Østjylland

Størst i Danmark: Nu skal Skanderborg-virksomhed vinde Norden og resten af Europa

Zitcom har været igennem to store fusioner på få år og udgør i dag Team.blue sammen med belgiske Combell Group og hollandske TransIP. Samlet set er selskabet værdisat til mere end 1 mia. dollar - altså en såkaldt unicorn - svarende til 6,6 mia. kroner. Team.blue betjener 1,2 mio. kunder i Norden og Benelux-regionen, og selskabet har 640 ansatte - heraf er 150 medarbejdere placeret i Skanderborg. Foto: Alex Schütt
Hostingfirmaet Zitcom servicerer halvdelen af Danmarks virksomheder med domæner, emailtjenester og webshops. Selskabet er efter den anden fusion på to år blevet en del af den nye europæisk gigant Team.blue, som samlet tæller 640 medarbejdere i Belgien, Danmark, Holland og Schweiz, og nu vil fordoble antallet på få år.

SKANDERBORG: At drive hostingvirksomhed handler i høj grad om størrelse.

Her betyder størrelsen ikke bare noget. Det er i en globaliseret industri afgørende for overhovedet at overleve, og det er den væsentligste forklaring på, hvorfor Skanderborg-virksomheden Zitcom med hovedkvarter på Højvangen i fremtiden bærer navnet Team.blue.

Ifølge direktør Stefan Rosenlund er navneændring dog også den væsentligste forandring som selskabets kundebase, der tæller halvdelen af Danmarks små og mellemstore virksomheder, kommer til at opleve. De får nemlig fortsat deres domæner, e-mail- og hostingservice via de underliggende selskaber som Dandomain, Scannet og Unoeuro.

I SMV'ernes land svarer det samtidig til hver anden virksomhed samlet set - kun én procent ligger uden for SMV-feltet herhjemme - men direktør Stefan Rosenlund har forlængst erkendt, at Danmark er et meget lille land i international forstand. Og det er ikke nok at være størst på hjemmebanen.

For det kræver volumen at vinde verdensherredømmet.

Dobbelt så stor om to år

Derfor har vi set stribevis af fusioner og masser af opkøb på hostingmarkederne gennem de seneste år. For Zitcom er der tale om den anden store fusion på få år.

I 2017 fusionerede Zitcom med belgiske Combell Group. Det skete, da belgierne overtog Zitcom fra den britiske kapitalfond HG.

Netop HG købte sig i december 2018 igen ind i Combell Group, og det har banet vejen for endnu en fusion med hollandske TransIP. Det er de tre selskaber - Combell Group, Zitcom og TransIP - der nu udgør Team.blue.

Tilsammen er selskabet værdisat til mere end 1 mia. dollar - altså en såkaldt unicorn - svarende til 6,6 mia. kroner. Team.blue betjener 1,2 mio. kunder i Norden og Benelux-regionen, og selskabet har 640 ansatte - heraf er 150 medarbejdere placeret i Skanderborg.

Den seneste fusion har samtidig sat et endnu større vokseværk i gang. Direktør Stefan Rosenlund forventer, at Team.blue er dobbelt så stor målt på både kundekartotek og lønnumre inden for to år.

Det kræver massiv ekspansion uden for hjemmemarkederne Belgien, Danmark og Holland.

Fokus på resten af Norden

- Vores mission og vision med Team.blue er, at vi skal være det europæiske modsvar til de store globale spillere - primært fra USA - og her er næste skridt for os, at vi skal vokse på regionalt og ikke alene nationalt. I de senere år har vi set masser af opkøb inden for landene, hvor vi nu vender blikket mod, hvad der skal ske på regionniveau, forklarer Stefan Rosenlund.

Blandt de amerikanske konkurrenter er GoDaddy, som Team.blue vil forsøge at slå på lokal service og forståelse af, hvad kernekunderne - de små og mellemstore virksomheder - har brug for.

Som markedsleder i Danmark kigger Team.blue og Stefan Rosenlund først og fremmest i retning af Sverige og Norge.

- Vi vokser fortsat organisk - også i Danmark - og i Sverige er vi størrelsesmæssigt nummer fire eller fem alt efter, hvordan vi gør det op. Vi har 20.000 kunder i Sverige, og det er årsagen til, at vi har en afdeling i Ørestaden. Det er simpelt hen nemmere at rekruttere svensktalende medarbejdere til at servicere vores svenske kunder her, siger Stefan Rosenlund med et smil og tilføjer, at Team.blue også er på vej ind på det norske marked:

- Især i Sverige kommer vi til at styrke os kraftigt i de kommende år, men vi kigger også mod Norge. Begge steder er der både ejerledere, som gerne vil sælge, og kapitalfonde, som kan være på vej ud, og som en del af Team.blue vil vi gerne se tocifrede vækstrater i de andre nordiske lande om to år.

Respekt for kultur og anatomi

Stefan Rosenlund fortæller, at Team.blue har tilsvarende vækststrategier i andre europæiske lande, som endnu ikke er så digitalt modne som eksempelvis Norden. Fællesnævneren for de nye jagtmarker er, at de vil ligne hjemmemarkederne i Danmark og Benelux.

- Vores model passer rigtig godt til lande med mindre økonomier - ikke stormagter som Frankrig, Spanien og Storbritannien endnu. Vores hovedfokus er den lokale kundeservice, og kernen vil fortsat være virksomheder med 1-25 ansatte på tværs af Europa, for det er de små og mellemstore virksomheder, der er kimen til vores succes, forklarer Stefan Rosenlund og fortsætter:

- Nu handler det om at bygge lokationer og hovedkvarterer op i nye lande med respekt for kulturen og landenes anatomi - og gerne samme med andre stiftere, som vi selv er. For dét, at det fortsat er selskabernes stiftere, der sidder med ved beslutningsbordet i Team.blue er helt unikt.

Majoriteten af den nye virksomhed er stadig på stifternes hænder. Belgiske Jonas Dhaenens, direktør og stifter af Combell Group, står i spidsen for fusionen med Ali Niknam, stifter af TransIP, og Stefan Rosenlund som en del af direktør- og aktionærgruppen. Derudover ligger en del af ejerskabet hos HG.

Stifterne styrer stadig

Stefan Rosenlund kalder det en spændende udfordring at have været med til at vokse en virksomhed fra stiftelsen af sit første selskab Wannafind i Skanderborg til Team.blue med foreløbig 640 ansatte - og snart 1000 medarbejdere ifølge vækststrategien.

- Jeg repræsenterer den nordiske del af gruppen, og det er fedt fortsat at være med ved bordet, fordi det er sammen med andre stiftere. Det er ret atypisk, at stifterne stadig er med ombord og sidder med indflydelsen i et selskab, der er vokset, som vi er. Vi har en kapitalfond til at holde styr på alle nullerne og et-talerne, men de andre er iværksættere, som jeg selv.

- Vi er en moden virksomhed med en klar struktur for, hvad der skal ske i fremtiden. Min spiseseddel er klar, men founder-mentaliteten er meget stærk i bestyrelsen, og det er vigtig for mig, for hvis det bliver for corporate, så er jeg ude, siger Stefan Rosenlund.

Han tilføjer, at gruppens øverste direktør, Jonas Dhaenens også begyndte i et kælderlokaler, som Stefan Rosenlund selv gjorde for snart 20 år siden, og belgieren er nu på vej mod at kunne kalde sig euro-milliardær. Navnet Team.blue henviser i øvrigt både til direktørens yndlingsfarve, og den blå kulør i EU-flaget for at understrege det europæiske ståsted i kampen mod amerikanske mastodonter om hostingmarkederne i Europa.

0/0
Annonce
Vestjylland

Ny taxalov: Skal hoteller selv køre taxa med gæsterne?

Annonce
Østjylland

Den 3-stjernede salami er fortsat en favorit på frokostbordet

Annonce
Erhverv

Chefen søgte sin egen stilling

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

En 100-årig i familien

Sydjylland

Verdens bedste festival fylder 45 år

Vestjylland

Anders og Sebastian har byttet pucken ud med god kaffe

Sydjylland

Sparepengene satses på ambitiøst 3D-firma

Fyn

Uddannelse er vidensamfundets vigtigste råstof

Østjylland

Daniel sagde ja i Løvens hule - men nej til kontrakten med Stadil og Buch

Annonce