Annonce
Østjylland

Sådan finder du dit match: Stifter bag matchmakingplatform for investorer og startups guider

Niels Holst står bag platformen Heyfunding, der blandt andet giver investorer mulighed for at blive matchet med iværksættere. Pressefoto
Som ny investor, og særligt som investor i iværksættervirksomheder, er der flere ting, det kan være godt at holde sig for øje, før man kaster sig ud i en investering. Det ved Niels Holst, der står bag firmaet Heyfunding, som ved hjælp af blandt andet algoritmer matcher potentielle investorer med iværksætterfirmaer. Få hans bedste råd her.

Brabrand: Et godt match. Det er et af formålene med platformen Heyfunding, som iværksætteren Niels Holst står bag, og som gik i luften i sommeren 2019.

Forinden havde iværksætteren gennem flere år drevet hjemmesiden Inno-overblik, som siden 2015 har tilbudt alle interesserede et gratis overblik over de mange muligheder, som findes for, i og omkring iværksættermiljøet i Danmark. Og netop den viden tog han i sommeren 2019 med sig ind på en ny platform, der foruden at tilbyde investorer og iværksættere adgang til et overblik over 1500 forskellige tiltag, aktører, business angels og investorer i startupmiljøet, også er sat i verden for at hjælpe brugerne af platformen med at finde det rette investeringsmatch.

- Vi har opbygget en matchmaking-aloritme, som går ind og kigger på 12 forskellige parametre. Det er alt lige fra, hvor du som virksomhed er placeret henne i landet, til hvilken branche du er indenfor, hvor meget kapital du skal rejse og en hel masse andre parametre, som gør, at vi kan lave et match mellem den rigtige virksomhed og den rigtige investor, forklarer Niels Holst.

Annonce

Blandt andet det tilbud har flere investorer og iværksættere taget godt imod. En udvikling, der blandt andet kan aflæses i Heyfundings regnskab, der fra 2019 til 2020 er gået fra minus til plus på bundlinjen. Og spørger man Niels Holst, kan han da også mærke interessen for konceptet stige.

-  Vi får rigtigt mange startups ind på Heyfunding-platformen, fordi de er interesserede i vores hjælp, og tilsvarende har vi også i dag over 425 investorer med på platformen, som har mulighed for at gå ind og se de startups, som vi arbejder med, og som søger kapital via os, fortæller han.

Det rette match

Foruden Heyfundings overblik og matchmakingfunktion uddeler firmaet også årligt fire legater til iværksættervirksomheder. Et tiltag, der har været med til at øge udvalget af iværksættervirksomheder på platformen for investorer.

Men selvom mulighederne for at søge i virksomhedscases er mange, og selvom firmaets matchmakingalgoritme er i stand til at matche på forskellige parametre, er der stadig brug for et menneske til at hjælpe matchmakingen på vej, forklarer Niels Holst.

Der er den hardcore datamatchmaking, som vi kan måle og tracke inde på platformen, og så er der den lidt blødere del af det, som er sværere at sætte i system og lave en matchmakingalgoritme på.

Niels Holst, administrerende direktør i Heyfunding

- Nogle gange kan vi have en investor, der kun er interesseret i at kigge på et startupfirma, hvis det har mindst fem millioner kroner i omsætning. Det er et ret håndgribeligt kriterie. Men samtidig ved vi også af erfaring, at investorerne kan være villige til at se bort fra det, hvis iværksættervirksomheden har nogle andre parametre, som investoren vægter højt, siger han.

Som eksempel nævner Niels Holst en golfinteresseret investor, som Heyfunding trods indledende skepsis fra investoren med held fik matchet med et techfirma, der udvikler digitale services til golfklubber og golfspillere.

- Så der er den hardcore datamatchmaking, som vi kan måle og tracke inde på platformen, og så er der den lidt blødere del af det, som er sværere at sætte i system og lave en matchmakingalgoritme på, understreger han.

Tre gode råd til kommende investorer og business angels: Det skal du have for øje

1. Vær opmærksom på risici

- Der er stor risiko ved investering i startups. Det er vigtigt, at man som både ny og erfaren investor er bevidst om denne risiko. Et godt råd er, at man tydeligt, overfor sig selv og omverdenen, definerer en strategi for investeringerne. En strategi, der definerer budget, investering i kroner per virksomhed, typen af virksomhed, porteføljesammensætning, spredning med mere, siger Niels Holst.

2. Hold igen med dit ’ja’

- Det er nemt at lade sig rive med, når man møder spændende startups og founders (stiftere, red.). Et råd er at se og møde rigtigt mange potentielle investeringsmuligheder, inden du siger ja til at investere, så du kan opbygge en form for benchmark for, hvad du vil investere i. Og husk altid at foretage en grundig due diligence (en gennemgang af virksomhedens forhold, red.), og hold virksomheden op imod din investeringsstrategi, understreger Niels Holst.

3. Bevar et åbent sind

- Sørg for at have den rigtige indstilling. Når du har lavet en investering, er det vigtigt, at du går ind til projektet med et åbent sind. Begge parter skal være lydhøre overfor hinanden. Derudover er startups, og early stage startups i særdeleshed, en unik investeringskategori. Der vil blive sadlet om mange gange. Så det skal man som investor være forberedt på, fortæller Niels Holst.

Tre gode råd til startups: Sådan får du en investor i hus

1. Forbered jer godt

- Gå sammen i teamet, og lav en strategi for, hvilken type investor I gerne vil have med, og hvad denne skal kunne bidrage med. Herefter er det vigtigt at være skarp på, hvor meget I søger i investering og til hvilken værdisætning. Husk at være realistisk i værdisætningen. Det er også vigtigt at være åben i dialogen med investoren omkring, hvad I forventer af dem i form af indsats, siger Niels Holst.

2. Vær ude i god tid

- Start tidligt. Det tager meget ofte tre til fem måneder at rejse en investering. Nogle gange tager det længere tid. Det tager selvfølgelig tid at forberede materiale, identificere relevante investorer, kontakte dem og afholde møder. Men herefter vil investorerne gerne ”sidde lidt på sidelinjen” og se, om startupvirksomheden performer, som de lover. Denne del gør ofte, at processen trækker ud, forklarer Niels Holst.

3. Væk investorernes appetit

- Brug lidt ekstra tid på at lave et godt pitch deck (et dokument, der kort og præcist opsummerer de vigtigste kerneområder i en startupvirksomhed, red). Ofte starter den første kontakt med et pitch deck. Pitch deck’et fungerer her som en appetitvækker, der skal skabe interesse for en videre dialog med den pågældende investor. Et godt pitch deck har et tydeligt budskab, er skræddersyet til modtageren og til situationen, siger Niels Holst.



Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce