Annonce
Sydjylland

Sådan lykkedes Hydro med hverdagsinnovation

TØNDER: Hvis alle bilejere, der har en bil med aluminiumsdele fra Hydro Precision Tubing A/S, var klar over dette, ville den Tønder-baserede virksomhed være verdenskendt.

Med en markedsandel på 55 procent i Europa, sidder der nemlig aluminiumsdele fra den sønderjyske, norskejede virksomhed i størstedelen af den europæiske bilpark.

Men det er ikke kendthed, der optager de 480 medarbejdere på Hydro Precision Tubing Tønder og deres direktør, Tommy Seeberg, der er Vice President i Hydro Extrusion.

Det er noget helt andet.

- Vi er en global virksomhed med et globalt marked. Konkurrencen er hård, og kunderne efterspørger stadigt mere komplekse løsninger. Hvis vi vil blive ved med at være med helt fremme, er vi nødt til at praktisere innovation hver eneste dag for at høste alle de gode idéer, som kan bringe os foran vores konkurrenter. Innovation er en nødvendighed for os, men det er også sjovt og motiverende at arbejde med, siger Tommy Seeberg.

Annonce

Fem tip til succesfuld innovation i hverdagen

Hydro-direktør Tommy Seebergs opskrift til at skabe en succesfuld innovationskultur indeholder følgende fem ingredienser:

  • Stærkt ledelsesfokus
  • Et system, der indsamler og kategoriserer idéerne
  • Dedikering af medarbejderressourcer til innovationsprocesser
  • Anerkendelse af forslagsstillere
  • Kompetenceudvikling

Kultur kræver handling

Over en årrække har Hydro Precision Tubing oparbejdet en stærk innovationskultur, der både optimerer forretningen og understøtter rekrutteringen af nye medarbejdere – og som i maj blev hædret med hele to innovationspriser inden for den 35.000 medarbejdere store Hydro-koncern, der er verdens største leverandør af aluminiumsløsninger.

Men som direktør for en decentral og travl organisation med fabrikker i fire byer i Tønder Kommune, ved Tommy Seeberg, at en stærk innovationskultur ikke kommer af sig selv.

- Forudsætningen for at skabe en innovationskultur, der sparker røv, er, at det står allerøverst på ledelsens agenda. Ikke kun som ord, men også i handlinger, der giver plads til at stimulere idégenereringen og bearbejdningen af idéerne, siger Tommy Seeberg.

Tværgående team

Helt konkret har Hydro Precision Tubing dannet et tværgående innovationsteam bestående af otte medarbejdere fra hver deres afdeling i organisationen samt en teamleder.

Innovationsambassadørerne i innovationsteamet bruger 10 procent af deres arbejdstid på at stimulere idégenereringen på alle niveauer i organisationen. Det gør de ved at facilitere innovationsprocesser blandt deres øvrige kolleger og ved at bearbejde og kvalificere indkomne idéer til hurtige prototyper eller løsningsforslag, der så bliver sendt videre til ledelsen.

Alle idéer bliver forelagt ledelsen og bliver fulgt af en anbefaling om enten at arbejde videre med idéen eller at afvise den.

- Her kigger vi blandt andet på, om idéen er realisérbar, om den forbedrer vores forretning, vores arbejdsgange eller vores kvalitet, siger Tommy Seeberg.

Skaber million-værdi

Siden innovationsteamet blev nedsat i 2017, er 182 innovationsidéer blevet præsenteret for ledelsen. Heraf er de 39 blevet gennemført og har skabt en værdi, der svarer til 3,6 mio. kroner.

En af idéerne stammer fra medarbejderen Gholamreza Mosahebisafa, der havde et forslag til optimering af et produktionsanlæg.

Men Gholamreza Mosahebisafas idé var måske slet ikke blevet fanget, hvis ikke det havde været nemt at komme af med forslaget.

- Vi risikerer at gå glip af mange gode idéer, hvis ikke det er hurtigt, nemt og sjovt at komme af med sin idé. Derfor har vi opstillet iPad-standere overalt i virksomheden med en særlig app, hvor man kan aflevere sin idé. Appen kan også tilgås fra smartphone, for tit opstår de gode idéer jo i medarbejdernes fritid, hvor den højre hjernehalvdel helt ubevidst arbejder på en idé, siger Tommy Seeberg.

På innovationsappen kan medarbejderne nemt se, kommentere og videreudvikle hinandens idéer. Hydro Precision Tubing har også planer om at tilbyde sine kunder og nøgleleverandører en lignende innovationsapp.

- Vi ser vores kunder og leverandører som medudviklere af vores løsninger. Hvis vi kan blive klogere på kundernes behov og forslag, så snart de opstår, har vi også mulighed for at rykke endnu hurtigere på dem, siger Tommy Seeberg.

Anderkender alle idéer

Ud over at det skal være nemt at komme af med sin idé, er det afgørende for ledelsen på Hydro Precision Tubing, at alle forslagsstillere bliver anerkendt for deres forslag.

- Det kan være alt fra en lille gestus med et skulderklap og en æske chokolade til en præmie på 30.000 kroner for årets bedste idé, siger Tommy Seeberg.

Uanset om idéen er noget, der skal arbejdes videre med eller ikke, er det vigtigt, at forslagsstilleren får tilbagemeldinger. Enten som forklaring på et eventuelt afslag eller som løbende information om, hvor langt idéen er med at blive implementeret.

- Løbende tilbagemeldinger til medarbejderne er afgørende for at kunne blive ved med at holde innovationskulturen levende i hverdagen, fortæller Tommy Seeberg og fortsætter:

- Udvikling af medarbejdernes kompetencer er ligeledes vigtig for innovationskulturen. Man kan træne sig til at blive innovativ med vilje ved at lære at bruge værktøjer som divergent/konvergent processer. Det uddanner vi vores innovationsambassadører i innovationsteamet til. Så bliver de bedre til at facilitere små og store innovationsprocesser, som kan afsluttes med hurtige prototyper.

Cyberangreb udløste priser

Hydro Precision Tubing fik brug for alle sin innovationsevner tilbage i marts, hvor virksomheden blev ramt af et stort hackerangreb, der lammede produktionen på fabrikken. Virksomheden nedsatte lynhurtigt et slags kriseinnovationsteam af IT-folk, der udviklede en række IT-mæssige workarounds, der gjorde, at produktionen kunne genoptages efter blot 24 timer.

At Hydro Precision Tubing i Tønder kan noget helt særligt med innovation, fik Tommy Seeberg og hans 480 medarbejdere så bevis og anerkendelse for i maj. Her vandt fabrikken hele to globale innovationspriser inden for Hydro-koncernen.

Og ”Tønder-systemet” med iPads til innovationsidéer bliver nu tilbudt til udbredelse i hele Hydro-koncernen – med økonomisk støtte fra koncernledelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce