Annonce
Sydjylland

Shoreline vækster voldsomt med unik digital platform

Udsigten fra Isværket fejler ikke noget. Michael Bjerrum fra Shoreline kan kigge ned på de skibe, der kan være blandt hans kunder. Foto: Carsten B. Grubach
Dansk-norsk selskab har fundet en succesfuld niche i offshore vind-branchen.

ESBJERG: Udsigten fra tredje sal i Isværket på Esbjerg Havn er fremragende.

Der er nordsøgående skibe på begge sider af Shorelines kontor, der snart også vil være at finde på anden etage. Shoreline arbejder med stor succes med softwareløsninger, der kan forbedre logistikken og ressourceoptimere virksomheder af havmøllerparker, og der spiller skibene i havnen en vigtig rolle.

Det fem år gamle dansk-norsk ejede selskab er oven på voldsomme årlige tredoblinger af væksten på jagt efter flere medarbejdere, som kan hjælpe de 25 ansatte, der er i dag, med at servicere kunder over hele verden med blandt andet design af vindmølleparker, planlægning og projektstyring.

De har kolleger siddende i Stavanger i Norge, i Hamburg i Tyskland samt i Bristol og i Wales i Storbritannien. Alt sammen resultatet af mødet i Stavanger mellem den it-stærke nordmand Ole Erik Endrerud, der har en ph.d.-grad i simulering og optimering og den offshore vind-erfarne danske maskiningeniør Michael Bjerrum.

Annonce

Shoreline

Do what you do best.
Shoreline does the rest.

Gør hvad du er bedst til, så gør Shoreline resten, er mottoet for det dansk-norske selskab.

På hjemmesiden www.shoreline.no kan man blandt andet se et udvalg af den store kundekreds, Shoreline har fået siden grundlæggelsen i 2015.

Knowhow svær at kopiere

Michael Bjerrum sidder i dag som medejer og direktør for de danske, tyske og engelske selskaber i sin hjemby Esbjerg i selskabets største kontor, for det er her, der for alvor er gang i offshore vindindustrien ude på Nordsøen.

- Vi har lavet en simuleringsplatform, hvor man som abonnent kan logge ind på en applikation, som opdateres hver måned. Man kan som kunde i skyen så simulere og planlægge installationen, optimere logistikken, få styr på vedligeholdet, se hvor mange skibe og hvilken havn, man skal bruge.

- Har man reparationsarbejder ude på søen, kan man simulere, hvor meget det vil koste, man kan se vind- og vejrforhold, og man kan se, hvor mange folk, man skal bruge. På den måde har vi erstattet de store regneark, fortæller Michael Bjerrum, der ikke kun på grund af et stort netværk og udefrakommende investorer ser en lys fremtid for Shoreline.

Med sit forretningsområde har selskabet nemlig ikke blot sikret sig en række store kunder inden for vindmøllesektoren, men også ramt en niche, hvor der ikke er den store konkurrence. Og Shorelines ekspertise kan større spillere på markedet ikke uden videre kopiere.

Fokus på kundeservice

- Vi gør rigtig meget ud af at have fokus på kundeservice, og vi har en udviklingsafdeling, der hele tiden prøver nyt af. På grund af tidsforskellen har vi ansat en medarbejder i Korea til at servicere Fjernøsten, som bliver et stort marked for os, fortæller Michael Bjerrum.

- Vi har kunder i USA, Korea og Taiwan og har lige fået den første ordre fra Japan. Men globalt set har vi nogle af de helt store selskaber som kunder, siger Michael Bjerrum, der rejser meget for at besøge gamle og nye kunder.

Det kan være svært at tiltrække data-uddannet arbejdskraft til Esbjerg, men Michael Bjerrum har været så heldig, at han har kunnet tiltrække blandt andet på studentermedhjælpere og praktikanter fra IT-akademiet i Esbjerg.

- For at tage en kandidatuddannelse må man desværre udenbys, så jeg håber meget, at man i Esbjerg vil gøre noget for at få denne uddannelse hertil på sigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce