Annonce
Vestjylland

Se listen: Kørelærerens seks gode råd til bedre brændstoføkonomi

Brændstoffet er meget dyrt for tiden, så med en fornuftig kørestil kan man spare mange penge, fortæller kørelærer Brian Thygesen, UCH Holstebro Transport & Logistik. Foto: Thomas Maxe
Brændstofpriserne er skyhøje, så det kan betale sig at køre klogt. En erfaren kørelærer deler sine bedste råd.

HOLSTEBRO: Det er ikke spor sjovt at tanke bilen for tiden. Dieselprisen er steget cirka 50 procent de seneste ni måneder, så det gælder om at holde hovedet koldt, inden man trykker speederen i bund.

For erhvervschauffører burde det ikke være en nyhed, for faktisk ligger det i køreuddannelsen, fortæller Brian Thygesen, erfaren kørelærer hos Uddannelsescenter Holstebros afdeling for transport og logistik.

- Man skal have et såkaldt EU-bevis for at kunne køre erhvervskørsel, og her er der afsat mindst seks timer i uddannelsesplanen til brændstoføkonomisk kørsel. Så det er altså noget, alle har lært, fortæller han.

Annonce

6 gode råd til bedre brændstoføkonomi

  1. Hold bilen vedlige: Når brændstof-, olie- og luftfiltre er rene, kan motoren anvende brændstoffet optimalt.
  2. Hold det korrekte dæktryk: Slatne dæk giver højere forbrug. Er dækkene pumpet for hårdt, kan det mindske vejgrebet, og samtidig holder dækkene ikke så længe.
  3. Respektér fartgrænsen: Fronten på en stor lastbil har en flade på cirka ti kvadratmeter. Når lastbilen kører 80 km/timen, skal den flytte cirka 220 kubikmeter luft i sekundet foran sig. Hver kilometer i timen ekstra koster meget dyrt i brændstof.
  4. Brug fartpiloten: Kør hurtigt op i march-hastighed og slå fartpiloten til. Så styrer elektronikken selv den optimale brug af brændstof.
  5. Aldrig direkte fra speeder til bremsepedal: Hvis der alligevel er en forhindring forude, for eksempel rødt lys, skarpt sving eller en traktor, så tag det roligt og hold foden fra gaspedalen. Lad blot køretøjet rulle uden at give ekstra gas, inden du skal bremse.
  6. Minimér tomgangskørsel: En lastbil brænder cirka tre liter diesel i timen ved tomgangskørsel. Nogle køretøjer slukker automatisk motoren efter kort tid i tomgang. Ellers gør det til en vane; det sparer penge, skåner miljøet og fjerner både støj- og lugtgener.

Det allerbedste råd er meget enkelt og let at huske:

- Hvis du kører fornuftigt i forhold til færdselssikkerhed, så har du også en god brændstoføkonomi, siger Brian Thygesen og uddyber:

- Det handler ganske enkelt om at være forudseende i trafikken: I stedet for at træde på speederen og så bremse lige bagefter, så kig frem – og hvis der alligevel venter et rødt lys eller andre forhindringer, så lad bilen rulle i stedet for at give gas. Det sparer man rigtig meget ved.

Motoren eller manden?

Det er dog ikke alle, der kører så fornuftigt, som de har lært på skolen. Problemet er ofte urutinerede chauffører, der bliver for ivrige og forsøger at køre de tunge køretøjer på samme måde som en let personbil, og det kan blive dyrt.

- Vi afviklede et efteruddannelseskursus, hvor en vognmand fortalte, at han havde to ens busser, som kørte samme rute på skift – men med to forskellige chauffører. Vognmanden opdagede, at den ene bus kostede 60.000 kroner mere om året i diesel end den anden, så han ville sende bussen på værksted – og hvis der ikke var noget galt, så ventede der altså en alvorlig samtale med chaufføren, fortæller Brian Thygesen.

Hvis du kan forbedre din brændstoføkonomi fra 2,5 til bare 2,8 kilometer på literen, så er det ikke ualmindeligt, at vognmanden kan spare 60-70.000 kroner om året.

Brian Thygesen, kørerlærer

Det er ikke ualmindeligt, at en tungt lastet lastbil eller bus kører i underkanten af tre kilometer på en liter diesel. Og når man kører rigtig mange kilometer, så betyder de små marginaler meget.

- Hvis du kan forbedre din brændstoføkonomi fra 2,5 til bare 2,8 kilometer på literen, så er det ikke ualmindeligt, at vognmanden kan spare 60-70.000 kroner om året, forklarer Brian Thygesen.

Annonce

Har styr på det

De professionelle i vognmandsbranchen har generelt rigtig godt styr på brændstoføkonomien, vurderer kørelæreren.

- Vi har undervist i den brændstoføkonomiske kørestil i mange år, men det fik for alvor fokus efter finanskrisen, hvor virksomhederne blev nødt til at få bedre styr på omkostningerne. Det handler selvfølgelig også om, at der er kommet bedre flådestyringsredskaber, så det er nemmere at overvåge forbruget, siger Brian Thygesen.

Kørelærerens seks bedste råd til en billig og miljøvenlig kørestil kan i øvrigt gøre nytte, uanset om man kører lastbil eller personbil.

Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Lines hjerneskadede søn gav hende idéen til at starte virksomhed: Har hjulpet ham til at bedre liv og nu skal andre have samme mulighed

Annonce
Sydjylland For abonnenter

På få år er Modulex gået fra underskud til to-cifret millionoverskud: - Vi kan næsten ikke rekruttere hurtigt nok

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Erhverv

DI-topchef vil skabe et stærkere produktionsdanmark

Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Vestjylland

Har solgt rekordmange T-shirts – omsætningen nærmer sig en halv milliard: - Det gør en forskel, når verden begynder at gynge, at vi har medarbejdere, der er rolige og erfarne

Sydjylland

Kolding Havn hiver millioner i land - og leder efter ny direktør efter sag om skjult regning fra luksushotel

Erhverv For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Annonce