Annonce
Fyn

Shipmondo bygger eget domicil: Stifterne har flere idéer på tegnebrættet

Hung Ho (t.v.) og Nicklas Nguyen fra Shipmondo er ikke i tvivl om, at det er erfaringerne fra deres første to iværksættereventyr, der gør, at de i dag har fået stor succes med Shipmondo. Nu går de snart i gang med at bygge eget domicil, hvor de på sigt kan udvide både forretningen og antallet af medarbejdere. Foto: Shipmondo
Fragtportalen Shipmondo har vækstet kraftigt de senere år og har et nybygget domicil på tegnebrættet, hvor de to stiftere Hung Ho og Nicklas Nguyen på sigt kan udvide virksomheden til også at rumme andre softwareløsninger til virksomheder.
Annonce

SEDEN: Da Shipmondo tilbage i 2014 lancerede sin fragtportal og gav erhvervskunder nem og billig adgang til at sende pakker, jublede stifterne Hung Ho og Nicklas Nguyen over en omsætning på 39 kroner allerede den første dag.

Nu sætter de snart deres signaturer på en aftale, der formentlig ender med at koste dem i omegnen af 19 millioner kroner.

Det bliver den absolut dyreste underskrift, de to softwareingeniører hidtil har nedfældet, men den skal også sikre dem deres eget nybyggede domicil i det sydøstlige Odense tæt på motorvejen og SDU. Et sted, hvor de kan indrette kontormiljøet efter deres egne tanker, og et sted, hvor de kan udvide de første 1000 kvadratmeter, som er på tegnebrættet, væsentligt, hvis - eller når - det bliver  nødvendigt.

- Vi føler, vi får noget ekstra ud af at bruge pengene på at bygge vores eget domicil i forhold til at leje nogle eksisterende bygninger. Vi har en stor kundebase, som vi er i løbende dialog med, og vi kan se, at der er mulighed for på tre-fem års sigt også at bygge andre produkter og services, der kan facilitere deres forretning. Derfor er det vigtigt for os at skabe rammerne for, at Shipmondo også kan udvikle sig de næste 10-20 år, siger Nicklas Nguyen.

Beslutningen har selvfølgelig kostet masser af tankekraft hos de to iværksættere, der på få år har skabt en succesvirksomhed, som er vokset til 18 medarbejdere og et overskud på 5,3 millioner kroner før skat i 2019.

Forklaringen er i høj grad evnen til at lære af sine fejl og et konstant fokus på afkastet af alle investeringer. En lektie, de to iværksættere lærte på den hårde måde og som i høj grad danner grundlag for den succes, de nu oplever.

- Den proces, vi har været igennem, har helt sikkert været vigtig i forhold til at tilegne os den viden, der skulle til, og lave de fejl, vi har lært af, understreger Nicklas Nguyen.

Til at begynde med drev han og Hung Ho konsulentvirksomheden Novitas med fokus på kundeløsninger indenfor økonomisystemer, men begge drømte også om at bygge egne forretningsløsninger. Det første projekt blev en portal for virksomheder, der sælger gaver.

- Vi startede med at investere alle de penge, vi havde tjent på konsulentvirksomheden og ansætte en masse mennesker. Vi tænkte, at vi skulle bruge nogle i samme stil og med samme kompetencer som os selv for at bygge et fedt produkt, men det var ikke det rigtige. Der var heller ikke rigtigt behov for produktet, så vi endte med at løbe tør for penge og måtte lukke det hele ned, fortæller Hung Ho.

Da havde de to iværksættere arbejdet to år med projektet, havde syv mand ansat på fuld tid og en omsætning, der stadig var omkring nul. Samtidig gik en af Novitas' vigtigste kunder konkurs.

Derfor måtte de to iværksættere bruge alt deres krudt på at finde nye kunder til Novitas og skabe indtjening til de medarbejdere, der skulle have løn.

- I fire måneder måtte Nicklas og jeg hver dag tælle, hvor mange timer, vi havde arbejdet og faktureret for at kunne nå det punkt, hvor der var penge nok til at betale alle udgifter. Vi arbejdede nærmest 100 timer om ugen i den periode og holdt ikke weekend. Vi var parate til at pantsætte vores biler, husker Hung Ho.


I vores to første projekter handlede det meget om håb, men håb tæller ikke i forretningsverdenen. Der er det resultaterne, der baner vejen for det næste step. Vi kan ikke bare håbe men er nødt til at gøre noget aktivt for at bygge et godt produkt og tiltrække kunder.

Hung Ho, medstifter af Shipmondo


Af den grund havde parterne ikke lyst til at fortsætte med gaveportalen og kastede sig i stedet over e-handel og prøvede at bygge et lagerhotel og agere logistikcenter for e-handelsvirksomheder.

I den proces gik det op for dem, at små og nystartede virksomheder ofte fandt det både dyrt og besværligt at sende pakker. Deraf opstod den nuværende virksomhedsidé, der først hed Pakkelabels.

- Alle har behov for at sende pakker, men det er ikke nemt for alle at komme i gang med. Der er it, kredit, noget teknisk og en masse praktisk, og når du skal lave en prisaftale, skal du vurdere, hvor mange pakker, du forventer at sælge. Og det tal kan være svært at leve op til. Vi ville gerne gøre det nemt for virksomheder at komme i gang med det samme, forklarer Hung Ho.

Annonce

Glem alt om raketter

Belært at de første dyrekøbte erfaringer vidste Hung Ho og Nicklas Nguyen, at de ikke kunne bruge lang tid på at udvikle den første version. I stedet handlede det om at få en hurtig førsteversion på markedet, som de kunne forbedre ved hjælp af kundernes feedback.

Derfor gik der kun 10 dage, før de kunne lancere det daværende Pakkelabels og allerede første dag kunne juble over de første 39 kroners indtægt.

- Da vi besluttede os for at lave Pakkelabels, besluttede vi, at vi ikke skulle bygge en raket. Det skulle være et enkelt produkt, der skulle hurtigt ud i verden, så vi kunne se, hvordan folk ville reagere på det. Derfor var det vildt fedt, at vi fik respons allerede første dag, og så kunne vi stille og roligt bygge videre på projektet. Det er vigtigt at lære af sine fejl. Og hvis noget ikke virker, så skal det lukkes ned, så vi kan komme videre hurtigt, forklarer Hung Ho om tankegangen.

Normalt er stædighed og vedholdenhed gode egenskaber for iværksættere, men for Hung Ho er det vigtigt at skelne mellem de to egenskaber og udelukkende håb.

- I vores to første projekter handlede det meget om håb, men håb tæller ikke i forretningsverdenen. Der er det resultaterne, der baner vejen for det næste step. Vi kan ikke bare håbe men er nødt til at gøre noget aktivt for at bygge et godt produkt og tiltrække kunder, siger han.

Netop resultater har der været masser af de senere år.

Pakkelabels har oplevet stabil vækst ved både at kunne tilbyde nem og billig fragthåndtering, fordi de som en større spiller kan opnå fordelagtige aftaler end de små virksomheder hver for sig, men også ved at være en aktiv samarbejdspartner for både virksomhederne og distributører.

I begyndelsen var det prisen, der tiltrak kunder. I dag er det platformen som helhed med funktioner som ordrehåndtering, integrationer og automatisering.

Samtidig har virksomheden været hjulpet af e-handlens generelle vækst, og Shipmondo håndterer i dag flere millioner forsendelser om året.

- Timingen har været helt rigtig for vores produkt. Skulle vi starte i dag, ville det være lidt for sent, fordi markedet er mere modnet, og der er kommet andre aktører på markedet. Vi var blandt de første, der tilbød en webbaseret løsning til at håndtere pakker, forklarer Nicklas Nguyen.

Han ser det som helt afgørende, at virksomheden har været selvfinansierende og allerede tidligere havde prøvet at brænde sig på en lang opstartsfase. Derfor har der hele tiden været fokus på at holde omkostningerne nede, og efter to et halvt år fik Pakkelabels break even, så den del af forretningen kunne stå for sig selv.

I dag er det store fokus på økonomien en væsentlig forklaring på, at Shipmondo både har kunnet genere kraftig vækst og ditto overskud.

Novitas eksisterer stadig, men de to stiftere har stort set kun fokus på fragtportalen, og det har undervejs givet visse udfordringer i forhold til organisationen, fordi det selvfølgelig var svært at holde motivationen oppe hos den del af medarbejderne, som arbejdede med forretningsområder, der skulle udfases.

Derfor handlede det om at skifte fokus på det helt rigtige tidspunkt, og i dag ser Hung Ho og Nicklas Nguyen det som en af deres vigtigste opgaver at opbygge en organisation med forskellige kompetencer og flere, der kan de samme ting, så medarbejderne kan understøtte hinanden, og vigtig viden ikke går tabt, hvis en medarbejder en dag stopper.

- Da vi drev konsulentforretning og skabte de første produkter, var det som at ro i en robåd, hvor der ikke sker alverden. Alle skal bare ro for fuld kraft. Nu er realiteten, at vi er et skib ude midt på havet og er på en lang rejse. Der er brug for både en maskinmester, en elektriker, en styrmand, nogle til at vedligeholde og gøre rent og en kaptajn. Alle skal fokusere på det samme mål, men alle skal ikke ro fremad hele tiden, forklarer Hung Ho processen.

Annonce

Fokus på Norden

Organisatorisk oplever han stor forskel på at være en startup-virksomhed med under 10 medarbejdere og en etableret vækstvirksomhed med tæt på 20 medarbejdere.

Nu handler det i høj grad om at undgå unødigt bureaukrati og skabe en kultur, hvor de enkelte teams kan arbejde og træffe beslutninger så selvstændigt som muligt. Imens skal de to stiftere hæve sig op i helikopterperspektivet og fokusere på, hvordan organisationen kan skaleres op, og hvordan Shipmondo kan komme ind på nye markeder.

Sidste års navneforandring skyldes nemlig, at Shipmondo har fokus på at krydse landegrænser og i første omgang gå ind på det svenske og norske marked.

- Vi kan se, at de samme mekanismer som herhjemme er i spil i vores nabolande. E-handlen er i vækst, og globaliseringen er på vej op. I Skandinavien er vi langt fremme inden for e-handel, og vi kunne se, at der i andre lande manglede en løsning som vores, så vi besluttede at prøve at skubbe Shipmondo ud over landegrænserne.

- Vores rebranding begyndte med navnet, men det er en større proces end først antaget. Dels handler det om branding og kommunikation, men det gælder også platformen, klargøring, sprogstyring og valuta, men vi er i mål med det, siger Nicklas Nguyen.

Shipmondo har gjort sine ydelser tilgængelige i hele Europa, men det er primært fra Vesteuropa og især Norge og Sverige, der kommer respons. Derfor kommer Shipmondo til at lægge størst fokus der.

Blandt de store beslutninger har Shipmondo blandt andet overvejet, om alt skal oversættes til lokale sprog. En opgave, der i givet fald vil trække processen med at komme ind på nye markeder markant ud.

Foreløbig har de valgt at have en international profil og forsøge at slå igennem som et internationalt brand.

Det fremtidscenarie gør de også plads til i det nye domicil i Odense SØ, som de regner med at kunne tage i brug næste sommer. Domicilet bliver placeret på en 12.000 kvadratmeter stor grund, hvor det kan udbygges, så der kan skabes arbejdspladser til 150-200 medarbejdere på sigt.

For Hung Ho og Nicklas Nguyen handler det dog ikke udelukkende om at blive store. De er derimod optagede af sund vækst og af at skabe en arbejdsplads, hvor hverken de eller medarbejderne får brug for igen at arbejde i døgndrift gennem en længere periode. Der skal være plads til at have et familieliv ved siden af.

- Vi begynder også at blive gift og få børn, og det, vi investerede i virksomheden dengang, har også haft sin pris i forhold til vores sociale liv. Når man ikke ser sine venner i flere år, går det lidt på standby, og det kan være svært at genoptage kontakten. Men jeg synes, det er sjovt at være her og at skabe noget, der har værdi for vores kunder. Hvis vi ikke var her, manglede der et led i deres kæde. Jeg har nok altid haft den trang til at skabe noget, og det er fedt at være med til at skabe en værdi for andre. Det er også det, der skaber grundlaget for vores virksomhed mange år frem, siger Hung Ho.

Shipmondo

  • Blev stiftet i 2014 af de to softwareingeniører Hung Ho og Nicklas Nguyen, som forinden havde drevet både konsulentvirksomheden Novitas og to andre startups sammen.
  • Til at begynde med fokuserede Shipmondo på små og mellemstore virksomheder, men i dag har Shipmondo alle typer af virksomheder blandt deres kunder, og Shipmondo håndterer nu et to-cifret million-antal forsendelser om året.
  • I 2019 skiftede virksomheden navn fra Pakkelabels til det nuværende - og mere internationale - Shipmondo som et led i transformeringen til et internationalt brand.
  • Shipmondo har i dag 18 medarbejdere og er tæt på at underskrive en kontrakt på et nybygget domicil i Odense SØ, hvor der vil være mulighed for løbende udbygning.
  • Havde i 2019 et overskud på 5,3 millioner kroner før skat.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce