Annonce
Fyn

Tre måder at arbejde med design på

Elly Andersen mener, der er brug for et nyt paradigme, hvor det handler om læring, viden og trivsel i stedet for kontrol, test og nulfejlstænkning. Foto: Marie Wøldike
Annonce

NØRRE HØJRUP: Da Elly Andersen stiftede Center for Designkultur i 2007, var omverdens kendskab til metoderne meget småt.

Derfor brugte hun mange ressourcer på at udbrede viden om design thinking. Samtidig arbejdede hun meget med at skabe sammenhæng mellem kundernes signaler og værdier.

I dag arbejder hun primært med tre andre områder: Adfærdsdesign og nudging, servicedesign og sansebaseret kommunikation, og der kan være penge at spare for de virksomheder og organisationer, der bruger det.

Annonce

1. Adfærdsdesign og nudging

Adfærdsdesign handler om, at man skal gøre det nemmere at gøre det mest hensigtsmæssige. Det kan være at minimere udgifterne til rengøring, som lufthavnen Schiphol i Amsterdam for eksempel gjorde det.

- De havde på et tidspunkt uforholdsmæssigt store udgifter til rengøring af herretoiletter, og det hjalp ikke at sætte skilte op, hvor der stod "Vær venlig at ramme kummen" eller "Vær venlig at sætte dig ned". Under et forløb med en adfærdsdesigner fik de i stedet den idé at støbe en flue ind i toiletkummen. Så vidt jeg husker, sparede man 60 procent på rengøringen af herretoiletterne, fordi der var sjovt at ramme fluen, fortæller Elly Andersen.

I forhold til nudging skelner hun klart mellem det og manipulation. Når supermarkederne placerer slik og søde sager, så det springer i øjnene, mens man står i kø, kalder hun det manipulation, mens det er nudging, når man for eksempel lægger rumlestriber og sætter blinklys op for at få bilister til at sætte farten ned i nærheden af skoler.

Forskellen er, at man guider til en adfærd, som folk også gerne selv vil have.

Annonce

2. Servicedesign

Servicedesign handler om at sætte sig i kunden eller brugeren, eller borgerens sted.

- Som min fagfælle Kirsten Bonde Sørensen siger det: Vi skal lære at mærke, hvordan den anden har det, mens vi står og gør os umage, siger Elly Andersen.

Hun skelner mellem god service og servicedesign og bruger en af sine egne oplevelser til at illustrere det.

- Sammen med en kollega kom jeg til et hotel. Vi havde været længe undervejs, var trætte, sultne og vi skulle begge tisse. Receptionisten var virkelig sød og rar, og gjorde sig umage, men hun blev i sine egne sko, mens hun viste os op på værelset og gav os den lille installatøruddannelse for at betjene lyset og den slags. Men vi stod begge to og holdt os og kunne slet ikke høre efter.

- Havde hun brugt gæsterejsen, havde hun kunnet sætte sig ind i, at vi havde nogle basale behov, der skulle dækkes først. Havde hun fulgt os op på værelset, givet os nogle små hapsere og sagt, at hun ville komme tilbage 20 minutter senere for at sætte os ind i det hele, havde det været servicedesign i en nøddeskal.

Annonce

3. Sansebaseret kommunikation

Elly Andersen har tidligere arbejdet pædagogisk med sansemotorik, og hun er, så vidt hun ved, den eneste i Danmark, der arbejder med 11 sanser i sansebaseret kommunikation.

- Forskerne siger, at jo flere positive sanseoplevelser, vi får i løbet af en dag, jo gladere bliver vi, og glæden er det stærkeste håndtag til succes, du overhovedet kan have. Vi har nogle belønningscentre i hjernen, der frigiver belønningshormoner. Nogle af dem ligger sammen med hukommelsen og vores følelser. For eksempel lugtesansen, som kan føre os tilbage til vores barndomshjem eller vores bedsteforældres hjem, siger Elly Andersen.

Hun har tidligere arbejdet med en håndværksmester, som en dag tog hende med ud til en gammel dame. I stedet for at gå direkte i kælderen, fik han damen til at lægge sit strikketøj fra sig, og tog hende med derned. Ved at inddrage hende og lade hende se, røre og mærke på den opgave, han var i gang med, gav han hende en stærk sansemæssig oplevelse. Da han gik, forsikrede hun ham om, at hun ville fortælle både sine børn og hele strikkeklubben, at de aldrig måtte bruge andre håndværkere.

- Til sidst i vores forløb stregede vi de dyre markedsføringstiltag ud, som var unødvendige, fordi vi havde erstattet dem med ambassadøreffekt, fortæller Elly Andersen.

Annonce
Annonce
Sydjylland

Elevatorfirma i ny optur

Annonce
erhvervplus

X-Yachts får motor på

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce