Annonce
erhvervplus

Overblik: Syv kandidater kæmper om at blive Årets Bil 2021

Her er finalefeltet: Fra venstre er det BMW 4-serie, Honda e, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Leon, Toyota Yaris, VW ID.3. Foto: Lars Krogsgaard
Motorjournalist Vincent Byakika giver her en kort beskrivelse af hver af de syv finalister i kampen om at blive Årets Bil 2021.
Annonce

KÅRING: BMW, Honda, Peugeot, Renault, Seat, Toyota eller VW.

Et af disse syv bilmærker vil være indehaver af titlen om Årets Bil i Danmark 2021, inden november er omme.

Du får en kort gennemgang af finalefeltet her i tilfældig rækkefølge.

1 Toyota Yaris

Toyota Yaris 4. Foto: Lars Krogsgaard

Hold da op. Toyota har til en vis grad smidt forsigtigheden over bord og givet den nye Yaris en overhaling.

Det har resulteret i en ganske velkørende og økonomisk bil, hvor man ikke længere ønsker gearkassen hen, hvor peberet gror.

Om man er til det nye, meget japanske design er en smagssag, og i kabinen bliver man ikke blæst bagover af indretningen eller skærmene.

Men køreegenskaberne og økonomien i hybridversionen er altså lige i skabet.

Priser fra 129.990 kroner.

2 BMW 4-serie

BMW 4. Foto: Lars Krogsgaard

Den virkelig sjove bil i feltet var BMW 440i, der med sin 374 (+11 hybrid-) hk, der var en ægte køremaskine. 4,5 km/t fra 0 til 100 med en brølende V6’er i nakken betyder, at enhver, der kører i denne bil, risikerer sit kørekort, hver gang man kommer bag rattet.

Den inviterer til at blive kørt aggressivt og med 500 Nm allerede fra 1900 o./min., er den også virkelig hurtig i mellemaccelerationerne.

Også lillebror 430i med 258 hk var et skønt bekendtskab.

Læg iøvrigt mærke til den markante frontgrill, som nu vender på den “forkerte” led.

Priser fra 592.911 kroner.

3 Honda e

Honda e. Foto: Lars Krogsgaard

Lille og kært bekendtskab, som allerede stjæler hjerter, når man ser den. Og så kører den, som den ser ud – harmløst og sjovt.

Det er også en sjov oplevelser at sætte sig bag rattet i den lille bil, som er velsignet med skærme hele vejen på tværs af instrumentbrættet. Det fungerer, og det samme gør bilens kamerasidespejle, som fungerer fantastisk.

Bilen har en virkelig lille venderadius, som understreger, at det er en bybil. Det samme gør rækkevidden på blot cirka 150 kilometer i praksis.

Priser fra 277.100 kroner.

4 Peugeot 2008

Peugeot 2008. Foto: Lars Krogsgaard

En rigtig danskerbil. Søsterbilen 208 kom på andenpladsen sidste år, og den kunne have vundet, hvis den havde haft bedre pladsforhold. Og bum så kommer 2008.

Højere, bredere, længere og perfekt til familien. Den fås også som ren elbil, hvilket trækker op.

Priserne fra 279.990 kroner er lige en smule højere for elbilerne, men det er ikke meget. Med en rækkevidde på cirka 300 kilometer er den et reelt alternativ, og er du sælger, vælger du bare jo en dieseludgave i stedet for. No problem.

Priser fra 209.990 kroner (e-2008: 279.990 kroner)

5 Renault Captur

Renault Captur. Foto: Lars Krogsgaard

Renault er tilbage i det fine selskab med Captur. Den er gået fra kedelig og konform til voksen og veludviklet.

Især kabinen er blevet flot og moderne, og så har den den fordel, at den lige nu har Danmarks billigste plugin-hybrid til knap 270.000 kroner med alt i udstyr.

Du skal ikke købe den, fordi du vil køre frisk, for det duer den ikke til. Til gengæld er den komfortabel, og vælger du plug-in-hybriden, får du cirka 60 kilometer på ren el. Det er ganske fornuftigt.

Priser fra 203.600 kroner.

6 Seat Leon

Seat Leon. Foto: Lars Krogsgaard

Nok en overraskelse for mange, at Seat Leon endte i finalefeltet. Men den er bare blevet så helstøbt en bil, at det er svært at komme uden om den.

Den kører præcist og frisk og har et væld af udstyr, som du ellers skal betale meget mere for i andre biler. En reel konkurrent til VW Golf som hatchback, og den kan meget vel stjæle kunder fra netop Golf.

Golfen er også noget dyrere og har ikke lige så god plads på bagsædet. Fås fra oktober også som plug-in og den er meget let at anbefale.

Priser fra 214.988 kroner.

7 VW ID.3

VW ID.3. Foto: Lars Krogsgaard

Der er meget at holde af i ID.3. Masser af nytænkning og sjove, nye løsninger, som ikke bare gør den til en cafe latté-smart udgave af en e-Golf.

Hele interiøret er unikt, og der er også tænkt i gode løsninger softwaren. Netop sidstnævnte har drillet og udskudt bilens premiere, men nu er de klar til Danmark, hvor den kan blive populær.

Det er en familievenlig elbil, som der allerede er flere konkurrenter af. Den skal bevise, at den er bedre en de andre – og det er den muligvis.

Priser fra 324.995 kroner.

Annonce