Annonce
Vestjylland

Online-handel giver travlhed hos vestjysk web-bureau: - Pas på ikke at glemme avis- og tv-reklamer

Boy Boysen fra Vestjysk Marketing havde en hård start på corona-tiden. Nu er der til gengæld travlt, for alle vil skrue op for internet-markedsføring. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Corona har sat skub i digitalisering. Nu har Vestjysk Marketing travlt – langt mere, end man havde turdet håbe på.
Annonce

RINGKØBING: Corona-krisen er en underlig én af slagsen. Mens finanskrisen ramte bredt, så er der lige nu virksomheder, som er nødlidende samtidig med, at andre har travlt som aldrig før.

Web-bureauet Vestjysk Marketing med 35 medarbejdere og hovedsæde i Ringkøbing er en af dem, der har oplevet en tur i rutsjebanen det seneste år, og lige nu ser direktør Boy Boysen meget lyst på fremtiden.

- Der er en voldsom interesse for at gå fra fysisk salg til digitalt salg. Mange har længe talt om, at de syntes, det var vigtigt at satse digitalt, men nu agerer de også. Så 2021 ser noget bedre ud end forventet for os, siger han.

Helt anderledes så det ud, da Danmark pludselig gik i stå i marts 2020.

- Det så rigtig skidt ud i starten. Vi havde ikke så stor en ”pipeline” af ordrer, og kunderne afmeldte opgaver og lukkede kampagner. Det måtte vi selvfølgelig hjælpe dem med, for det giver ikke mening at afvikle kampagner, hvis man mangler penge, og der ikke er et marked, fortæller Boy Boysen.

Han er taknemmelig for statens hjælpepakker, som hjalp Vestjysk Marketing gennem den første chok-fase, indtil virksomheder og forbrugere efterhånden opdagede, at jorden stadig drejer rundt, og at der stadig er et liv, der skal leves – om end lidt anderledes, end vi er vant til.

- Jeg gik og var bekymret indtil omkring 1. april. Så besluttede jeg mig simpelthen for, at det ville jeg ikke længere. Nu skulle vi se fremad, og det blev bedre for os i andet kvartal; det blev bedre igen i tredje, og fjerde kvartal blev rigtig godt, konkluderer Boy Boysen.

Annonce

Nød lærer nøgen kvinde...

Noget af det, som corona-krisen især har skubbet til, er udviklingen inden for B2B – altså virksomheders handel med andre virksomheder.

- Industrien har længe holdt igen med at digitalisere deres salg, men nu har de travlt med at sørge for, at det for eksempel er muligt for kunderne at bestille reservedele online, fortæller han.

Detailhandelens svære vilkår, især nu hvor mange af dem er tvangslukket i forhold til fysisk salg, har tydeliggjort nødvendigheden af at arbejde online.

Vestjysk Marketing

  • Vestjysk Marketing er et fuldservice digitalt bureau med hovedsæde i Ringkøbing og afdelinger i Holstebro og Aarhus.
  • Virksomheden bygger hjemmesider, webshops og arbejder med procesoptimering og integration mellem eksempelvis webshops og bagvedliggende it-systemer til ordre- og lagerstyring, bogføring og så videre.
  • Bureauets stifter og direktør Boy Boysen er et kendt ansigt i erhvervskredse i Ringkøbing. Han er blandt andet bestyrelsesmedlem og investor i rejsebureauet Primo Tours.
  • Vestjysk Marketing beskæftiger i alt 35 mand, langt de fleste i Ringkøbing.
  • Hjemmeside: www.vestjyskmarketing.dk

- Jeg tror ikke, en fysisk butik kan overleve uden at tænke digitalt. Butikkerne skal overveje, hvordan de vil håndtere det, og hvis de ikke allerede er i gang, så må de ændre deres mindset, vurderer Boy Boysen.

Netop mindset’et – tankegangen og visionerne bag – er afgørende, hvis man vil opnå succes med at markedsføre sig og sælge online, lyder rådet.

- Vi sælger ikke ”bare” en webshop. En vigtig del af vores arbejde er rådgivning om, hvordan man tænker digitalisering ind i hele processen, så ordrestyring og de administrative processer kan blive digitaliseret. Der er desværre flere eksempler på, at virksomheder er blevet overvældet af en pludselig digital ordretilgang, og så kan de – bogstaveligt talt - ikke levere varen. Det sker netop, fordi man ikke har tænkt det ind i en helhed, forklarer Boy Boysen.

Annonce

Kommer ikke af sig selv

Han advarer samtidig mod at tro, at alt bliver godt, hvis man bare får en webshop eller opretter en side på Facebook.


Der er opstået en lemminge-effekt, hvor rigtig mange har flyttet deres markedsføring over på Facebook og Google.

Boy Boysen, direktør hos Vestjysk Marketing


- Det her kommer ikke af sig selv, og man skal være klar over, at kampen online er meget hård. Nogle har fantastisk succes, men det sker også, at jeg må sige til nogle, at ”jeg tror ikke, det her er noget for jer”. Hvis man ikke har det digitale mindset, kan det være bedre at blive ved det, man er bedst til, siger Boy Boysen.

Marketing-direktør: Corona har skabt lemminge-effekt på nettet. Foto: Johan Gadegaard

Apropos alternativer til digitale salgskanaler, så minder ham om, at der også findes andre medier end Facebook og Google.

- Der er opstået en lemminge-effekt, hvor rigtig mange har flyttet deres markedsføring over på Facebook og Google. Det har medført, at priserne for Facebook- og Google-annoncering er steget, og samtidig er der kommet mange flere ind på markedspladsen, siger han og tilføjer:

- Det er værd at huske, at der altså også er andre måder at nå ud til kunderne – for eksempel får man rigtig meget for pengene ved annoncering i aviserne i dag, og vi har også med stor succes hjulpet kunder med at flytte reklamebudgetter fra sociale medier og over til tv-reklamer, som også er faldet i pris.

Vestjysk Marketing søger lige nu en webudvikler. Boy Boysen forudser, at det nok ikke bliver den sidste ansættelse i år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce