Annonce
Erhverv

Skal 17-årige køre lastbil? Vi mangler 10.000 chauffører

– Ønskescenariet vil være, at de unge kan begynde at tage lastbilkørekort, fra de er 17 år, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD. Foto: ITD
Brancheforening vil ændre EU-regler for at få fat i flere chauffører. Og disse skal findes blandt de unge.

TRANSPORT: Erhvervslivet skriger efter kvalificeret arbejdskraft. Et af de højeste skrig kommer fra de danske transportvirksomheder. ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, vurderer, at der i øjeblikket mangler i omegnen af 10.000 lastbilchauffører i Danmark. Et meget højt tal og derfor er der brug for politiske initiativer, der kan tilføre mere arbejdskraft.

– Ønskescenariet vil være, at de unge kan begynde at tage lastbilkørekort, fra de er 17 år. Det er i den alder, de står over for et uddannelsesvalg, og hvis de så der ikke kan komme i gang med at lære at køre lastbil, er det ikke sikkert, at vi så får hold på det unge menneske, der er interesseret i at komme ind som chauffør, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

- Der er jo stor forskel på, om man er 17 eller 21 år. Man kan godt begynde at tage stort kørekort som 18-årig, men så skal man have et ansættelsesbrev eller en lærlingeplads, og hvis man ikke har det, er det ikke sikkert, at man vil vente, til man bliver 21, som EU-reglerne i dag.

Annonce

Hjælp fra kommunerne

- Det kan tage tid at ændret EU-reglerne, selv om de står over for at skulle revideres. Men her og nu kan jobcentrene i kommunerne hjælpe de ledige med at betale for et stort kørekort, for det er dyrt.

Så hjælper kommunerne vore branche, og de ledige får et fast arbejde, siger den tidligere toppolitiker, der prøver at påvirke nutidens beslutningstagere på Christiansborg til at skrue på de rigtige håndtag, så det kan blive mere attraktivt at arbejde som lastbilchauffør.

Sådan kan der skaffes flere chauffører

Flere end halvdelen af de danske transportvirksomheder mangler arbejdskraft, viser tal fra Danmarks Statistik viser, og en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har vist, at jobbet som lastbilchauffør er et af sværeste at få besat. ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, har en række forslag, der skal give bedre muligheder for at fastholde chauffører og tiltrække nye til branchen. Det drejer sig bl.a. om:

  • En seniorpakke for fastholdelse af ældre lastbilchauffører.
  • En handlingsplan for flere kvinder i transportbranchen.
  • Fjernelse af alle modregningsregler for pension og efterløn straks.
  • Målrettet indsats for kommunernes jobcentre med fokus på transportbranchen.
  • Forbedringer af transportuddannelserne.Indsats mod det store frafald af særligt kvinder på transport-erhvervsuddannelserne og de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører.
  • Bedre arbejdsforhold for chauffører og flere rastepladser.
  • Muligheder for større og mere effektive lastbiler, der kan køre mere gods på færre lastbiler.

- En anden af de store knaster, vi har, er en anden EU-lovgivning, som kræver, at chauffører tager på efteruddannelse hvert femte år. Der er mange chauffører, der har kørt, siden de var hele unge. De har måske kun nogle få år tilbage på arbejdsmarkedet, og når de så står og skal på efteruddannelse, vælger de at stoppe.

Der er jo stor forskel på, om man er 17 eller 21 år. Man kan godt begynde at tage stort kørekort som 18-årig, men så skal man have et ansættelsesbrev eller en lærlingeplads, og hvis man ikke har det, er det ikke sikkert, at man vil vente, til man bliver 21, som EU-reglerne i dag.

Henriette Kjær, politisk chef, ITD

- Vi vil gerne beholde de erfarne og chauffører, for vi har jo brug for dem, så her arbejder vi sammen med andre EU-lande og vores internationale organisation IATA på at få gennemført en dispensationsordning, siger Henriette Kjær.



Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Lines hjerneskadede søn gav hende idéen til at starte virksomhed: Har hjulpet ham til at bedre liv og nu skal andre have samme mulighed

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Annonce
Østjylland

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

DI-topchef vil skabe et stærkere produktionsdanmark

Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Vestjylland

Har solgt rekordmange T-shirts – omsætningen nærmer sig en halv milliard: - Det gør en forskel, når verden begynder at gynge, at vi har medarbejdere, der er rolige og erfarne

Sydjylland

Kolding Havn hiver millioner i land - og leder efter ny direktør efter sag om skjult regning fra luksushotel

Erhverv For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Erhverv For abonnenter

Underskuddet er på 27,8 millioner kroner, men optimismen er intakt: Der er meget, der går vores vej

Annonce