virksomheden. Vi havde udviklet et kollektivt mindset, der spændte ben for os i stedet for at hjælpe virksomheden fremad.

Der var for eksempel en silo-tankegang, hvor vi kæmpede mod hinanden, hvor kunder blev behandlet som objekter i stedet for som mennesker af kød og blod, hvor medarbejdere kamuflerede graden af deres målopfyldelse med manglende ejerskab til følge. Vi oplevede, at virksomheden mistede sin kraft, sin kapacitet og sin vilje.

Tag en kort pause, relatér til ovenstående og reflektér: Hvordan får dette trin – Mit mindset har størst betydning - dig til at tænke og føle?

Hvem er din yndlings rejseledsager? Din ’indre fange’, der har fokus på, hvad der er galt og som skaber uproduktiv energi; din ’indre turist’, der sparer din energi, og hvor du går gennem livet som blind passager; eller din ’indre medspiller’, hvor du er ivrig efter at få ting til at ske sammen med andre og som skaber og spreder positiv energi?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce