Annonce
Erhverv

Transportbranchen vil have flere kvindelige lastbilchauffører: - Som mand er jeg ked af at sige det, men kvinder har bare bedre styr på det end mænd

Fragtfirmaet ØSG har tidligere inviteret folkeskoleelever ind på virksomheden for at vise, hvad transportbranchen har at byde på som karrierevej. Her ses administrerende direktør Henrik Leander vise nogle 10. klasseelever rundt. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
I dag er kun to ud af 100 chauffører kvinder. Kampagnen "Flere kvinder i førersædet" sætter fokus på udfordringen. Administrerende direktør i transportvirksomheden ØSG, Henrik Leander, peger på, at interessen for erhvervsuddannelser skal begynde i folkeskolen.

Fredericia: Når eksempelvis dagligvarer, byggematerialer, brændstoffer og shoppinglystne danskeres varer fra nethandel skal fragtes rundt i landet, er det lastbilchaufførerne, som kører afsted.

Men i langt de fleste tilfælde vil lastbilen være ført af en mand. Tal fra Danmarks Statistik viser, at 2,4 procent af chaufførerne i 2018 var kvinder. Det vil godstransportbranchen gerne lave om på. Allerede i 2015 lancerede fagforeningen 3F Transport og brancheorganisationerne ATL (Arbejdsgiverorganisationen for transport og logistik) og DTL (Danske Vognmænd) kampagnen "Job i transport" for at tiltrække flere til branchen, og de seneste to år har man haft et særligt fokus på at skaffe flere kvindelige chauffører.

Branchen har sat et mål om, at i 2030 skal 10 procent af de danske chauffører være kvinder. Det er en femdobling i forhold til i dag. Der er samtidig nedsat en taskforcegruppe, som skal forsøge at føre målsætningen ud i livet.

Annonce

Mandsdomineret branche

- Der er to primære grunde til, vi gerne vil have flere kvindelige chauffører. Den ene er, at det er en mandsdomineret branche. Fra andre brancher ved vi, at en blanding af køn er med til at skabe udvikling, ligesom kvinder er mere forsigtige end mænd og laver færre skader, fortæller Kim René Busch, som er forhandlingssekretær for 3Fs Transportgruppe og formand for Transportens Udviklingsfond.

- Den anden årsag er, at undersøgelser viser, at jobbet passer fint til kvinder, og det giver branchen et væsentligt større rekrutteringsgrundlag, forklarer han videre.


Og som mand er jeg ked af at sige det, men kvinder har bare bedre styr på det end mænd i forhold til skader og sikkerhed. De dobbelttjekker lige og er mere perfektionistiske. Det er en fordel, når vi kører med dyre biler og varer for ofte mange penge.

Henrik Leander, adm. direktør


I mange andre traditionelt set mandsdominerede brancher kommer der flere og flere kvinder. Alligevel er der fortsat meget få kvindelige chauffører. Ifølge taskforcegruppen kan der være en række barrierer, der gør det mere vanskeligt for kvinder at træde ind i branchen.

- Der er flere ting. Først og fremmest tror jeg, det handler om fordomme (om branchen, red.). Men transportbranchen har udviklet sig meget de seneste 10-15 år. Der er så mange nye, tekniske redskaber i dag, så man behøver ikke være stærk for at være chauffør, forklarer Kim René Busch.

Annonce

Flere elever på vej

Der kan dog allerede være udsigt til flere kvinder i førerhusene, for i august 2019 var der ifølge tal fra EUC Lillebælt fem procent kvindelige elever optaget på vejtransportuddannelsen. Ifølge Kim René Busch er der da også gode jobmuligheder i branchen.

- Folks indkøbsvaner under covid-19 har ændret sig, og mange vil nok fastholde deres vaner med webhandel, og der skal transport til, forklarer han.

En af transportvirksomhederne er ØSG fra Taulov, hvor administrerende direktør Henrik Leander har 55 chauffører ansat. Tidligere har tre af dem været kvinder, og i øjeblikket har han en enkelt kvindelig chauffør. Ifølge ham er der intet til hinder for, hvorfor kvinder ikke skulle have gode muligheder i branchen.

- Vi kører stykgods, og der er ufattelig stor kundeberøring med mellem 30 og 50 kunder dagligt. Det er hovedsageligt mænd på lagerene, og når kvinderne kommer, bliver dørene bare lettere lukket op. Det giver også et pust medarbejderne imellem, at der er kvinder. Og som mand er jeg ked af at sige det, men kvinder har bare bedre styr på det end mænd i forhold til skader og sikkerhed. De dobbelttjekker lige og er mere perfektionistiske. Det er en fordel, når vi kører med dyre biler og varer for ofte mange penge, forklarer Henrik Leander, som sidder med i taskforcen "Flere kvinder i førersædet".

Annonce

Vil have fat i folkeskoleeleverne

For at få flere kvinder - og mænd - ind i branchen, mener han, at der skal være langt mere fokus på erhvervsuddannelsernes muligheder allerede i folkeskolen. Han har flere gange oplevet, at studievejledere ikke har megen viden om transportbranchen.

Samtidig mener han, at forældrene skal droppe et for nogens vedkommende for stort fokus på at få deres børn til at tage en studentereksamen.

- Vi skal have fat i folkeskoleeleverne allerede fra syvende og ottende klasse, og det er vi i fuld gang med. Branchen har blandt andet en lastbilsimultator, som vi sender vores lærlinge med ud på folkeskolerne for at vise dem, hvad det er, fortæller Henrik Leander, der også flere gange har inviteret folkeskoleelever ind på ØSG for at vise dem fremtidige jobmuligheder i branchen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce