Annonce
Erhverv

Tasker til hele verden fra Brædstrup: Manjas hobby er blevet en millionforretning

Manja Leedsøe har fået stor succes med salg af skindtasker i sit eget design. I november rykkede hun sin webshop og lager til Brædstrup, hvorfra hun sælger tasker og andre skindprodukter til hele verden. Foto: Henrik C. Sandvad
I 2016 startede Manja Leedsøe en webshop i sin lille lejlighed, hvorfra hun solgte skindtasker i eget design. I dag har Manja seks ansatte, en butik i Aarhus, og hun har netop rykket sin webshop til Brædstrup.
Annonce

Brædstrup: Papkasse på papkasse står stablet op på rad og række i det lille lagerlokale på Vestervangen 12B i Brædstrup.

I det ene hjørne er der et par arbejdsborde, hvor skindvirksomheden Birkmonds indtil videre eneste fuldtidsansatte i Brædstrup har fået midlertidig plads ved det ene. Ud over en computer, et par tasker og nogle skindprøver, er der ikke andet, der fylder på bordene i det spartansk indrettede lokale.

- Her til marts bliver malerne færdige med vores kontor og personalerum. Det bliver en stor ting i virksomhedens historie. Det bliver nemlig første gang, at vi får et reelt kontor, lyder det med et grin fra ejer Manja Leedsøe.

Annonce

Selvlært designer

I november sidste år flyttede 35-årige Manja Leedsøe sin webshop Birkmond fra Aarhus til Brædstrup. Herfra sælger Manja sine egne designs inden for skuldertasker, arbejdstasker, handsker, bælter og punge i skind. Virksomheden er en sand gazelle, der er vokset med omkring 50 procent i omsætning i alle årene siden starten i 2016.

- Jeg havde egentlig en drøm om at komme på designskolen og lære håndværket fra bunden, men jeg kom desværre ikke ind. Så tænkte jeg i stedet: Skidt, pyt, jeg begynder at læse virksomhedsøkonomi i stedet og lærer, hvordan man driver en virksomhed, og så lærer jeg nok det med design hen ad vejen. Så jeg er autodidakt designer, siger Manja Leedsøe med et smil.

Manja Leedsøe går meget op i, at hendes produkter er af en god kvalitet og så naturtro som muligt. Derfor gennemgår hun og personalet også alle produkter, når de kommer til Brædstrup fra systuen i Indien. Foto: Henrik C. Sandvad

Da kandidatgraden i international handel var i hus, arbejdede Manja for en række forskellige virksomheder. Interessen for skindbranchen kom, da hun efter et par år begyndte at arbejde sammen med med en erfaren person fra skindbranchen og tidligere ejer af et stort skindfirma, hvor hun lærte alt om skindprodukter, kvalitet og produktionsmetoder.


Jeg synes, der var et hul i markedet for skind i høj kvalitet til en fornuftig pris. Mine designs er også klassisk skandinavisk stil, hvor der ikke er så meget glimmer på, men det er noget, der er pænt og stilrent i et tidløst design.

Manja Leedsøe, Birkmond


Annonce

Begyndte at sy tasker

Herefter blev iværksætter-drømmen vakt, og i 2016 begyndte Manja at sy sine egne tasker i weekender og sene aftentimer og sælge dem gennem sin webshop på internettet. Taskerne blev blandt andet købt af kunder i Rom, New York og Tokyo.

- Mit koncept med Birkmond har hele tiden været, at det skal være en webshop. Jeg står selv for designs, produktion og sælger direkte til kunderne, og dermed springer jeg en masse fordyrende mellemled over. Det gør, at jeg kan sælge kvalitetsprodukter til en rigtig god pris.

Manja Leedsøe tegner selv sine designs, og hvert år kommer der et til to nye produkter til sortimentet. Foto: Henrik C. Sandvad

Den gode modtagelse fra kunderne på Manjas skindtasker gav hende mod på mere, og derfor åbnede hun i 2017 en butik i Graven i Latinerkvateret i Aarhus. Det øgede efterspørgslen gevaldigt, og det betød, at sortimentet blev udvidet med bælter, punge og handsker i høj kvalitet. Produkterne blev nu produceret i Indien efter Manjas design og valg af materialer.

-Jeg synes, der var et hul i markedet for skind i høj kvalitet til en fornuftig pris. Mine designs er også klassisk skandinavisk stil, hvor der ikke er så meget glimmer på, men det er noget, der er pænt og stilrent i et tidløst design. På den måde skal jeg heller ikke lancere nye kollektioner hele tiden, som der oftest gøres i modebranchen, siger Manja Leedsøe, som oprindelig stammer fra Holstebro.

Annonce

Får ideer fra kunderne

Netop bæredygtighed, minimering af ressourceforbrug og optimering af processer er vigtige ingredienser i Manjas taske-succes, og sidste år blev Birkmonds varelager i Aarhus for lille. Derfor flyttede hun lager og webshop til Brædstrup, hvor hun har boet med sin mand i de seneste tre år.

Ideerne til Manjas mange designs inden for tasker får hun fra kunderne i butikken og ved at deltage i forskellige forbruger- og designmesser.

- Jeg får mange af mine ideer ved at tale med kunderne og bruge de inputs, som kunderne kommer med. Dermed får jeg også skabt nogle praktiske tasker, hvor der er rum til pungen, nøglerne og mobiltelefonen, fordi det er det, som kunderne efterspørger. På et tidspunkt fik jeg mange opfordringer fra mænd om at lave en lille taske, hvor der kunne ligge en iPad. Så fik jeg den designet og sat i produktion, og den sælger rigtig godt, men det kvinderne, der køber den, siger Manja Leedsøe med et grin.

Der er fyldt godt op i lageret i Brædstrup, hvorfra Manja styrer sin webshop med tasker, punge, bælter og handsker i skind. Foto: Henrik C. Sandvad

Birkmonds fokus på udtryk og funktionalitet har givet stor succes, og det kan også ses på bundlinjen. Virksomheden omsatte for seks millioner kroner sidste år, og den har har nu syv ansatte, men står det til ejeren, må forretningen gerne vokse endnu mere.

- Jeg vil gerne, at virksomheden fortsætter med at vækste, selvom det nok ikke er realistisk at vokse med 50 procent om året mere. Mit mål er mindst at sælge mindst 7500 tasker i år, og det regner jeg også med, at vi når. Qua vi selv producerer og er lagerførende, fylder det meget. Vi har indtil videre vokset ud af vores lager hvert andet år, og ja, nu må vi se om to år, om det samme stadig gælder, siger Manja Leedsøe.

Annonce

Vil satse mere på udland

Ud over salg fra webshoppen og butikken i Aarhus har Birkmond også fået aftaler med fem-seks museer i landet, som sælger Birkmonds skindprodukter i deres souvenirshop. Det gælder blandt andet i vikingemuseet Kongernes Jelling samt kunstmuseerne i Herning, Aalborg og Odense, men derudover skal der satses endnu mere på salg til udlandet i fremtiden.

- Der skal helt sikkert mere fokus på salg til udlandet i de kommende år. Indtil nu har fokus været på Danmark og få en stabil base her. Når man har skabt et godt grundlag her, er det også nemmere at skalere virksomheden op og begynde at satse endnu mere på udland, siger Manja Leedsøe.

Manja sælger sine tasker til både mænd og kvinder samt unge og ældre. Dermed har hun fundet en stil, som rammer bredt, og det har betydet, at Birkmond er vokset kraftigt siden starten i 2016. Foto: Henrik C. Sandvad
Manja Leedsøe har fået fuld fart på sin virksomhed Birkmond. Foto: Henrik C. Sandvad
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce