Annonce
Østjylland

Overskudsdeling og et godt samarbejde driver værket i entreprenørfirmaet VAM

-Vi kan godt lide opgaver med en vis kompleksitet, der kræver mod, lyst og evner, og som gerne er til den svære side. Det gør det lidt mere spændende at tage på arbejde, og så har vi knowhow nok til at drive det, fortæller Allan Hougaard. Foto: VAM / Peter Gramstrup
Hos den netop EY-nominerede entreprenørvirksomhed VAM A/S er et godt samarbejde med medarbejdere såvel kunder alfa og omega. Derfor deler firmaet overskuddet med medarbejderne og indgår faste kontrakter med kunderne for at sikre et godt og solidt fundament. Men mangel på entreprenører udfordrer branchen.

Auning: Ved indgangen til VAM byder en mannequin i arbejdstøj med selvlysende gule reflekser med åbne arme og et skilt velkommen. To par mudderklædte sikkerhedssko står parkeret på en dørmåtte lige ved siden af de automatiske glasdøre, der lydløst glider op og i.

Går man videre ind i det åbne kontorlandskab, er der da heller ikke hverken jord eller mudder at spore på det blanke gulv. Tværtimod er de små legetøjskraner og gravemaskiner, der står placeret på reoler rundt i rummet, det eneste, der vidner om, at her er tale om et entreprenørfirma og ikke et hvilket som helst andet kontorfællesskab.

- Da vi fik lagt gulvet, valgte vi faktisk ét, der sagtens kan holde til sikkerhedssko, netop fordi vi regnede med, at vores folk ville komme ind forbi kontoret med jævne mellemrum. Men de sætter altid deres sko uden for rummet med den begrundelse, at gulvet er så flot og rent, at de ikke vil gøre det beskidt, fortæller Allan Hougaard med et grin.

Annonce

Fælles om overskud

Siden 2018 har Allan Hougaard været direktør i firmaet, der i 2020 nåede en hidtil rekordomsætning på knap 272 millioner kroner. En vækst, der i lige høj grad skyldes, at de omkring 40 funktionærer bag skrivebordene på firmaets fire kontorer i Auning, Ebeltoft, Randers og Aarhus, som de godt 110 timelønnede på byggepladserne.

Det er jo alles indsats, og derfor bør vi også alle have del i overskuddet, når vi når de mål, vi har sat.

Allan Hougaard, administrerende direktør i VAM

Af samme grund har firmaet siden 1990’erne kørt med fast overskudsdeling i firmaet, hvilket betyder, at 27 procent af virksomhedens samlede overskud for det afsluttede regnskabsår hvert år går til de ansatte i firmaet, som ud fra, hvor mange timer de har arbejdet i årets løb, bliver tildelt en del af puljen med deres løn i marts.

- Det er jo alles indsats, og derfor bør vi også alle have del i overskuddet, når vi når de mål, vi har sat, forklarer Allan Hougaard.

Han oplever, at ordningen dels motiverer medarbejderne og dels øger deres tilfredshed i firmaet, hvilket alt sammen er til gavn for forretningen.

- Gode, kompetente og tilfredse medarbejdere skulle jo gerne give glade og tilfredse kunder, der igen sikrer en god økonomi, som jo er forudsætning for, at vi overhovedet kan have en virksomhed, uddyber han.

Men overskudsdelingen alene er ikke forklaringen på den fremgang, som entreprenørfirmaet har oplevet i de senere år. Det handler derimod om en anden af virksomhedens styrker, nemlig firmaets evne til at samarbejde, mener direktøren.

Annonce

Forslag til forbedring

- Noget af det, som vi lægger vægt på i branchen, er at være gode til at samarbejde med kunderne. Det lyder måske tilforladeligt. Men sandheden er, at det kræver en ret stor indsats, siger Allan Hougaard.

Som eksempel nævner han entreprenørfirmaets nuværende samarbejde med Samn Forsyning, Aarhus Vand og Favrskov Forsyning, som VAM har haft en fast rammeaftale med siden 2016.

Et samarbejde der ifølge direktøren er en sjældenhed i branchen.

I udgangspunktet er vores branche meget konfliktpræget. Det får man hurtigt et indtryk af, hvis man følger lidt med i medierne, hvor man ofte kan læse om byggeprojekter, der går i stå på grund af uenigheder, hundeslagsmål om økonomi eller voldgiftssager.

Allan Hougaard, administrerende direktør i VAM

- I udgangspunktet er vores branche meget konfliktpræget. Det får man hurtigt et indtryk af, hvis man følger lidt med i medierne, hvor man ofte kan læse om byggeprojekter, der går i stå på grund af uenigheder, hundeslagsmål om økonomi eller voldgiftssager. Og der er da også noget om det, siger Allan Hougaard, der selv har været en del af branchen i lidt over 10 år.

Allan Hougaard er oprindeligt uddannet revisor og har i flere år arbejdet i møbelbranchen med administration og revision, før han i 2010 landede et job hos VAM. Siden 2018 har han arbejdet som administrerende direktør i det familieejede firma. Foto: VAM / Peter Gramstrup

For når byggeprojekter trækker ud eller bliver dyrere end ventet, ender det ofte i konflikt, forklarer han.

- For bygherre er det jo uheldigt, hvis projektet bliver afleveret senere eller bliver dyrere end ventet. Omvendt er det jo uheldigt for entreprenørfirmaerne, hvis bygherren ikke vil betale, hvad det koster, hvis projektet trækker ud eller kræver andre eller flere ressourcer end først antaget. Så derfor er det vigtigt at finde frem til en løsning, hvor kunden bliver så glad som muligt, og opgaven bliver løst bedst muligt samtidigt, siger han.

Af samme grund har entreprenørfirmaet længe arbejdet ud fra en målsætning om at søge løsninger fremfor konflikt. Udgangspunktet for nye opgaver er derfor altid at se på projektet med friske øjne og komme med forslag til forbedringer på projektet, allerede inden skovlen er sat i jorden første gang.

- Det er jo ikke altid, at kunden har opdaget de andre mulige løsninger, der kan være, siger Allan Hougaard.

Annonce

Rigeligt med opgaver

Det er ikke kun i forhold til kunder i firmaet at samarbejde spiller en væsentlig rolle. Så sent som i starten af september offentliggjorde VAM et nyt samarbejde med GSV Materieludlejning om en fælles digital platform, der ikke alene skal komme de to parter til gode, men også deres kunder og miljøet.

- Et samarbejde til branchens fælles gode, som Allan Hougaard kalder platformen, som det er tanken, at også andre leverandører og entreprenører med tiden kan koble sig op på.

Kort fortalt fungerer platformen sådan, at VAM’s entreprenører kan bruge den til at bestille eget materiel hjem eller alternativt til at leje maskiner eller bestille andre ydelser gennem samarbejdspartneren GSV, hvis for eksempel VAM’s egne maskiner er optaget. Dermed kan firmaet spare både tid og CO2, hvilket platformen i øvrigt også giver indsigt i.

For samarbejde er nøgleordet i firmaet. Og netop den samarbejdende tilgang afspejler sig da også positivt i virksomhedens omsætning, der i de senere år er øget år efter år.

Men selvom omsætningen er øget, og opgaverne står i kø, har firmaet i øjeblikket en anden presserende udfordring: mangel på medarbejdere.

- Branchen er generelt udfordret, når det kommer til at skaffe kvalificeret arbejdskraft nok. Der er mere travlt og flere opgaver, end vi har ressourcer til løse. Så lige nu er det svært for os at balancere det, ikke at tage for mange opgaver ind i forhold til, hvad vi kan nå, siger Allan Hougaard.

For til trods for medarbejdergoder som overskudsdeling i firmaet er efterspørgslen på arbejdskraft i branchen i øjeblikket så høj, at der er konkurrence om medarbejderne. Og det bliver ikke bedre af, at antallet af unge, der uddanner sig som anlægsstruktører er få.

- Håndværksfag er i forvejen ikke de meste søgte. Og når folk så søger, så søger de ind som tømrer, ikke som anlægsstruktør. Så når man hører historier om 16.000 unge, der ikke kan få praktikplads, så gælder det altså ikke i anlægsbranchen. Her er der kamp om at få de unge ind, siger Allan Hougaard.

Selvom den nyligt EY-nominerede entreprenørvirksomhed i øjeblikket ikke aktivt søger efter medarbejdere, tager han derfor gerne imod uopfordrede henvendelser alligevel, for som han siger: - Der er arbejde nok.

Otte nedslag i VAM’s historie

  1. Entreprenørvirksomheden, der i dag går under navnet VAM, bliver stiftet som Vester Alling Maskinstation tilbage i 1953 af Erik og Helga Rasmussen. På tidspunktet er særligt udlejning af landbrugsmaskiner omdrejningspunkt for forretningen.
  2. I 1970’erne overtager deres søn, Søren Rasmussen, driften af firmaet, der hurtigt vokser til en større entreprenørforretning med fokus på bygge- og anlægssektoren.
  3. I 1990’erne zoomer firmaet ind på medarbejdernes udvikling, hvilket foruden et løft i uddannelsesniveauet i firmaet også fører til en beslutning om fælles overskudsdeling, da VAM bliver omdannet til et aktieselskab.
  4. I 2006 indsætter firmaet en professionel bestyrelse, hvilket fører til beslutningen om at hyre en ekstern administrerende direktør, der tiltræder året efter.
  5. I 2017 overdrager Søren Rasmussen størstedelen af sin aktieanpart til bonussønnen Thomas Mogensen, der i dag fortsat ejer hovedparten af firmaet.
  6. I 2018 overtager Allan Hougaard posten som administrerende direktør. Samtidig bliver Jens Brøndum indsat som teknisk direktør.
  7. I 2020 rammer omsætningen for første gang 271,8 millioner kroner, mens årsresultatet ender på 3,9 millioner kroner efter skat. Det er den hidtil bedste omsætning i firmaets historie.
  8. I dag løser firmaet opgaver indenfor hovedsagelig kloakering og byggemodning, men også forretningsområder som rensningsanlæg, for kunder som forsyningsselskaber, kommuner og erhvervskunder. Projekterne varierer meget i størrelse.


EY Entrepreneur Of The Year

Entreprenørfirmaet VAM er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2021, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.

Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat


Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

I 2010 var de seks medarbejdere - nu er der 100 og en omsætning på over 100 millioner kroner: Det er lidt en vild historie

Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Annonce
Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: De midtjyske virksomheder mangler arbejdskraft - Her er otte gode råd

Erhverv

Klumme: I København betaler virksomhederne bare, men det gør de ikke i resten af landet

Erhverv

Klumme: Solceller på erhvervsbygninger – skattemæssig afskrivning

Erhverv

Restauranter og barkonge efter rekrutteringsproblemer: Nu hyrer vi igen masser af personale

Erhverv

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Annonce