Annonce
Østjylland

Opgør med ”kviklån”

Folketinget har netop vedtaget regler, som forsøger at gøre op med dyre ”kviklån”, der har fanget mange danskere med en stor og uoverskuelig gæld, forklarer advokat Jens Højmark i sin klumme. Pressefoto
Annonce

Regeringen indgik i slutningen af 2019 en bred politisk aftale med blandt andet Venstre og De Radikale om et opgør med dyre kviklån. Aftalen blev i juni 2020 vedtaget i Folketinget og aftalens indhold hermed ophøjet til lov, hvilken træder i kraft pr. 1. juli 2020.

Erhvervsminister Simon Kollerup har i forbindelse med reglernes vedtagelse oplyst, at reglerne blandt andet er foranlediget af, at man har set eksempler på ÅOP op imod 900 procent.

Reglerne, som har til hensigt at begrænse forbrugernes optagelse af kortfristet gæld med høje renter og omkostninger, forsøger at sikre forbrugerne mod kviklån på flere måder. Der indføres blandt andet et ”ÅOP-loft”, idet loven forbyder alle forbrugslån, der har en ÅOP (årlig omkostning i procent) på over 35 procent.

Der indføres desuden et markedsføringsforbud, hvorved virksomheder, der udbyder lån med en ÅOP på 25 procent eller derover, ikke må markedsføre forbrugslån overhovedet. Det betyder, at hvis en virksomhed udbyder et forbrugslån uden sikkerhed med ÅOP over 25 procent, er det ikke tilladt virksomheden at markedsføre nogen former for forbrugslån uanset ÅOP.

Forbuddet vil omfatte markedsføring i det offentlige rum, på busser, tog, reklameskilte, i tv, radio, trykte medier, på internettet, sociale medier, via influencere, låneplatforme med videre. Udlånsvirksomheder, der er placeret i et andet EU-land, vil ikke være omfattet af markedsføringsforbuddet, når det gælder reklamer online, da det er reglerne i afsenderlandet, der gælder online. Udbydere, der kun har produkter med ÅOP under 25 procent, er ikke omfattet af forbuddet.

Ud over det generelle markedsføringsforbud vil der blive indført et særligt totalforbud mod markedsføring på tv af enhver form for kontante forbrugslån samt markedsføring af virksomheder, der udbyder kontante forbrugslån, herunder i form af tv-reklamer, programsponsorater eller lignende, når det sker i forbindelse med markedsføring af spiludbydere eller spil.

Som et yderligere element indføres et omkostningsloft, hvorved man maksimalt kan betale det dobbelte af lånet tilbage i renter, gebyrer og afdrag samlet set. Således må forbrugeren ikke blive opkrævet omkostninger, der samlet overstiger 100 procent af låneaftalens samlede kreditbeløb, også selvom sådanne omkostninger måtte påløbe som følge af forbrugerens misligholdelse.

Reglerne finder anvendelse på alle typer af forbrugslån, der ydes uden sikkerhed i fast ejendom, og som udbydes af banker, finansieringsselskaber og andre selskaber, der måtte yde forbrugslån eller andre former for forbrugerkreditter. Heraf følger at boligkreditter og kassekreditter uden udløbsdato er undtaget fra reglerne.

Reglerne indebærer en markant skærpelse af de hidtidige regler for markedsføring af forbrugslån samt af de hidtidige regler for de vilkår, som udbydere må udbyde forbrugslån på.

Såfremt man tilbyder sådanne kviklån, er det derfor vigtigt, at man får tilpasset sine lånetilbud til de nye regler. Henset til fokus på området, må det forventes, at myndighederne vil være meget opmærksomme på, om den nye lovgivning følges.


Således må forbrugeren ikke blive opkrævet omkostninger, der samlet overstiger 100 % af låneaftalens samlede kreditbeløb, også selvom sådanne omkostninger måtte påløbe som følge af forbrugerens misligholdelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Trekantområdet rykker sammen

Annonce