Annonce
Erhverv

Tidens opkøbstrends og formler: Køb og salg af aktiviteter og virksomheder

Jens Sørensen. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce

Som analytiker, rådgiver og observatør i flere industrier er det opsigtsvækkende og drøninteressant at følge nutidens investorer og deres taktiske stræben efter en styrkelse af egen platform henimod en langt større uafhængighed af andre.

I samme forbindelse har jeg i en længere periode kigget dybere ind til handlingsmønstrene og bevæggrundene til det, som sker - og kommer til at ske - ikke mindst i autobranchen. Jeg har her selv valgt at definere/opdele det opkøbstænkte -og taktiske i tre blokke: Strategiske opkøb,  Strukturelle opkøb og Splitbestemte opkøb.

Om strategiske opkøb: Her ser jeg en klar tendens til, at investorerne går efter at afsikre sig via opkoblinger/samkoblinger af mere sammenhængende portfolier. Det handler om at få en bredere platform af "familie produkter", så man bliver uafhængig af større underleverandører.

Her kan jeg eksempelvis pege på Brembo's nylige opkøb af SBS Friction i Svendborg, således at Brembo styrkes via integration af bremseklodser i Brembo's nuværende produktsortiment.

Det anser jeg blot som genialt set af Brembo, hvor dette helt sikkert kun er første skridt mod endnu mere egenhændig breddestyring af flere produktfamilier. Brembo har indset, at man ikke kan nøjes med at være store indenfor bremseskive-produktion.

Man stræber efter meget mere - altså ejerskab på flere produktionsplatforme indenfor naturlige/sammenfaldende produktgrupperinger. Bare vent og se - Brembo går videre.

Dette mønster vil andre stærke udbydere/producenter også søge at bruge. Af den vej bliver man langt mere attraktiv.

Om strukturelle opkøb: Her ser jeg en klar tendens til, at investorerne går efter at brede sig yderligere ned igennem forsyningskæderne - en såkaldt "Vertikal integration", som betyder, at producenten/virksomheden overtager nogle af de funktioner i forsyningskæden, som andre virksomheder førhen har varetaget.

Det handler om at reducere omkostninger samtidig med, at man får en uafhængig adgang til en langt større markedsbredde = egenhændig markedsposition. Her kan man fjerne/eliminere unødvendige mellemled. Gøres det rigtigt, er det direkte gevinst maksimering.

Om splitbestemte opkøb: Her ser jeg en klar tendens til, at investorerne går efter at tilkoble forskellige mindre og mellemstore nicher ikke nødvendigvis indenfor samme verden/kategorier, men med mulighed for at få en bredere spilleplade i selve markedet. Altså adgang til flere kunder på tværs af markedet. Forskellige produkt udbud = en position som afdækkende for flere kunder. En slags "one sourcing", som betyder endnu flere produkter fra en enkeltstående udbyder. Det er værdigivende for både udbyder og aftager og forenkling i ordets bogstavelige forstand.


I længden er det ikke nok at være med. Man skal søge at blive kontrollerende.


Uanset hvad man måtte tænke, er dette vejen fremad. De, som formår at spille på alle tre førnævnte baner, vil komme ud som klare markedsledere.

Derfor skal de få større danske producenter i den danske autobranche tænke sig godt om og finde deres vej ind i den "tromlende opkøbsverden" enten ved selv af købe op eller lade sig købe.

De små ikke-producerende leverandører i den danske autobranche skal også tænke sig om. Hvis ikke de gør det, er de her nok ikke om få år.

I længden er det ikke nok at være med. Man skal søge at blive kontrollerende. Husk: Det er ikke nok "bare at gå med”, man skal gå forrest.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce