Annonce
Fyn

Satsning på sociale medier og webshop giver vækst med raketfart: - Vores vigtigste fokus er synlighed og eksponering

Thomas Dyberg-Larsen er grundlægger, designer og direktør i Dyberg Larsen. Nu kan han bryste sig af, at virksomhedens vækst har udmøntet sig i et kandidatur til EY Entrepreneur of the Year. Arkivfoto: Søren Gylling
Lampeproducenten Dyberg Larsen lancerede på en ny strategi for tre år siden og kastede alle kræfter ind i at være synlige på sociale medier og på onlinesalg. Det har vist sig at være en klog beslutning.
Annonce

Nr. Aaby: En indhegnet grå bygning i udkanten af et industrikvarter. Den går næsten i ét med efterårsregnen og de mørke skyer på himlen.

Udefra syner Dyberg Larsen ikke af meget, og det kunne næsten være hvilken som helst virksomhed, der gemte sig på adressen. Men det skal man ikke lade sig narre af.

For det er ikke i den fysiske verden, lampeproducenten Dyberg Larsen gør mest væsen af sig. På Instagram har deres konto tusindvis af følgere, og Facebook-siden er også godt med.

Direktør Thomas Dyberg-Larsen fortæller, at virksomheden for tre år siden lagde en ny strategi, som handler om synlighed og eksponering på nettet.

- Virksomheden har udviklet sig fra at have 80 procent fokus på fysiske butikker til at være fifty-fifty mellem online og fysiske butikker målt på omsætning, siger han.

- Den tendens var der allerede før corona og er så steget med raketfart siden marts. Vi har gjort meget ud af at markedsføre produkterne, og det næste bliver at øge kendskabet til Dyberg Larsen som brand. Men vores vigtigste fokus lige nu er synlighed og eksponering.

Annonce

Et online udstillingsvindue

Thomas Dyberg-Larsen er uddannet inden for detailhandlen, og han råder alle virksomheder til at være synlige online. Ikke nødvendigvis med en webshop, men det er vigtigt at bruge sociale medier som et udstillingsvindue, forklarer han.

- Hvis man ikke allerede er i gang, så skal man se at komme det og få lagt en strategi for, hvordan folk bedst og nemmest finder én. Det giver mega-meget ekstraarbejde, men hvis man ikke gør det, kan man lige så godt kalke vinduerne til, siger Thomas Dyberg-Larsen.

Thomas Dyberg-Larsen klarede selv opgaven med at flytte Dyberg Larsen fra nul til 5000 følgere på Instagram. I dag er antallet er følgere mere end dobbelt så stort, og han har købt sig til hjælp for at vokse yderligere i online-universet. Arkivfoto: Søren Gylling

- Du skal være god til sociale medier for at gøre opmærksom på dig selv. Hvis du driver en god specialbutik, og man yder en god service, behøver man måske ikke en webshop, men man skal bruge de sociale medier til at gøre opmærksom på sig selv og fortælle om, hvad man gør særligt i sin forretning.

Annonce

Har ansat freelancer

Når Dyberg Larsen har opnået mere end 10.000 følgere på Instagram, er det ikke noget, de er kommet sovende til.

Tværtimod, fortæller direktøren, som selv var med til at sparke det i gang. Det skete i de sene aftentimer, hvor han trawlede Instagram igennem for inspiration og for at lære af dem, der gjorde det godt.

- Jeg gik selv fra nul til 5000 følgere uden at købe mig til dem, så det har været benhårdt arbejde, fortæller Thomas Dyberg-Larsen, som erkendte, at med 5000 følgere havde han gjort det, så godt han kunne og måtte have hjælp for at komme videre.

- Jeg fandt så en konto, der havde rigtig mange følgere, omkring 190.000, og det, hun gjorde, virkede meget troværdigt. Så jeg kontaktede hende og spurgte, om hun kunne tænke sig at vise én af vores lamper. Det ville hun gerne, og så begyndte vi at samarbejde.


Det er vigtigt, at når man ser vores produkter ude i butikkerne og så bagefter søger os frem på nettet, er det samme stil, man møder. Det nytter ikke noget at præsentere sig godt i butikkerne, hvis hjemmesiden ser forfærdelig ud. Det skal hænge sammen.

Thomas Dyberg-Larsen, grundlægger, designer og direktør, Dyberg Larsen


Samarbejdet har udviklet sig til, at den rutinerede instagrammer nu er fast freelancer for Dyberg Larsen og står for alt omkring sociale medier, hjemmeside og webshop.

- Det har så absolut været en god investering, for det vi har opnået, havde vi ikke selv kunnet klare. Vi bruger hendes viden om blandt andet algoritmer til at ramme bredt og kan gøre det hurtigt, forklarer Thomas Dyberg-Larsen, som understreger, at det er vigtigt at have en rød tråd i virksomhedens eksponering.

Annonce

Gør det fuldt ud

- Det er vigtigt, at når man ser vores produkter ude i butikkerne og så bagefter søger os frem på nettet, er det samme stil, man møder. Det nytter ikke noget at præsentere sig godt i butikkerne, hvis hjemmesiden ser forfærdelig ud. Det skal hænge sammen, siger han og fortsætter:

- Vi bruger ekstremt mange penge på billeder, så vi kan iscenesætte produkterne på den fede måde. Og så er det virkelig vigtigt, at hvis man går online, skal man gøre det fuldt ud. Man skal sørge for hele tiden at opdatere og vedligeholde, for hvis det er gammelt indhold, sender man et signal om, at man ikke følger med. Man skal sætte sig ned og mærke efter, hvad man vil stå for og finde ud af, hvordan man udtrykker det.

Annonce

Logistik klares eksternt

Dyberg Larsen vokser med så meget fart, at det også har været nødvendigt at lægge de logistiske opgaver fra sig. Tidligere har virksomhedens lager været placeret sammen med hovedkontoret i Nr. Aaby, men det er nu flyttet til Sønderjylland.

- Opgaven voksede os over hovedet, så nu er det Fair Trans i Kliplev, der tager sig af det. Da vi gik 50 procent over budget i maj, var der fuldstændig ro på organisationen. Ingen panik, ingen stress, for der var andre, som tog sig af at modtage containere og sende varerne ud. De er gearet til det, så det har været en god beslutning, siger Thomas Dyberg-Larsen, som i det hele taget er glad for den dynamik det giver at benytte sig af ekstern hjælp.

- Det giver noget godt til virksomheden, at der kommer nye øjne på tingene, og det giver et frisk pust og noget begejstring, så det er bestemt noget, vi vil blive ved med at gøre.

Om Dyberg Larsen

  • Virksomheden Dyberg Larsen blev grundlagt i 2016 af Thomas Dyberg-Larsen og er beliggende i Nr. Aaby.
  • Manden bag virksomheden er også designer og direktør. Der er tre medarbejdere på fuld tid og fire deltidsansatte.
  • Al logistik håndteres af Fair Trans i Kliplev, og alle opgaver omkring sociale medier, hjemmeside og webshop varetages af en freelancer for virksomheden.
  • Visionen er at designe lamper med et skandinavisk udtryk og til en pris, som alle har råd til uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Den voldsomme vækst i virksomheden har betydet, at der er ansat en medarbejder til at tage sig af kundesupport, for som Thomas Dyberg-Larsen forklarer, så vil en stigning i tusindvis af solgte lamper alt andet lige betyde et øget behov for kundesupport. Her er tidens trend, at den slags skal løses som det første, for ”der er ikke råd til en shitstorm på Trustpilot”, siger han.

Ud over fokus på branding bliver næste skridt at kigge nærmere på virksomhedens supply chain management, igen på grund af den eksplosive vækst. Så der er nok at se til, og det kommer nok ikke til at ændre sig foreløbig, spår direktøren.

- Vi havde planlagt en vækst på 35 procent i år, og den ligger vi over. Den vækst kan vi lægge på flere år frem, for der er et kæmpe potentiale, og det kan vi gribe, fordi arbejder så proaktivt online, siger han.

EY Entrepreneur Of The Year

Dyberg Larsen ApS er en af kandidaterne i startup-kategorien i EY Entrepreneur Of The Year 2020.

Virksomheder i kategorien Start-up/Scale-up er unge virksomheder med et stort potentiale og drive, som matcher følgende kriterier:

Entrepreneurerne har en skalérbar idé, et stort ambitionsniveau, en stærk iværksætterånd og de har udvist ’proof of business’ og ’proof of concept’. Virksomhederne må maksimalt være fire år gamle.

I alt 18 virksomheder udvælges i hver region og bliver interviewet og indstillet til en regional jury, som udvælger tre virksomheder, der bliver præsenteret ved den regionale kåring. De tre virksomheder fra hver region, bliver også indstillet til landsjuryen, som uafhængig af regionsfinalen vælger tre finalister til landskåringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce