Annonce
Fyn

Porsches og BMWs elbiler får dele fra 5260 Odense S

AM Værktøjs ejere, Torben Viby (t.v.) og Carsten Laursen, foran virksomhedens seneste nye maskine, en fem-akset Mazak-fræsemaskine. Pressefoto

Når Porsche-elbiler bliver et almindeligt syn på danske veje, vil bilernes bremsepedaler stamme fra 5260 Odense S.

På Teknikvej i et af Odenses industrikvarterer syd for motorvejen holder AM Værktøj til. Virksomheden har som sin niche at skabe hele produktionslinjer og maskiner til virksomheder, der leverer dele til elbiler fra tyske nobel-bilmærker som Porsche, Audi, Mercedes-Benz og BMW.

AM Værktøj er som leverandør til dem, der producerer dele til bilfabrikkerne, første led i produktionskæden, der kulminerer med klimavenlige BMW’er og Mercedeser.

I skrivende stund er AM Værktøj ved at lægge de sidste hænder på en produktionslinje til den virksomhed, der inden for det næste års tid skal levere bremsepedaler til den kommende grønne Porsche.

- Den ordre er ekstra interessant, da den bremsepedal bliver den første, der produceres i aluminium i en højvolumen-serie. I dag er pedalerne som regel af stål. Tidligere har kun meget dyre biler som Ferrari haft bremsepedaler i aluminium produceret i små lavvolumen-serier.

- Vores produktionslinje er skabt til at producere mellem en halv og hel million bremsepedaler i alu, som bliver monteret i Porsches og Audis elbiler, fortæller Torben Viby, administrerende direktør og ejer af AM Værktøj sammen med produktionsdirektør Carsten Laursen.

I dag udgør leverancerne til især tyske elbiler – men også Rolls-Royce, Land Rover og Jaguar – 50 procent af omsætningen i virksomheden.

- For fem-seks år siden havde vi godt fat i det danske marked, men lagde strategien om og vendte blikket ud i verden for at finde nye muligheder. Vi lagde til på salgssiden og udviklede vores kompetencer og maskinpark, så vi kunne sigte mod netop at levere emner i aluminium til elbiler. Vores første ordre hos Mercedes gav et enormt boost til vores omsætning og resultat.

- Den knowhow om linjer til produktion af alu-emner er guld værd, så vi forventer flere ordrer til elbilproduktion i takt med, at de biler erstatter biler på benzin og diesel de kommende år, fortæller Torben Viby.

Den grønne omstilling af danskernes bilpark giver ordrer til AM Værktøj, men også konkurrenter. De virksomheder, der i dag leverer de samme produkter som AM Værktøj, men til produktion af biler med forbrændingsmotorer, mærker også forandringens vinde blæse.

- Der har vi et forspring med vores knowhow og kontakter i branchen. Vi er konkurrencedygtige, men skal være på tæerne. De andre er også begyndt at omstille, for det er de jo nødt til for at have noget at give sig til på sigt. Vi vil benytte vores knowhow til at udvikle flere hele linjer med fræsere, printere, automation, robotter og andre elementer til elbilindustrien, siger Torben Viby.

Ud over prestigen og anerkendelsen i at spille en rolle i produktionen af de tyske elbiler har navnene BMW, Mercedes og Porsche været nyttige i forhold til at rekruttere nye ansatte i virksomheden.

- Vi har haft nemmere ved at tiltrække lærlinge og medarbejdere, fordi de gerne vil arbejde med værktøjer, der producerer dele til BMW og Porsche. Den første ordre fra Mercedes var den sværeste at lande, men siden har bilmærkerne været stærke at nævne over for nye kunder på bilmesser i især Tyskland. Nu håber vi på, at vaccinationerne slår igennem, og samfundet genåbner, så vi kan komme på messer i Tyskland og møde vores kunder igen, siger Torben Viby.

Annette Gregersen, Sydbank. Pressefoto

Parallelt med bilbranchens omstilling har AM Værktøj været igennem en transformation.

I 2006 havde virksomheden 15 ansatte, som beskæftigede sig med fremstilling af traditionelt værktøj til bukning og stansning af emner i forskellige metaller til byggeri, vinduesproduktion, offshore og medicinalindustrien. Den del udgør i dag de øvrige 50 procent af ordrerne i AM Værktøj, der nu har 75 ansatte i Odense og fem i konstruktørafdelingen i Thailand.

AM Værktøj modtog i øvrigt i 2019 DI Fyns Initiativpris for sit gennemførte sats på eksport til blandt andet elbilindustrien. AM Værktøj bygger ud med en ekstra hal for blandt andet at få plads til den næste maskine, der kan fræse emner på 4x5 meter mod maksimalt 2x5 meter i dag.


I skrivende stund er AM Værktøj ved at lægge de sidste hænder på en produktionslinje til den virksomhed, der inden for det næste års tid skal levere bremsepedaler til den kommende grønne Porsche.


- Den nye hal viser, at vi skal kunne opfylde de krav til nøjagtighed, der er til de værktøjer og maskiner, vi producerer. For eksempel får hallen avanceret aircondition, så vi kan have præcis den optimale temperatur for de emner, vi arbejder med. For eksempel kan et stålemne vokse sig markant større eller skrumpe, hvis temperaturen i hallen er enten fire-fem grader for høj eller for lav. Det udsving kan vi ikke tillade os, når kunderne har bestilt en vare efter bestemte mål, mener Torben Viby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce