Annonce
Østjylland

Sommerhus-debat rammer ikke regnskabet: Luksushuse.dk har fremgang som aldrig før

Både Luksushuse.dk og Skanlux holder til i Viborg under samme tag på Livøvej, hvor de har delt fælles rammer siden 2017. På billedet ses udlejningschef i Luksushuse.dk Heidi Wirenfeldt og Jakob Nautrup, der er medstifter og medejer af begge firmaer. Foto: Morten Pedersen
På kort tid oplevede ejerne bag Skanlux og Luksushuse.dk at gå fra at være den gode case på, hvordan man bedst får turismen til at blomstre i Udkantsdanmark til at være udskældt i medierne. En rejse, der har lært medstifter og medejer Jakob Nautrup vigtigheden af rettidig dialog.

Viborg: Jakob Nautrup husker tydeligt fornemmelsen af stolthed vokse i brystet. En stolthed, der spirede, når han på forretningsrejser blev rost af den lokale kro eller bager i byen, hvor Skanlux havde været med til at opføre sommerhuse, som Luksushuse.dk senere hjalp med til udlejningen af.

Og en stolthed der handlede om, at han sammen med sine to kompagnoner og ansatte indirekte havde været med til at til at skabe mere liv, forretning og turisme i et udkantsområde, hvor turister længe havde været en mangelvare.

I dag er følelsen blevet afløst af en knugende fornemmelse i maven. En fornemmelse, der særligt har taget til gennem de sidste tre år, hvor Skanlux, men også Luksushuse.dk, har været omdrejningspunkt for flere kritiske artikler i lokale såvel som regionale og landsdækkende medier.

Annonce

- Det har fyldt rigtigt meget de sidste tre år i medierne, fortæller Jakob Nautrup, som sammen med sine to kompagnoner Bjørn Krogh Andersen og Henrik Mouritzen Christensen stiftede Skanlux og Luksushuse.dk i midten af 00’erne. Foruden at være medstifter og medejer af begge firmaer er han i dag direktør i Skanlux og bestyrelsesmedlem i Luksushuse.dk

- Indtil for tre år siden troede jeg helt ind til benet, at hver gang vi byggede et sommerhus et eller andet sted til en familie, som ville sætte det til udlejning, når det stod tomt, så gjorde alt og alle en kæmpe tjeneste. Det troede jeg faktisk. For jeg havde ikke fået andet at vide. Men så begyndte al kritikken, husker han.

Mødt af kritik

Kritikken, der har ramt firmaerne, drejer sig særligt om to ting. For det første er der størrelsen på sommerhusene. Husene fås fra 126 og op til 375 kvadratmeter med plads til grupper fra otte og op til 30 personer og er tilmed udstyret med både pool og aktivitetsrum. Det betyder flere gæster ad gangen med mere trafik og larm til følge for naboerne i de omkringliggende sommerhuse. Og særligt under corona, hvor landets store festivaler har været aflyst, og mange unge derfor har søgt ud i sommerhusområderne, har klagerne været mange.

- Men vi har sagt 517 gange, at ungdomsgrupper er forbudt. Vi vil ikke have fest. Det er kun børnefamilier, der kommer i de her huse. Så når man bruger begreber som megapartyhuse og feriecentre, så kan vi kun sige, at det er folk, der ikke er ude efter en saglig debat, siger Jakob Nautrup.

For det andet er der forretningsmodellen i de to firmaer, som kritikere mener, er på kanten med den danske sommerhuslovgivning.

Det har de lært af en tur i mediemøllen

En tur i medierne har blandt andet lært ledelsen bag Skanlux og Luksushuse.dk værdien af en klar kommunikation. Se her, hvad de ellers har lært.

1. Stram op

- En af vores læringer er helt klart, at verden er aldrig helt sort og hvid, men grå. Men når der bliver skudt efter dig, så tror jeg, at du automatisk går målrettet efter at være den pæneste dreng i klassen, for at være helt sikker på, at du er pletfri. Derfor har vi haft strammet op på, at vi ikke vil ungdomsgrupper ved simpelthen at lægge 100 procent afstand til dem i enhver anledning, siger Jakob Nautrup, der godt er klar over, at det er umuligt aldrig at begå fejl.

- Vi har trods alt 100.000 gæster. Så at det aldrig sker, kan vi ikke love. Men vi går benhårdt efter det, understreger han.

2. Vær på forkant

- Der er mange kommuner, som er overraskede over, at vi som firmaet siger, at vi meget gerne vil have en dialog omkring placering. Men vi ønsker at være i venskabelig ånd de steder, vi kommer, og ikke starte en halvvejs krig, som vi så det i Marielyst, fortæller Jakob Nautrup med henvisning til den kritik, som firmaets opførsel af 10 sommerhuse i feriebyen vakte sidste år.

3. Vær tydelig

I en artikel fik en journalist draget parallel mellem, at luksushuse.dk som firma udlejer sommerhuse til erhverv og så begrebet erhvervsmæssig udlejning.

- Så vi har også lært at være mere tydelige i vores kommunikation. Det kan man jo blive nødt til at lære, så man ikke giver plads til forvekslinger, forklarer Heidi Wirenfeldt.

I Danmark er det nemlig ikke tilladt at udleje sommerhuse på erhvervslignende vilkår. Derfor er der lovmæssigt sat en begrænsning på, hvor mange sommerhuse man må eje, og hvor ofte ens sommerhus må udlejes, ligesom der er krav om, at man som ejer skal have tilknytning til sommerhuset, som man af samme grund selv skal gøre brug af i et ikke uvæsentligt omfang.

At Skanlux foruden at bygge og sælge sommerhuse til familier også gennem datterselskabet luksushuse.dk tilbyder at stå for alt fra inventar til udlejning, rengøring og service i de uger, hvor sælgerne ikke selv bruger sommerhuset, har derfor fået flere kritikere op ad stolen. De fremhæver, at firmaet er en kamoufleret udlejningsvirksomhed, hvor ejeren ”blot er en nødvendig mellemstation for at få setuppet til at se pænt ud,” som en kritisk nabo til sommerhusene udtrykte det til Politiken i 2019.

Men det har intet hold i virkeligheden, mener direktøren.

Annonce

Modstand mod initiativer

- Der er ikke et gran af sandhed i det. Det er alene familier, der ejer vores sommerhuse. Det er ikke sådan, at Luksushuse, Skanlux eller et tredje selskab ejer dem. Så jeg kan ikke sige andet, end at der er tale om nogle mennesker, der vil skade os, og som ikke vil forholde sig til sandheden, siger Jakob Nautrup.

Han påpeger desuden, at Skanlux for nyligt har taget et valg om ikke at sælge store sommerhuse til kunder, der i forvejen ejer andre sommerhuse. At Luksushuse.dk’s bookingsystem har en begrænsning indbygget på udlejningen, så de enkelte sommerhusudlejere ikke kan udleje husene mere end de 41 uger, der ifølge Erhvervsstyrelsen er tilladt. Og at den rengøring og service, som Luksushuse.dk tilbyder, er en naturlig del af udlejningsvirksomheden, der skal sikre ejerne, at huset står på samme vis, som da de forlod det.

- Det betyder rigtigt meget for de familier, der køber husene, at de føler sig sikre i, at der er nogen, der hjælper dem med at se efter, når deres eget sommerhus bliver udlejet, forklarer Jakob Nautrup.

På samme vis understreger han, at familierne selv vælger deres inventar og indretning, men at Skanlux rigtigt nok tilbyder at hjælpe med indkøb af inventar, fordi de kan få større rabataftaler hjem på varerne, end kunderne kan.

- Vi synes, det er lidt åndsvagt, hvis vores kunder køber 2000 senge om året, at de så skal betale fuld pris. Så derfor sikrer vi, at der er nogle gode rabataftaler, forklarer Jakob Nautrup, der har svært ved at se noget forkert i det.


Det, vi helt klart har lært af det her, er, at vi skal have en dialog, før vi opstarter noget som helst. Og at vi skal være med til at sikre fra vores side af, at alle parter høres.

Jakob Nautrup, medstifter og medejer af Luksushuse.dk og Skanlux


Han oplever, at der i den senere tid trods politisk ønske om flere turister i landet er kommet en større modstand mod initiativer, der fremmer turisme. Og han tror, at den også har smittet af på den modstand, som Skanlux i dag i højere grad oplever, når firmaet går i dialog med landets kommuner om opførsel af nye sommerhuse.

- Det er lidt sjovt. Alle er enige om, at turisme gør en masse godt. Men uanset hvad vi foreslår, og hvor vi foreslår det henne, så bliver det slået ned, siger Jakob Nautrup, der får opbakning fra Luksushuse.dk’s udlejningschef.

- Det er lidt ligesom med vindmøller. Mange synes, at det er en rigtig god idé. Man vil bare ikke selv være nabo til dem, siger Heidi Wirenfeldt.

Annonce

Et spørgsmål om vækst

I stedet for at lade sig slå ud af modgangen har Jakob Nautrup og resten af holdet i Skanlux og Luksushuse dog valgt at se oplevelserne som en mulighed for at lære. Blandt andet gør firmaet i dag meget mere ud af den indledende dialog omkring nye byggeprojekter.

- Det, vi helt klart har lært af det her, er, at vi skal have en dialog, før vi opstarter noget som helst. Og at vi skal være med til at sikre fra vores side af, at alle parter høres. Vi har også lært, at vi aldrig kan gøre alle tilfredse - desværre. Ellers ville der ikke være nogen udvikling i det her land overhovedet, tror jeg. Men det er vigtigt, at vi har denne her dialog, understreger Jakob Nautrup.

Modgangen til trods har både byggefirmaet og udlejningsfirmaet da også haft rigeligt at se til i den seneste tid. For mens andre under pandemien har oplevet krise og tilbagegang, har både Skanlux og Luksushuse.dk oplevet fremgang.

For Skanlux handler fremgangen blandt andet om firmaets nylige deltagelse i boligprogrammet Sommerdrømme på TV2, der har givet virksomheden synlighed i bedste sendetid på et tidspunkt, hvor sommerhussalget i forvejen boomer, fordi flere har fået øjnene op for ferie i Danmark.

Og for Luksushuse.dk skyldes fremgangen, foruden den øgede interesse blandt danskerne for at holde ferie hjemme sidste år, en stigning i interessen for at leje store sommerhuse, som kan samle familier på tværs af generationer, og venner på tværs af geografier, til udendørs såvel som indendørs hygge.

- Folk vil ikke i samme grad som tidligere sidde i et hus med fire køjesenge og ikke rigtigt andet. Folk vil gerne have opvaskemaskine, vaskemaskine, internet og god plads i et nyt og indbydende hus. Og der kan vi mærke, at vores huse rammer ind i den efterspørgsel, siger Heidi Wirenfeldt, der ligesom Jakob Nautrup forventer, at interessen og væksten vil fortsætte i de kommende år.

- 2021 bliver bedre end 2020. Og 2022 bliver bedre end 2021. Det vil jeg gerne citeres for. Og vi tror både, at vi kommer til at vækste på det danske marked, men også udenlands. For der er meget stor efterspørgsel på det her, siger Jakob Nautrup, der ikke vil udelukke et større fokus på udlandet i de kommende år.

- Jeg ville jo helst, at vi gik efter at holde turismen indenlands. Men det er klart, at hvis alting bliver for besværligt, så har vi ikke andre muligheder end at flytte noget af turismen ned på den anden side af grænsen, hvor man gerne vil os. Men det ville jeg synes var rigtigt synd, siger han.

Fem hurtige facts om Luksushuse.dk

  1. Firmaet, der er stiftet i 2008, er et dattersselskab til Skanlux.
  2. Firmaet ejes i dag primært af Jakob Nautrup, Bjørn Krogh Andersen og Henrik Mouritzen Christensen.
  3. Firmaet udlejer i øjeblikket 354 sommerhuse online, heraf 315 i Danmark, 33 i Tyskland og 6 i Sverige.
  4. Firmaet har årligt omkring 100.000 gæster igennem sommerhusudlejningen. 70 procent af gæsterne kommer fra Danmark, 20 procent fra Tyskland og de sidste 10 procent fra Sverige, Norge, Holland, Polen, England og Belgien.
  5. Luksushuse.dk landede en bruttofortjeneste på 18,8 millioner kroner. Overskuddet lød på 11,3 millioner kroner efter skat i 2020. Året før lød bruttofortjenesten på 13,6 millioner kroner, mens overskuddet lød på 8,2 millioner kroner efter skat.

Tre hurtige facts om Skanlux

  1. Skanlux Group, der samler samtlige af firmaets forskellige aktiviteter, ejes i dag primært af Jakob Nautrup, Bjørn Krogh Andersen og Henrik Mouritzen Christensen.
  2. Koncernen, der inkluderer luksushuse.dk, havde i 2019 en bruttofortjeneste på 72,9 millioner kroner og et nettoresultat på 17,7 millioner kroner. Årsregnskabet for 2020 er ikke lagt ud endnu.
  3. Firmaet har bygget og solgt arkitekttegnede sommerhuse og helårshuse til danskere siden 2002.
Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce