Annonce
Erhverv

Sinful kender kundernes inderste fantasier: Nu tager de deres viden om sexvaner med til nye markeder

Venus. Mars. E for e-commerce. Tonny Andersen og Mathilde Mackowski var mange navne igennem, før det helt rigtige meldte sig. Men med navnet Sinful har firmaet fået en stærk start på lanceringen i udlandet. – Det er en gave, at folk lynhurtigt kan afkode, hvem vi er, og hvad vi står for, fortæller Mathilde Mackowski. Foto: Sinful
I 2019 udskød den seksdobbelte gazellevinder Sinful deres planer om at indtage nye lande med deres salg af sexlegetøj for i stedet at koncentrere sig om at vokse sig større og bedre i Norden. Nu har firmaet lanceret webshops i Frankrig og England med udgangspunkt i den viden, de har tilegnet sig i løbet af de seneste tre år, og regner med at ramme milliardomsætningen et år før tid.

Højbjerg: Det ligner et hvilket som helst andet storrumskontor, da 35-årige Mathilde Mackowski med åbne arme og stor ulden sweater tager imod mig ved hovedindgangen til Sinfuls 6000 kvadratmeter store domicil på Søren Nymarksvej i Aarhus.

Faktisk er det først et godt stykke tid efter, at vi har hentet to kopper te, sat os ind i et mødelokale og påbegyndt de indledende høfligheder, at det går op for mig, at de figurer, der står i reolen bag Mathilde Mackowski, ikke er glaskunst, men derimod forskellige vibratorer og dildoer i glas og sort medicinsk silikone.

Og det er ikke en tilfældighed.

For design spiller en stor rolle i udviklingen af firmaets egne produkter, fortæller Mathilde Mackowski, der foruden medejer også er udviklingschef i firmaet. Og det har det gjort helt fra begyndelsen tilbage i 2008, hvor hun og Tonny Andersen besluttede sig for sammen at gøre sexlegetøj mere mainstream ved blandt andet at skrælle alt det vulgære blikfang væk fra annoncering og produkter for i stedet at sætte produkterne i fokus.

Sinfuls mødelokaler er hver især indrettet efter firmaets egne varemærker. Her ses mødelokalet Obaie, et højrødt mødelokale dekoreret med bondageudstyr i stil med Fifty Shades of Grey-universet. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Hun vender sig om mod reolen bag sig og tager en såkaldt ”wand” (tryllestav, red.) ud af hylden, og viser den frem som eksempel på et produkt, som firmaet har arbejdet på at gøre smukkere uden at ændre funktionaliteten. En kraftig vibrator som, hun fortæller, tidligere blev solgt under dække af at være et massageapparat til skuldrene, men som i dag findes til salg på Sinfuls hjemmeside sammen med firmaets øvrige 3000 andre sexlegetøjs-produkter.

For det er ikke længere forbundet med skam at have lyst til leg under dynerne. Og det er mit besøg i virksomheden ifølge Mathilde Mackowski et godt eksempel på.

Annonce

Et spørgsmål om glæde

- Vi har alle dage arbejdet på at gøre købet af sexlegetøj trygt og mainstream. Og den rejse har vi efterhånden fået flere folk med på. Det er jo også derfor, at du sidder her nu, siger hun til mig.

Men selvom Mathilde Mackowski gerne lader Sinful tage lidt af æren for udviklingen mod et mere frisindet samfund, hvor køb af sexlegetøj ikke forbindes med skam, fremhæver hun særligt tre større strømninger i samfundet, som har været med til at ændre vores opfattelse af sexlegetøj.

Den første er den amerikanske tv-serie Sex and the City, der første gang kørte over skærmen i 1998, og som over seks sæsoner følger fire amerikanske kvinder i 30’erne og deres sexliv på nærmeste hold.

- Serien viste, at man som kvinde kan tage sin seksualitet i egen hånd. Det er helt vildt, hvad den startede, siger Mathilde Mackowski og nævner som eksempel, at man for 10-12 år siden begyndte at hyre kvinder ind i designfasen af sexlegetøjet, hvilket har medført en stigning i antallet af kvindelige kunder.

- Tidligere var det udelukkende mænd, der designede og derfor også købte sexlegetøj til deres kvinder. I dag er det lige så ofte kvinderne, der køber det, forklarer Mathilde Mackowski.


Vi har en helt unik kundeforståelse. Og den tager vi også med ind i udviklingen af vores egne brands, så vi kan skabe produkter, som vi ved, at vores kunder vil have.

Mathilde Mackowski, udviklingschef og medstifter af Sinful


Det næste store ryk kom i 2011 med udgivelsen af den første bog i den erotiske bogtrilogi ”Fifty Shades of Grey”, der senere er blevet filmatiseret. Et fornyet fokus på seksualitet, der dels gjorde erotiske fantasier mere mainstream og bondageudstyr mere accepteret som en del af legen i de private hjem.

Firmaets produktserie Amaysin er så tilforladelig, at den i øjeblikket bliver vist frem på en udstilling i et hjørne af Sinfuls kontorlandskab, hvor den nærmest går i et med det boliginteriør, den er placeret i. Foto: Lasse Hoej Nielsen / Sinful

Og senest har også corona-pandemien rykket ved vores adfærdsmønstre.

- Vi har set en adfærdsændring under corona, hvor folk har været begrænset i deres udfoldelsesmuligheder, så de har måtte se indad for at finde ud af, hvad der kan være med til at gøre det sjovere at være hjemme. Og vores data viser, at når folk først har prøvet vores produkter én gang, så fortsætter de med at bruge dem. Så der bliver en ny normal, fortæller Mathilde Mackowski, der glæder sig over udviklingen.

- Det giver så meget mening at se på glæden, vores produkter skaber. Og det klæder branchen, at det er sådan, vi taler om dem i dag. For det var bestemt ikke noget, som man talte om for 10 år siden, siger hun.

Annonce

Fuld gas på Norden

Coronapandemien har da også været med til at sætte skub på forretningen for Sinful, der for regnskabsåret 2020 forventer en omsætning på 300 millioner kroner og en bundlinje, der gerne skulle lande på et dobbelt så stort tal som de 20 millioner kroner efter skat, firmaet tjente ind i 2019.

- Der er kommet en mere mainstream-feel i branchen, og det er virkelig interessant at følge, mener Mathilde Mackowski, der sammen med Tonny Andersen står bag sexlegetøjsfirmaet Sinful. Foto: Lasse Høj Nielsen / Sinful

For med over 2000 daglige ordrer fra blandt andre Danmark, Norge, Sverige og Finland har der været nok at se til. Og det glæder Mathilde Mackowski, der forventer, at Sinful med den hast når deres mål om at ramme en milliard-omsætning allerede i 2026, et år før planlagt.

Et mål, som Sinful blandt andet skal nå gennem den lancering af webshops i Frankrig og England, som firmaet just har foretaget.

- England er et kæmpe marked, så hvis vi bare kan få en procent af markedet, så er det helt ok. Men det er nu ikke vores plan, siger Mathilde Mackowski.

Om Sinful

  • Virksomheden blev stiftet som webshop i 2008 af Tonny Andersen og Mathilde Mackowski.
  • I dag ejer administrerende direktør Tonny Andersen 66,6 procent af firmaet, mens udviklingschef Mathilde Mackowski ejer 33,3 procent af firmaet.
  • Firmaet har siden 2014 produceret deres egne produktserier, som de sammen med andre mærker af sexlegetøj sælger gennem deres webshop.
  • Foruden at være Nordens største webbshop for sexlegetøj med salg i både Danmark, Sverige, Norge og Finland, har firmaet i begyndelsen af året lanceret webshops i både Frankrig og England.
  • Sinful omsatte i 2020 for over 300 millioner kroner og forventer et nettoresultat på over 40 millioner kroner for samme år, oplyser Mathilde Mackowski. Det er dobbelt så meget som virksomheden tjente i 2019, hvor nettoresultatet lå på 20 millioner kroner efter skat.
  • Firmaet har hovedsæde i Aarhus og beskæftiger i dag cirka 150 medarbejdere.
  • Sinful er seks gange blevet udnævnt som gazellevirksomhed af dagbladet Børsen. En status der gives til hurtigt-voksende virksomheder, som minimum har formået at fordoble deres omsætning over en fireårig periode.

Hun forventer, at Sinful vil bevæge sig ind på yderligere tre markeder indenfor det kommende år. Hvor vil hun ikke fortælle endnu.

- Egentligt var det vores plan at bevæge os ind på nye markeder allerede i 2019. Men vi fandt ud af, at når vi trykkede på speederen i vores skandinaviske markeder, så fik vi endnu flere andele af markedet, siger Mathilde Mackowski.

- Så i stedet for at bruge al vores energi på at komme ind på nye markeder, så besluttede vi os for at give den fuld gas på speederen i Norden, tilføjer udviklingschefen, der ikke har fortrudt valget om at vente.

Annonce

En unik kundeforståelse

- Det har givet os værdifuld indsigt i, hvordan vi bedst agerer på et marked som Danmark, hvor vi i forvejen fylder meget, men også i forhold til, hvad vi kan gøre de steder, hvor vi ligger nummer to eller tre og gerne vil bevæge os op til at blive nummer et eller to i landet, siger Mathilde Mackowski, der i dag kan bryste sig af at være medejer af Nordens største webshop for sexlegetøj.

Et mål som firmaet blandt andet har opnået ved at bruge ekstra tid på at gennemse data for at finde ud af, hvordan de bedst forbedrer kundeoplevelsen for Sinfuls kunder i webshoppen og sidenhen i hjemmet, når først produkterne er bestilt.

Lødigt, diskret og brugbart sexlegetøj med et glimt af humor er en af grundene til Sinfuls store succes med egne produktserier, forklarer Mathilde Mackowski, der her viser en af firmaets dildoer frem. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Vi har efterhånden så meget data på folk, der fortæller os, hvorfor de gerne vil lege, hvordan de gerne vil lege, hvad de er klar til at bruge hvornår. Så vi har en helt unik kundeforståelse. Og den tager vi også med ind i udviklingen af vores egne brands, så vi kan skabe produkter, som vi ved, at vores kunder vil have, siger Mathilde Mackowski.

Hun vurderer, at firmaets egne produktserier står for sammenlagt 30 procent af firmaets omsætning. Og det til trods for, at kun 500 ud af 3000 produkter på hjemmesiden er Sinfuls egne.

- Så det er helt vildt populære produkter, som vi har skabt til kunderne, understreger hun.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce