Annonce
Fyn

Startup-virksomhed bryder monopol: Vil være markedsleder i Danmark i løbet af fem år

Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa har sammen startet Udbudshuset, som vil disrupte markedet for offentlige udbud. Et marked, der ellers har været præget af monopol. Det første år er gået over forventning. Foto: Kirstine Mengel/Udbudshuset
Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa har fået en forrygende start med Udbudshuset, der sikrer overblik over offentlige udbud og beslutningsprocesser i samtlige kommunale udvalg.
Annonce

Odense: Der er ikke meget fødselsdag over it-virksomheden Udbudshuset, selv om den første af slagsen er oppe over. Travlhed betyder, at navneskiltet slet ikke er kommet op endnu, og medarbejderne arbejder på grund af coronakrisen hjemmefra.

Entusiasmen og ambitionerne fejler imidlertid ikke noget hos de to stiftende direktører, Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa, der taler om udbud, mødereferater og beslutningsprocesser, der ved første øjekast kan virke en anelse støvede, men som ikke desto mindre handler om vores fælles skattekroner.

Bag ordene ligger også en boblende glæde over virksomhedens første år, en klar ambition om at fortsætte mod endnu større mål og en grundlæggende lyst til selv at kunne agere og gennemføre de forandringer, de to stiftere efter en årrække i branchen kunne se et behov for.

- Vores ambition er at være markedsledende i Danmark i løbet af fem år, og det er vi i rute med, understreger Bo Masannek Jørgensen.

Hvert år bruger det offentlige mere end 300 milliarder kroner på indkøb hos private virksomheder, og reglen om, at indkøb af en vis størrelse altid skal i udbud, betyder, at man som virksomhed kan byde på opgaverne, hvis man vel at mærke ved, hvor man skal lede. En ordning, der skal sikre fri konkurrence og den bedste udnyttelse af pengene.

Pudsigt nok har netop bindeleddet mellem det offentlige og de private leverandører imidlertid været et marked præget af monopollignende tilstande. Selvfølgelig har hver enkelt virksomhed selv kunnet søge efter relevant materiale, men langt de fleste har behov for nogle til at varetage opgaven, og der har Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa det seneste år bevist, at de er et reelt alternativ til den toneangivende udbyder, der hidtil har siddet tungt på området.

Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa har mange års erfaring fra branchen som henholdsvis administrerende direktør og salgschef, og for godt et år siden besluttede de at skabe deres eget. En beslutning, der har givet udfordringer med alt det, der hører med til at være virksomhedsejer og have ansvar for at sikre medarbejderne løn, men som også har givet dem den store tilfredsstillelse, at de selv kan præge retningen ved blot at kigge på hinanden, nikke til nye idéer og sætte dem i værk.

- Vi stod og kiggede på et marked, hvor der de facto var monopol, fordi den største spiller havde købt konkurrenterne. Der var ingen konkurrence på markedet, og det ville vi gerne udfordre, for det er vigtigt. Det handler grundlæggende om, at det offentliges penge bliver forvaltet mest effektivt. Den bedste leverandør skal helst kunne finde den relevante indkøber, og det sker kun, hvis nogen gør sig umage med at skabe det overblik, og det er vores ambition at disrupte det marked, siger Bo Masannek Jørgensen.

Annonce

2500 kilder i databasen

Han tegner, når han skal fortælle, hvad det er, Udbudshuset gør.

I den store kasse, der dukker op på whiteboardet, ligger alle de udbud, som det offentlige sender til forskellige databaser. Det kan være til EU, www.udbud.dk eller andre hjemmesider.

I alt samler Udbudshuset materiale fra omkring 2500 kilder i sin database. Noget lander automatisk, andet har de researchere til manuelt at fodre maskinen med.

Derefter tilføjer Udbudshuset en kode på alle udbud, så kunderne kan vælge, om de vil have informationer om it-udstyr, dele til F16-fly eller hvad, der nu er relevant for den enkelte. Desuden bliver der lagt et geografisk filter på, og hver dag modtager Udbudshusets kunder en mail, som er lavet ud fra den profil, de selv har været med til at udforme.

Deri indgår også udklip fra kommunale mødereferater, som Udbudshuset har klippet op i relevante beslutningspunkter. På den måde kan virksomhederne holde øje med beslutningsprocesserne, inden de bliver til konkrete udbud og måske være med til at præge det i en retning, de selv har interesse i.

- Sådan virker verden jo, og det er man også glad for i det offentlige. For den indkøber, der skal købe en legeplads i dag, skal måske købe voksenbleer i morgen og vil selvfølgelig gerne have gode råd om de nyeste tendenser. For nogle virksomheder er det helt rigtigt at komme ind i processen, før udbudsmaterialet ligger klar, forklarer Bo Masannek Jørgensen.

Han er samtidig ansat i it-virksomheden Lait, og de to virksomheder har også ejermæssige overlap.

Foruden Udbudshusets to stiftende direktører, Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa, ejer Lait-direktør Anders Lund og -investor Bjørn Lund Smidt også en del af Udbudshuset.


Vi er jobformidlingen for virksomheder, og under coronakrisen er det gået op for mange virksomheder, at det måske ville være godt at have et par offentlige kontrakter.

Mohammad Issa, stiftende direktør hos Udbudshuset


Teknisk er det Lait, der har bygget Udbudshusets systemlandskab, og med deres erfaring fra branchen er det lykkedes Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa at få skabt det værktøj, de har set et behov for.

- Vores erfaring betyder, at vi har sprunget en masse børnesygdomme og fodfejl over.  Vi har haft en god fornemmelse af, hvad sådan et system som minimum skal kunne, og så ruller vi løbende forbedringer ud, forklarer Bo Masannek Jørgensen.

Annonce

Ubegrundet nervøsitet

Bo Masannek Jørgensen var til at begynde med i tvivl om, hvor meget Udbudshuset skulle kæmpe for at overbevise kunderne om, at de kunne stole på en helt ny virksomhed, men den nervøsitet har vist sig ubegrundet.

- Det er fint nok at komme ud til kunderne med en masse erfaring, men er I her i morgen? Det spørgsmål kunne de sagtens stille os. Den her øvelse er potentielt forretningskritisk for kunden, hvis de går glip af et udbud.

- De er nødt til at stole 100 procent på, at vi fanger det, der skal fanges, og de er selvfølgelig ikke interesserede i at entrere med en virksomhed, der ville være væk i løbet af et år, så vi var spændte på, hvordan vi ville blive taget imod. Men det er et nichemarked, hvor mange af kunderne kender os, og fornemmelsen af at være på prøve har slet ikke fyldt noget, siger Bo Masannek Jørgensen.

Netop på prøve har Udbudshuset ellers været, for som noget nyt har de tilbudt kunderne at prøve deres produkt kvit og frit i nogle uger, inden de beslutter sig for eventuelt at købe et abonnement, og virksomheden er med mere end 200 kunder fordelt over hele landet langt foran den oprindelige plan. Et faktum, de er ovenud tilfredse med.

- Udbud dækker alt fra personalerekruttering, mentorydelser, psykologisk hjælp, arkitektydelser og byggeopgaver til fødevarer til kantiner på skoler og i kommuner og opgaver indenfor it- og medico-branchen. Vi har cirka 9500 koder, og efter at have arbejdet med området i 18 år bliver jeg stadig overrasket over, hvad der kommer i udbud, siger Mohammad Issa.

Annonce

Vil udvide yderligere

Udbudshuset fik sin første kunde i hus for et år siden, og allerede efter to-tre måneder kunne de to direktører se, at produktet virkede, og at markedet havde et behov. Kort efter ramte coronakrisen, og trods den indledende nervøsitet har det på flere fronter vist sig givtigt for Udbudshuset.

Dels har digitalisering i kølvandet på krisen betydet, at virksomheden har sparet meget tid på møder, der helt naturligt er blevet digitale i stedet for fysiske. Dertil kommer en øget interesse for kommunale opgaver.

- Vi er jobformidlingen for virksomheder, og under coronakrisen er det gået op for mange virksomheder, at det måske ville være godt at have et par offentlige kontrakter. Det offentlige har brugt mange penge under coronakrisen, og der er blevet frigjort anlægsbevillinger, så det offentlige er ikke stoppet op, forklarer Mohammad Issa.

Travlheden har blandt andet betydet, at Udbudshuset besluttede at gå fra fire til syv medarbejdere i løbet af foråret og sommeren, og det antal bliver højere, når virksomheden på et tidspunkt beslutter at skille salg og support ad og også føre næste del af planen om at blive endnu mere rådgivende ud i livet.

- Det er vi selvfølgelig allerede, men vi vil gerne give kunderne endnu mere hånd i hanke med, hvad de ellers kunne søge efter. De kan for eksempel bruge vores værktøj til at søge efter nogle andre områder, end de normalt arbejder med for at finde ud af, hvad der rører sig på de områder. Hvad bliver der sagt på udvalgsmøderne? Det kan vi lave nogle udtræk på og blive endnu mere personlige overfor kunderne, forklarer Mohammad Issa.

Annonce

Alt samlet i ét system

Ud af de 300 milliarder kroner er det kun opgaver for de 100 milliarder, der kommer i udbud. Resten ligger under tærskelværdien, men er jo stadig relevant af den grund. Udbudshuset tilbyder derfor sine kunder et overblik om, hvad der rører sig i kommunerne, hvad der bliver talt om, og hvem der træffer beslutningerne.

- Vi har samlet al information i ét system, og spørger det offentlige gennem aktindsigt om, hvilke private leverandører, de bruger penge hos. Som virksomhed kan man så se, hvilke konkurrenter, der er inde hos de kommuner, man ikke selv leverer til, og på den måde kan man pludselig bruge det som et salgsanalyseværktøj, hvis man er interesseret i det, forklarer Bo Masannek Jørgensen.

I første omgang har de to direktører udskudt den helt store fødselsdagsfejring på grund af coronakrisen, selv om de enormt gerne vil fejre det første års rejse med medarbejderne.

Mens de venter på at kunne samles til festivitas, arbejder de på at få skabt den platform af kunder, der giver likviditet til at udbygge både systemet og medarbejderstaben, så der er endnu flere at feste med. Og selv om Udbudshuset ikke har følt sig på prøve i markedet, så står de alligevel foran et afgørende tidspunkt.

Efter det første år er det nu, de første kunder skal gentegne deres abonnement.

- De kan fortælle os nok så mange gange, at det første år er gået godt, men når det kommer til stykket, handler det om, hvorvidt de gentegner eller ej. Det er vildt spændende for os lige nu, siger Mohammad Issa.

Udbudshuset

  • Udbudshuset blev stiftet i 2019 af Bo Masannek Jørgensen og Mohammad Issa, der begge er stiftende direktører, samt Anders Lund, administrerende direktør i Lait, og investor Bjørn Lund Smidt.
  • Virksomheden tilbyder udbudsovervågning af både konkrete offentlige udbud og af mødereferater af samtlige kommunale udvalgsmøder, dagsordener og kommunalbestyrelsesmøder.
  • Virksomheden holder til i Odense og har syv medarbejdere. Det første år er gået over forventning, og virksomheden har derfor planer om at udvide.
  • I første omgang holder de sig dog til det danske marked, hvor ambitionen er at blive markedsledende i løbet af fem år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce