Annonce
Østjylland

Omsætter for mere end 200 millioner kroner: Selv i krisetid har Furnipart har godt greb om markedet

Den administrerende direktør Rasmus Byriel har været en del af Furnipart gennem 18 år. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Design hører ikke kun de store modehuse til. Lidt udenfor Hinnerup har virksomheden Furnipart siden 1977 fremstillet moderne designgreb til køkken- og badeværelser samt stuemøbler. En niche, de midt i en corona-tid har formået at lave en millionforretning ud af.
Annonce

Hinnerup: På Rasmus Byriels kontor ligger flere bløde stofposer med lommer spredt ud på mødebordet, da Erhverv+ kigger forbi.

I lommerne er der lagt forskellige køkken-, møbel- og badeværelsesgreb. Dem har den 46-årige administrerende direktør i firmaet Furnipart været i gang med at pakke med henblik på at sende ud til tre af firmaets største kunder i Tyskland, som de har møde med i den kommende uge.

For under corona-krisen har forretningsmøderne ændret form fra det fysiske møde til det digitale, og derfor har firmaet Furnipart valgt at tænke i nye baner.

- Vi er på forstadiet af, at det skal rulle, siger han og forklarer, at poserne bliver sendt ud til forretningspartnerne for, at de bedre kan få en fornemmelse af produkterne undervejs i de onlinesalgsmøder, som Furnipart holder med dem.

Normalt plejer firmaet at lancere deres største kollektion af greb til januar, så pakkerne på bordet er en samling af nyheder og deres bestsellers fra indeværende og foregående år.

Men det er hverken i desperation eller nød, at firmaet i øjeblikket sender vareprøver afsted. Tværtimod går forretningen for Furnipart i øjeblikket strygende, fortæller firmaets administrerende direktør, der aldrig før i sine sammenlagt 18 år i virksomheden har oplevet et så omskifteligt år som i år.

- Jeg tænkte faktisk over det forleden, da jeg var ude for at løbe. Det er uden tvivl det vildeste år forretningsmæssigt set, hvor vi er gået fra den ene yderlighed til den anden, siger han.

Annonce

Hurtigt ned, hurtigt op

Corona-pandemien er ikke den første krise, som Rasmus Byriel har oplevet i Furnipart, siden han tilbage i 2002 trådte ind i firmaet i en stilling som salgschef.

- I finanskrisen oplevede vi vores kundegruppes volumen skrumpe 25-30 procent. Men på trods af det lykkedes det os dengang at opnå en positiv omsætningsvækst. Og det skyldtes, at vi turde investere i markedet. Faktisk valgte vi at ansætte en salgschef samme måned som to af vores konkurrenter gik konkurs, husker han.

Men det firmaet oplevede under finanskrisen har på mange måder adskilt sig fra forløbet under den nuværende corona-krise.

– Vores læring fra finanskrisen var, at hvis vi giver den gas hele vejen ned ad bakken, så kommer vi hurtigere op igen. Og den samme tankegang satte vi os for at køre efter i marts i år, da nedlukningen blev meldt ud. Så vi satte fuld fart fremad, fortæller Rasmus Byriel.

Pakker som denne bliver i øjeblikket sendt ud til flere af Furniparts kunder. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Men hvor firmaets direktion havde en forventning om, at markedet ville dykke, og de da også oplevede et kort fald i marts, har Furnipart siden da haft så travlt, at de ansatte knap har kunnet følge med.

For særligt de tyske køkkenproducenter, som Furnipart har et stærkt samarbejde med, har haft travlt som aldrig før. En tendens, som den administrerende direktør forklarer med, at langt flere europæere har droppet ferien i år for i stedet at gå i gang med flere af de ombygningsprojekter, de normalt ville have skubbet foran sig.

Annonce

Trængsel på vare-toget

Den øgede forretning har betydet en omsætningsrekord på over 200 millioner kroner for Furnipart i indeværende år, men den stejle succes har også skabt udfordringer for firmaet. For en del af Furniparts produktion foregår i Kina, der allerede i forbindelse med det kinesiske nytår i februar blev ramt af en corona-nedlukning.

Dengang lykkedes det Furnipart at laste om til luftfragt, så de formåede at levere varen til deres kunder. Og de har siden valgt at laste om fra skib til tog for at få deres varer hurtigere hjem.

Men grundet en øget efterspørgsel verden over på varer lige nu, er firmaet i øjeblikket 14 dage forsinkede på deres leverancer, da også andre firmaer har valgt samme løsning, hvilket har sat ekstra pres på togdriften, som ikke har toge nok til varerne i øjeblikket.

- Det gør lidt ondt, når forretningen vokser med 25 procent, at vi så samtidig er 14 dage bagud, siger Rasmus Byriel, der under hele forløbet gjort meget ud af at informere kunderne ved at skrive til dem om status på leveringen, hver 14. dag.

På nuværende tidspunkt tør han derfor ikke spå om fremtiden, og af samme grund har han valgt at lade forventningerne til 2021 spejle årets resultat for 2020.

- Med corona, handelskrige og brexit er der ubekendte nok at tage højde for. Så ukendthedsfaktoren er stor. Men omvendt har vi i øjeblikket kunder, så der er rigeligt at se til, siger Rasmus Byriel.

Annonce

Et håndværk i arv

Furnipart har altid været kendt for greb og håndtag, men ikke så meget for design, som de er i dag.

Da virksomheden blev stiftet af Lars Ole Hansen tilbage i 1977, var det eksport med plast- og trægreb til Frankrig og England, der var omdrejningspunktet for firmaet. I 1990’erne faldt firmaets grundlægger, der i dag er medejer og bestyrelsesformand i firmaet, i snak med HTH Køkkener på en messe, og det førte til et samarbejde om  greb og håndtag til også danske køkkener.

Det store fokus, der er på design af greb til køkken og badindustrien, blev der dog først for alvor stillet skarpt på i 2002, da Rasmus Byriel trådte ind i firmaet. Og hvis efternavnet Byriel ringer en klokke, er det ikke så sært igen.

Rasmus Byriel er nemlig den yngste søn af en af de to grundlæggere til tekstilvirksomheden Kvadrat, som siden 1968 har været kendt for at kreere stof til alt fra designermøbler til gardiner og lamper.


Udefra ligner vi måske mest af alt en designvirksomhed, men vi har et mindst lige så stort fokus på vores logistik og på digitalisering af forretningen. Så vores kunder køber ikke kun design; de køber i lige så høj grad også hele maskinrummet bag.

Rasmus Byriel, administrerende direktør og medejer af Furnipart


- I bund og grund var vores far købmand. Det stod også på hans visitkort; ”Poul Byriel – grosserer”, husker Rasmus Byriel, der voksede op som det yngste barn ud af en søskendeflok på tre drenge.

- Det var vi meget imponerede over som børn. Men det viser også lidt om, hvem han er som person. Han var en handelsmand, som turde tage beslutninger, og han lykkedes som oftest også med dem, tilføjer han.

Annonce

Samarbejde med designere

I dag er storebroren, Anders Byriel, administrerende direktør i Kvadrat sammen med yngstedatteren til firmaets anden grundlægger, Erling Rasmussen. Og da der ikke var ønske om flere søskende i virksomheden, blev det helt naturligt en anden vej, der tegnede karrieren for Rasmus Byriel.

Alligevel er det tydeligt, at Rasmus Byriel har taget noget af sit ophav med sig.

Ligesom Kvadrat har et nært samarbejde med designere om at skabe lækre tekstiler, har Furnipart også industrielle designere forbi årligt for at få deres bud på næste års modetendenser indenfor køkkengreb.

Men ikke kun det store fokus på design har Rasmus Byriel bragt med sig. Han har i lige så høj grad fokus på det bagvedliggende maskineri, der får forretningen til at løbe rundt. Og også det tilskriver han faderens måde at drive virksomhed på.

- Udefra ligner vi måske mest af alt en designvirksomhed, men vi har et mindst lige så stort fokus på vores logistik og på digitalisering af forretningen. Så vores kunder køber ikke kun design; de køber i lige så høj grad også hele maskinrummet bag, siger Rasmus Byriel, der ser det som én af årsagerne til, at firmaet siden 2002 er gået fra en årlig omsætning på 23 millioner kroner til de nuværende 200 millioner kroner.

Annonce

Andre parametre end pris

Selvom Rasmus Byriels rødder på den måde trækker spor gennem virksomheden, er fremtiden for firmaet mindst ligeså kendetegnet af en ny generations krav om verdensomspændende forandring.

For fremtiden er grøn, er det stiller krav til, hvordan produkterne bliver fremstillet.

Netop derfor har Furnipart siden 2018 haft en såkaldt Cradle to Cradle-certificering på sine køkken- og badgreb i aluminium. En certificering, der kort sagt læner sig op ad en cirkulær tankegang om, at et produkt skal være bæredygtigt fra vugge til vugge – altså fra produktet skabes og til det efter endt brug kan indgå på ny i en anden sammenhæng.

- Vores indgangsvinkel til det er egentligt, at hvis vi skal bestå på den længere bane, så bliver vi nødt til at have en holdning til de materialer, vi bruger, og hvordan de bliver frembragt, siger Rasmus Byriel, der af samme grund anser netop cradle to cradle-certificeringen som det oplagte valg.

- Den tager hele processen ind og ser både på brug af kemikalier, spildevand, fabrikkens strømforbrug og medarbejdernes forhold, fortæller direktøren, der ofte møder overraskelse over, at det har kunnet lade sig gøre for virksomheden at få certificeringen gennemført i deres produktion i Kina.

- Jeg har mødt mange, der forestiller sig Kina som en losseplads, hvor man kan gøre, som man vil. Men det er ikke min opfattelse overhovedet efter at have rejst i landet i mere end 20 år. Og det viste sig da også, at de cradle-to-cradle-folk, vi havde ude for at godkende produktionen, blev positivt overraskede over, hvor lidt der skulle til, fortæller han.

Næste skridt er derfor også at få deres zinkprodukter certificerede. Et arbejde, der går i gang næste år.

De er også i gang med at se på, om der kan være salg i plastikgreb lavet af granulater fra gamle fiskenet. For det giver ifølge direktøren god mening at have fokus på andet og mere end pris i produktionen.

- Der vil altid være nogle, der kan levere et produkt billigere end os. Og når de gør det, så skal vores kunder kunne vælge os til på andre parametre end pris, understreger Rasmus Byriel.

Om Furnipart

  • Firmaet Furnipart er en dansk designvirksomhed, der siden 1977 har designet og solgt møbelgreb til de største køkkenproducenter i hele Europa.
  • Firmaet er stiftet af Lars Ole Hansen, der i dag er bestyrelsesformand i firmaet, men ejes i dag ligeligt af Rasmus Byriel, administrerende direktør i firmaet, og Lars Ole Hansen.
  • Virksomheden sælger dagligt 60.000 greb, der sendes til hele verden fra lageret i Hinnerup i Østjylland. Mere end 90 procent af omsætningen afsættes til eksportmarkederne, hvoraf det tyske marked tegner sig for størstedelen af det samlede salg.
  • I 2018 opnåede furnipart en Cradle-to-cradle certificering på en større del af produktpaletten, og virksomhedens fokus er fortsat på mere bæredygtig produktion, hvor det er muligt.
  • Virksomheden beskæftiger i øjeblikket 35 ansatte.
  • Fra 2018 til 2019 gik firmaet fra en bruttofortjeneste på godt 31 millioner kroner til godt 39 millioner kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

En god showcase i en svær tid: Samarbejde har fået flere akademikere i job

Annonce