Annonce
Østjylland

Olien, vi ikke kan undslippe: Grenaa Hydraulik har rigeligt at se til

- Der findes ikke en standard, når det kommer til hydraulik. Så hver cylinder laves til opgaven, fortæller Frederik Høgh Brandstrup, der her ses foran den passager-landgang, som firmaet har været med til at lave til Molslinjen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Til trods for et stigende fokus på bæredygtige energikilder lever virksomheden Grenaa Hydraulik i bedste velgående. Her er olie et grundvilkår og samtidig en guldrandet forretning, der ikke ser ud til at forsvinde lige foreløbig for det 35-årige firma.
Annonce

Grenaa/Aarhus: 40-årige Frederik Høgh Brandstrup har alvor i blikket og telefonen klistret til øret.

For et øjeblik siden vibrerede rummet han befinder sig i med de hydraulik-kræfter, der skal sætte liv i de to passagerramper, som fra 1. oktober skal hjælpe Molslinjens kunder fra landgang til vandgang. Men lige nu er gulvet blikstille som havet inden storm.

En montør roder febrilsk med et par skruer, mens Frederik Høgh Brandstrup lader sig vejlede i telefonen af en tekniker, der fortæller ham, hvilke knapper han skal trykke på for at få liv i maskineriet igen. Imens de taler, skummer Molslinjen vandet hvidt lige udenfor vinduet.

Det er snart tid. Med et suk starter maskineriet op igen.

Lettelsen breder sig i ansigtet på Frederik Høgh Brandstrup.

- Nu er vi klar, siger han med et smil til montøren, der giver ham ret.

Og så forsvinder Frederik Høgh Brandstrup ellers ovenpå for at tage imod de få passagerer, der er ombord på dagens tur.

Det er anden gang, at Molslinjen ligger til ved passager-landgangene ved det nye færgeleje på Østhavnen. Men det er første gang, at Frederik Høgh Brandstrup tager imod færgen uden en tekniker ved sin side.

Og det er også første gang, at de to nybyggede bilramper skal stå deres prøve.

- Så der er meget, der skal passe sammen. Der er jo både det øvre passagerdæk, vi står på her, og så en øvre og nedre bilrampe, fortæller Frederik Høgh Brandstrup, mens han spændt venter på, om alt falder i hak.

- Men det gør det forhåbentligt. Hvis altså ingeniørerne, har regnet rigtigt, siger han med et smil.

Annonce

Et godt tilbud

Det er Grenaa Hydraulik, der sammen med resten af HSM-koncernen, har bygget de to passager-landgange fra fastlandet til Molslinjen. En opgave, der er én blandt mange på årsbasis for det 17 mand store firma, der lever af at sælge hydrauliske løsninger til primært industrien.

- Der bruges jo hydraulik til alt i dag, fortæller Frederik Høgh Brandstrup, som siden 2011 har siddet på direktørposten i firmaet.

Selv stiftede han tidligt bekendtskab med hydraulikken, da han allerede som 12-årig kiggede forbi Grenaa Hydraulik og hjalp til med småopgaver i firmaet, hvor hans far dengang arbejdede som værkfører.

Hvad er hydraulik?

  • Hydraulik er en bred betegnelse for en kraftoverførelse ved hjælp af væske.
  • Der findes både hydraulik, der fungerer med vand og olie, men olie er mest udbredt.
  • Hydraulik bruges i mange forskellige maskiner til at skabe bevægelser, så maskinerne for eksempel kan presse, trykke, løfte, sænke, trække eller dreje.
  • Hydraulik bruges også i bremsesystemer til særligt biler, men også mountainbikes.

Siden uddannede Frederik Høgh Brandstrup sig som maskiningeniør. En uddannelse, som han fik bevis på i 2006, hvorefter han på vegne af Grenaa Hydraulik rejste til Sydkorea, Singapore og USA for hver fjerde uge at kvalitetsteste de hydraulik-løsninger til borerigge, som firmaet dengang byggede til det multinationale firma National Oil Well Varco, der leverer udstyr og komponenter til blandt andet olie- og gasboring verden over.

Efter et år blev han hyret ind af det multinationale selskab, der ønskede at beholde hans kompetencer i firmaet. Så jobbet som testingeniør med rejser mellem Danmark, USA og Asien fortsatte han med i yderligere fire år.

Undervejs ramte finanskrisen i 2008, men til alt held for Frederik Høgh Brandstrup ramte krisen ikke boreriggene, han arbejdede på, lige med det første. For inden krisen havde efterspørgslen på hydraulikløsninger været så stor, at det gav arbejde flere år frem i tiden. Men i 2011 kom afmatningen.


Det er jo langt fra de samme krav til kvalitet, når vi skal renovere en hydraulikslange i bunden af en lastbil i forhold til, hvad der forlanges ombord på en borerig. Men vi vil hellere have et lidt for højt kvalitetsniveau i forhold til, hvad vores kunder forventer, end omvendt.

Frederik Høgh Brandstrup, direktør i Grenaa Hydraulik


Så Frederik Høgh Brandstrup valgte at flytte hjem til sin kone, der i forvejen savnede ham, og kort efter blev han tilbudt jobbet som direktør for Grenaa Hydraulik. Et tilbud han ikke kunne sige nej til.

Annonce

Høje krav til kvalitet

I begyndelsen af 2011 stod hydraulikløsninger til borerigge for omkring halvdelen af indtjeningen i Grenaa Hydraulik, hvilket også var en af grundene til, at Frederik Høgh Brandstrups kompetencer var særligt efterspurgte.

Men efter en finanskrise efterfulgt af en oliekrise i 2014 med dalende oliepriser, og sidenhen også corona, der har sendt flere borerigge i havn, er forretningen i Grenaa Hydraulik i dag bredere funderet.

- Vi har altid haft andre opgaver ved siden af arbejdet for boreriggene. Men i dag fylder de andre opgaver størstedelen af forretningen, fortæller Frederik Høgh Brandstrup, der foruden den samfundsmæssige udvikling også nævner firmaets opkøb af Centrum Hydraulik i Aarhus i 2015 som et vendepunkt, da Grenaa Hydraulik i den forbindelse overtog samtlige af firmaets kunder indenfor varmeværk, bagsmæklifte og industri.

Men selvom opgaverne har ændret sig, har tilgangen til arbejdet det ikke.

Hvordan fungerer hydraulik?

  • Hydraulik fungerer gennem væsketryk og bevægelser i rør.
  • Den form for tryk kræver en hydraulikpumpe, som drives af en motor.
  • Motoren gør, at pumpen kan suge olie fra maskinens oliebeholder og derigennem skabe et olietryk, som via faste rør eller robuste hydraulikslanger ledes til styreventilerne og videre til for eksempel hydraulikcylinderen eller -motoren, der skal lave løftet eller rotationen.
  • Resultatet er en enorm løfte-, presse- og trækkraft på adskillige tons.

For Grenaa Hydraulik har helt bevidst valgt fortsat at leve op til den højeste standard på området for hydraulikløsninger med både en årlig kalibrering af værktøj, godkendelser fra Søfartsstyrelsen og en database, der giver overblik over levetiden på samtlige af de hydraulik-slanger, som firmaet sender ud af døren. Et valg, som de har truffet, dels for at kunne byde sig til, når der som nu er borerigge i havn i Grenaa, og dels for at kunne fastholde sit ry som kvalitetsleverandør på området.

- Det er jo langt fra de samme krav til kvalitet, når vi skal skifte en hydraulikslange på en lastbil i forhold til, hvad der forlanges ombord på en borerig. Men vi vil hellere have et lidt for højt kvalitetsniveau i forhold til, hvad vores kunder forventer, end omvendt, siger Frederik Høgh Brandstrup.

Udbuddet på bilramperne, der ses på billedet, blev ikke vundet af HSM Industri og Grenaa Hydraulik. Men Frederik Høgh Brandstrup håber på, at firmaet måske kan vinde opgaven med at vedligeholde ramperne, når den tid kommer. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Han forklarer, at netop det høje kvalitetsniveau er muligt at holde, fordi Grenaa Hydraulik som en del af HSM koncernen har en frihed i og med, at de i modsætning til de fleste andre firmaer, der arbejder med hydraulik som en del af deres øvrige forretning, ikke skal tage sig af andre opgaver.

- Så vi har nogle dygtige og kompetente medarbejdere, der virkelig forstår at løse opgaverne, uanset om de er ude hos klinisk rene Terma, hvor der er strenge krav om, at man ikke må svine noget til, eller er kørt ud til en rendegraver, der skal have skiftet en slange, fortæller Frederik Høgh Brandstrup stolt.

Annonce

Ingen frygt for fremtiden

Den høje kvalitet såvel som medarbejdernes specialisering er ifølge direktøren også grunden til, at virksomheden har haft nok at se til, også under nedlukningen af landet.

- Vi har ikke mærket til corona overhovedet. Det har selvfølgelig været lidt mere bøvlet. Men man kan ikke se det på vores ordreomsætning, for vores kunder er jo blandt dem, der holder Danmark i gang, siger Frederik Høgh Brandstrup og tilføjer:

- Det gælder for eksempel varmeværkerne, for folk skal jo have varme trods corona. Og det gælder emballagevirksomheder, der sælger engangsservice som for eksempel plastikkopper, der er steget i salg i den senere tid.

Desuden, forklarer han, har Grenaa Hydraulik spredt deres forretning udover så mange kunder, at de også er dækket ind, selv hvis nogle industrier skulle gå i stå.

- Der er altid forskellige kunder i vores top 10-liste, fordi vi har mange engangskunder, siger Frederik Høgh Brandstrup, der anslår, at firmaet har et par tusinde kunder forbi på årsbasis.

Til trods for et tiltagende politisk fokus på alternativer til fossile brændstoffer, frygter Frederik Høgh Brandstrup derfor endnu ikke for fremtiden for firmaet, hvis produkt er bundet op på olie.

Frederik Høgh Brandstrup er her på vej ud for at tage imod de få passagerer, der ombord på Molslinjen, i forbindelse med testsejladsen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- For en 10-20 år siden, var der snak om, at hydraulik skulle udfases. Men der er snarere kommet flere opgaver til, siger Frederik Høgh Brandstrup, der også har en forklaring på, hvordan det kan være tilfældet.

- Mange ting bliver mere kompakte i dag. Og jo mere energi man har brug for indenfor den samme begrænsede plads, jo bedre kan det svare sig at bruge hydraulik, da energien er lettere at presse sammen på lidt plads end både luft og el, siger Frederik Høgh Brandstrup og tilføjer, at selv el-drevne gaffeltrucks gør brug af hydraulik af samme årsag.

- Hvis det hele skulle køre på el, så ville det kræve en tandhjulsløsning med en elmotor, der kunne løfte gaflen op og ned. Men når man bruger hydraulik, kan man nøjes med at have en slange, der fører hen til en cylinder, forklarer han.

Om Grenaa Hydraulik

  • Ejet af Esben Møller, grundlægger af HSM Industri, og Frederik Høgh Brandstrup, der er direktør i Grenaa Hydraulik
  • Løser opgaver indenfor syn og service, nybyg og akutte nedbrud af hydraulik løsninger
  • Landede sidste år ved regnskabet for 2018/2019 en bruttofortjeneste på 9,5 millioner kroner og et årsresultat efter skat på 541.000 kroner
  • Har en afdeling Grenaa og en i Aarhus
  • Har 17 medarbejdere ansat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce