Annonce
Østjylland

Tre klik og en aflevering: Intopits simple leasingkoncept giver millionoverskud på bundlinjen

Magne Jakobsen har været i bilbranchen siden han var 18 år. Foto: Jan Gudiksen / Intopit
Mens flere bilhandlere holder sig tilbage med indkøb i øjeblikket, har direktør i Intopit Magne Jakobsen travlt med at købe op. For trods mindre vækst end planlagt, kører forretningen fortsat som smurt med firmaets leasingbiler, der i stigende grad er at finde på vejene landet over.

Viborg: Der er god plads i venteværelset hos Intopit i Viborg. På et lavt rundt bord iklædt firmaets højrøde logo ligger et stak bilmagasiner spredt ud. En portrætbog stikker ud i mængden. Den handler om stifteren af den familieejede virksomhedskoncern AC Group, Anker Christensen. En koncern, der siden 2018 har været medejer af leasingvirksomheden Intopit, som Magne Jakobsen stiftede tilbage i 2014.

Netop det er ifølge den 54-årige direktør en af de vigtige forklaringer på, at firmaet i øjeblikket klarer sig så godt, som tilfældet er.

For i en krisetid, som den vi befinder os i nu, kræver det en god økonomi for virksomheder at skabe yderligere vækst.

Annonce

- I kriser bliver de rige rigere, og de fattige fattigere. De store bliver større, og de små bliver mindre, hvis ikke de forsvinder helt. Det kan man også se under corona, hvor de store selskaber har tjent godt, siger Magne Jakobsen.

Som eksempel nævner han rabataftaler på varer, som primært kommer kunder med købekraft til gode.

- De mindre virksomheder og leasingselskaber, som højst har et behov for 50 varebiler, og derfor opnår ikke den store rabat. Men hvis du, som vi har, har et behov for op mod 300 varebiler, får du mere rabat. Så jo større du er, jo flere penge tjener du. Og den kløft bliver større i krisetid, forklarer han.

- Det er også en af grundene til at fusionen med AC Koncernen giver rigtig god mening. For det har givet firmaet en rigtig god rygstøtte. Var jeg ikke gået sammen med dem, ville Intopit ikke have kunnet vokse så meget, som vi har gjort de sidste to år, tilføjer direktøren.

Et simpelt koncept

Som leasingselskab lever Intopit af at leje biler ud til både små og store virksomheder, primært indenfor byggebranchen. I øjeblikket har firmaet en flåde kørende på godt 700 varebiler, der bliver lejet ud på abonnementsbasis. En fleksibel løsning, som flere virksomheder efterhånden har fået øjnene op for. For med et koncept så enkelt, at det kun tager tre klik at leje en varebil, der desuden kan leveres med kundens eget logo og personligt valgte indretning, har firmaet i de senere år fået sig en fast kreds af kunder.

- Vores slogan er ”just drive”. Derfor er vores mål er at gøre det så simpelt for kunden som muligt med få valg, som muligt, siger Magne Jakobsen, der forklarer, at alt af samme grund er inkluderet i den pris, der fremgår af hjemmesiden. Både service, vejhjælp, skadeservice, aflevering og også afhentning af bilen igen.

- Hvis en af vores kunder for eksempel bestiller en bil hos os mandag, kan vi have den klar onsdag morgen til levering på Køge Bugt Motorvejen. Og når de så ikke længere skal bruge den, så henter vi den igen, forklarer direktøren.

Vores slogan er ”just drive”. Derfor er vores mål er at gøre det så simpelt for kunden som muligt med få valg som muligt.

Magne Jakobsen, direktør og medejer af Intopit

Således har Intopit, der foruden leasing af biler også tæller fem servicecentre og en landsdækkende værkstedskæde, på trods af år med corona formået at øge omsætningen, så deres bruttofortjeneste alene fra 2020 til 2021 er gået fra 25,1 millioner kroner til 35,5 millioner kroner. En positiv udvikling, der også kan aflæses af koncernens årsresultat, som i 2021 landede på 4,4 millioner kroner før skat. Og en udvikling, der ifølge Magne Jakobsen blandt andet hænger sammen med, at kunderne værdsætter den fleksibilitet, der ligger i firmaets koncept.

For udover at lease bilerne til en fast månedlig pris, kan firmaerne også vælge at købe den leasede bil efterfølgende. Et koncept, som falder i god jord hos flere af kunderne, der på den måde ved eksempelvis nyansættelser kan udskyde det endelige køb af en bil, til de er sikre på, at den nye medarbejder er et match.

Annonce

Fremtidssikret forretning

Konceptet betyder samtidig, at Magne Jakobsen, mens flere bilhandlere landet over holder igen med at købe biler hjem, fortsat køber hvad der svarer til en ny bil ind til firmaet om dagen.

Indkøb, der alene er mulige, fordi han ved, at kunderne i den anden ende står klar.

Seks facts om Intopit

  1. Intopit er stiftet i 2014 af Magne Jakobsen. Virksomheden er opkaldt efter det pitstop, som formel 1-biler foretager undervejs i et løb for at få foretaget dæk, udført mindre reparationer med mere.

  2. I 2018 blev AC Group medejer af firmaet, så firmaet i dag ejet ligeligt af koncernen og Magne Jakobsen.
  3. Intopit havde i 2021 en bruttofortjeneste på 35,5 millioner kroner og landede på et årsresultat på 4,4 millioner kroner før skat. Året forinden lød bruttofortjeneste på 25,1 millioner kroner og årsresultatet før skat på 1,2 millioner kroner.
  4. Firmaet har størstedelen af deres omsætning på leasing af varebiler til erhvervskørsel på abonnement, hvor også fragt, servicering og reparation af bilen er inkluderet. Dertil sælger virksomheden også en mindre del, omkring 10 procent, af de varebiler, de lejer ud.
  5. Intopits hovedsæde er i Viborg. Derudover har virksomheden i øjeblikket fem servicecentre i henholdsvis Aalborg, Viborg, Aarhus, Fredericia og Roskilde samt en landsdækkende værkstedskæde med i øjeblikket 32 værksteder tilknyttet.
  6. I øjeblikket beskæftiger firmaet 52 fuldtidsansatte medarbejdere.

- Der var for eksempel kun 21 Citroën Berlingo’er tilbage i Danmark i sidste uge. Så jeg kontaktede importøren og købte dem alle, siger Magne Jakobsen.

Og det er ikke det eneste forretningsområde, som firmaet oplever vækst på. Med i alt fem servicecentre og 32 værksteder tilknyttet har Intopit efterhånden oparbejdet en stor ressource, når det kommer til reparation og vedligehold af varevogne. Og det har givet virksomheden en ny indtægtskilde fra konkurrerende firmaer, der i dag benytter sig af virksomhedens kompetencer på området. Et forretningsområde, der er blevet yderligere forstærket af, at Intopit i foråret indgik et samarbejde med den tyske bilreolsproducent Plastipol-Scheu.

På den måde kan firmaet foruden biler og service nu også tilbyde specialindretning i de varevogne, de lejer ud. Et tiltag, som ifølge Magne Jakobsen, kan være med til at fremtidssikre firmaet yderligere.

- Det at smelte det hele sammen i et fast koncept, det passer godt ind i det, som vi ser, som kundernes behov i fremtiden, understreger han.

Selvom firmaet endnu ikke er i mål med de planer, der senest blev lagt for vækst i firmaet frem mod 2024, er Magne Jakobsen derfor fortrøstningsfuld.

- I forhold til vores oprindelige vækstplaner er tingene gået lidt langsommere end planlagt, Men vi holder stadig vores vækstmål, siger direktøren, hvis plan er, at Intopits flåde i 2024 skal bestå af 1500 varebiler.

Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Lines hjerneskadede søn gav hende idéen til at starte virksomhed: Har hjulpet ham til at bedre liv og nu skal andre have samme mulighed

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Annonce
Østjylland

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Vestjylland

Har solgt rekordmange T-shirts – omsætningen nærmer sig en halv milliard: - Det gør en forskel, når verden begynder at gynge, at vi har medarbejdere, der er rolige og erfarne

Sydjylland

Kolding Havn hiver millioner i land - og leder efter ny direktør efter sag om skjult regning fra luksushotel

Erhverv For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Erhverv For abonnenter

Underskuddet er på 27,8 millioner kroner, men optimismen er intakt: Der er meget, der går vores vej

Erhverv For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Annonce