Annonce
Østjylland

Proshop-kunder foretrækker stadig en selvhenter

Proshop har opfordret kunderne til at vælge hjemmelevering for at undgå trafik i pickup-points i Aarhus og København. De fleste foretrækker dog stadig at hente selv. Foto: Morten Ravn
Proshop opfordrer kunder til at få leveret pakken hjemme, men de fleste kunder foretrækker stadig selvhenter-modellen.
Annonce

HØJBJERG: 200.000 varer ligger på lager og venter på, at nogen lader sig friste af alt, hvad hjertet begærer inden for it og elektronik på Proshop.dk.

Og når man køber varen, kan man blive mødt af en venlig opfordring til at få varerne sendt hjem til døren. Så slipper man både for at skulle hente selv og for at skulle bære mundbind.

- Vi vil gerne udvise ansvarlighed, og efter som de fleste kunder alligevel køber for et beløb, der giver ret til fri fragt, har vi opfordret dem til at få sendt varen hjem. Vi tilbyder endda, at hvis man bestiller inden klokken 16, kan kunder i Aarhus og København få leveret samme dag, fortæller administrerende direktør Ivan Jæger Christiansen.


Hvis man har plaget konen i lang tid om at få lov til at købe en ny computer, og hun endelig siger ja, så gælder det om at få den hentet i en fart.

Ivan Jæger Christiansen, direktør for Proshop


Der er dog stadig en del besøg i Proshops ”pick up points” i Aarhus og København.

- Jeg ved ikke helt hvorfor. Det er måske noget med, at hvis man har plaget konen i lang tid om at få lov til at købe en ny computer, og hun endelig siger ja, så gælder det om at få den hentet i en fart, siger Ivan Jæger Christiansen i et muntert tonefald.

Annonce

Hurtige grønlændere

Direktøren kan i det hele taget se, at kunderne er begejstrede for det, de køber hos Proshop.

- I Grønland har man ikke hjemmelevering, så der bliver varerne altid leveret i en pakkeshop i en butik. Vi kan se, at der går – gennemsnitligt – en halv time, fra kunderne får sms om, at pakken er kommet, indtil den er afhentet. Til sammenligning går der et døgn, inden pakkerne bliver hentet i Danmark, konstaterer han.

I Tyskland foretrækker kunderne at få pakken leveret hjemme, men i Danmark er pakkeboks og afhentning i butikker tilsyneladende mere populært.

- Det blev lidt af en udfordring i foråret, hvor butikscentrene blev lukket ned, for det ramte også nogle af pakkeudleveringsstederne. Men vi kan tilsyneladende bedst lide den udleveringsmetode i Danmark. Vi har ellers gjort det supernemt – bare lige to klik – og så kan man vælge en fleksibel levering, hvor du kan give besked om, at pakken for eksempel må afleveres hos naboen, hvis du ikke er hjemme, fortæller Ivan Jæger Christiansen.

Annonce

Flere hjemme i foråret

I foråret – under den første corona-nedlukning af Danmark - var der faktisk en stigning i antallet af kunder, som valgte at betale 10 kroner ekstra for hjemmelevering.

- Merprisen for hjemmelevering, som i øvrigt koster os mere end de 10 kroner, som kunderne betaler, skyldes, at pakkebuddet ofte går forgæves. Men i foråret gik mange jo hjemme, så det har nok været en god forretning for posten, vurderer Ivan Jæger Christiansen.

Lige nu er Proshop i fuld gang med at flytte sit store lager i Aarhus-forstaden til nye lokaler. Og så er det hele forhåbentlig på plads til Black Friday.

- Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at spænde af i år. Det går jo ikke, at der står 80 mand i kø i en af de fysiske butikker, når vi har en corona-epidemi, så jeg vil tro, at onlinesalget bliver endnu større, end vi har været vant til, spår han.

Black Friday afvikles i år fredag 27. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce