Annonce
Erhverv

Software-firma gør klar til at indtage verdens næststørste marked: Kræver 100 procent indsats og mange kræfter

 Frantz Furrer havde under sin uddannelse i datateknologi et studiejob som rengøringsmedarbejder og inspektør. Under arbejdet oplevede han, hvilken tidskrævende arbejdsbyrde rengøringsorganisationen var underlagt i forbindelse med koordination og administration af medarbejderne og kunderne. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Odense-virksomheden CleanManager ApS har valgt at gå ind på det tyske marked, og det tegner til at blive en succes. Men det har krævet hårdt arbejde og en helhjertet indsats, fortæller grundlægger og medejer Frantz Furrer.

ODENSE: - Vi er fokuserede, for så er der større sandsynlighed for succes.

Så kort kan grundlægger og medejer Frantz Furrer fra CleanManager forklare, hvorfor virksomheden satser benhårdt på ét eksportmarked og ét produkt.

CleanManager har udviklet et softwaresystem til rengøringsbranchen, som gør det nemt at have overblik over opgaverne på forskellige lokationer, mange medarbejdere og kvalitetskontrol.

På et tidspunkt gjorde de i virksomheden sig overvejelser om, hvordan CleanManager kunne vækste, og der var ligesom to veje at gå: At udbrede systemet til andre brancher eller at udbrede samme system til flere markeder.

Valget blev det sidste.

Annonce

Et skræddersyet koncept

- Vi har valgt at skalere på andre markedet og ikke til andre brancher. Det vil ikke give mening for os at udbrede os til andre brancher, fordi vores system er specifikt skræddersyet til rengøringsbranchen, forklarer Frantz Furrer.

- Vi har set andre forsøge at udbrede et system til forskellige brancher, men det giver ikke altid mening, fordi selv om to brancher måske ligner hinanden, vil der altid være forskel. Vi holder os til rengøring, for det er det, vores system er udviklet til, og det er det, vi ved noget om.


Det skal være 100 procent ordentligt fra starten, og du er nødt til at investere massivt. Du er nødt til at have nogle medarbejdere, som ved, hvad der er vigtigt i det land, du går ind i.

Frantz Furrer, grundlægger og medejer, CleanManager


- Ved at have fokus på ét produkt og én branche kan vi bedst rådgive vores kunder og videreudvikle på systemet, så det hele tiden passer til kundernes ønsker og behov, siger Frantz Furrer.

For halvandet år siden begyndte CleanManager at forberede sig på at indtage det tyske marked, og det har været en tid med intenst fokus.

Annonce

100 procent fra start

- Det skal være 100 procent ordentligt fra starten, og du er nødt til at investere massivt. Du er nødt til at have nogle medarbejdere, som ved, hvad der er vigtigt i det land, du går ind i, slår direktøren fast.

- Vi kan ikke komme med et halvt koncept, og der skal være medarbejdere, som er dedikeret til opgaven. Du vil miste noget, hvis du ikke er godt nok forberedt.

På baggrund af sin viden om rengøringsbranchen og datateknologi besluttede Frantz Furrer sig for i samarbejde med sin studiekammeret Jakob Witte Larsen at udvikle og markedsføre en IT-løsning, der kunne nedbringe arbejdsbyrden i forbindelse med koordination og administration af rengøringsorganisationen. Foto. Birgitte Carol Heiberg

Hos CleanManager har de derfor ansat flere medarbejdere, som har tysk som modersmål, fordi de tyske kunder ikke skal kunne mærke, at virksomheden ligger i Danmark.

Ligesom der er ansat en medarbejder til at rådgive og hjælpe kunder på det danske marked, er der også en medarbejder, som kun beskæftiger sig med det tyske marked.

Annonce

Chefen har tysk ophav

- Medarbejderne skal 100 procent kunne supportere det marked, de er knyttet til. For eksempel er der andre regler omkring løn i Tyskland, end der er i Danmark, og det skal vi have styr på, siger Frantz Furrer, som med tyske aner taler sproget flydende og har fået den tyske kultur ind med modermælken.

Det har selvsagt givet nogle fordele i forhold til at bevæge sig ind på det tyske marked, fordi Frantz Furrer dermed kan have direkte kontakt til kunderne og de tyske medarbejdere.

Om CleanManager

  • Virksomheden har domicil i Odense og blev stiftet i 2010 af Jakob Witte Larsen og Frantz Furrer.
  • CleanManager har udviklet et softwaresystem af samme navn.
  • Visionen er at gøre administrationen af en rengøringsorganisation så enkel som mulig.
  • Systemet giver blandt andet et overblik over forskellige lokationer, alle opgaver og medarbejderne.

Men det er nu ikke den væsentligste grund til, at det blev Tyskland, CleanManager kastede sig over som det første land uden for Danmark.

Når det blev det tyske marked, skyldes det mere, at Tyskland har et meget stort potentiale for en virksomhed inden for rengøringsbranchen.

Annonce

Næststørste marked i verden

- Tyskland har den næststørste rengøringsbranche i verden efter USA, og arbejdsgangen og måden, man arbejder på i Tyskland, minder meget om den, der er i Danmark, forklarer Frantz Furrer, som også fortæller, at det er gået godt med at udvide forretningen til det tyske marked.

Bedre end forventet faktisk. Corona-situationen har formentlig hjulpet lidt på vej i forhold til at nå ud til kunderne.

- Det har hele tiden været meningen, at vi ville nå ud til kunderne ved hjælp af digitale møder, men det, at man i Tyskland og alle andre steder er rykket mere over på det digitale, har gjort, at de fysiske møder slet ikke er blevet efterspurgt, siger Frantz Furrer.

- Vi ville ikke have haft mulighed for at komme ud i hele Tyskland, hvis det skulle have været fysiske møder, så det har været en fordel for os, at de virtuelle møder er blevet en selvfølge.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce