Annonce
Fyn

Odin Award: Som at gå på line med bind for øjnene

Rafael De Souza Andersen (t.v.) og Jeppe Vadgaard (t.h.) fra The Organic Crave vil gøre det nemmere at snacke sundt, og virksomhedens produkter er blevet modtaget godt af forbrugerne. Nu lancerer The Organic Crave nye produkter og er klar til at gå ind på udenlandske markeder for at vækste, men det skal gøre på en økonomisk forsvarlige måde. Foto: Birgitte Carol Heiberg
The Organic Crave har sat sig for at revolutionere den klassiske snack - fra sødt til salt - med versioner, der indeholder mindre sukker, færre kalorier og mere protein end standardsnacks. De første chips af linser og snackbarer af nødder er blevet taget godt imod af forbrugerne. Nu lancerer The Organic Crave nye produkter og går efter eksportmarkeder med den rette balance i væksten.

Odense: Balance er et nøgleord for Jeppe Vadgaard og Rafael de Souza Andersen fra The Organic Crave.

Sammen er de i gang med at revolutionere snackmarkedet og vænne forbrugerne til, at man godt må kræve andet end usundt fedt, masser af sukker og tomme kalorier af sin snack og i stedet tilfredsstille sin trang til både sødt og salt med ordentlige råvarer. Nu gælder det om at udvikle The Organic Crave til et internationalt brand.

- Det er lidt som at gå på line med bind for øjnene. Vi ved, at vi hurtigst muligt skal over på den anden side, men løber vi for stærkt, falder vi ned. Går vi for langsomt, når vi det ikke til tiden. Man kan vælge at tage hovedet under armen og tonse afsted, men det er heller ikke den rigtige løsning. Vi skal holde balancen, og det skal gå stærkt, men ikke for stærkt, forklarer Jeppe Vadgaard.

Annonce

Kort før sommerferien lancerede The Organic Crave virksomhedens første to varianter af chips lavet på linser og snackbarer baseret på nødder. Begge dele med et højt proteinindhold, et lavt sukkerindhold og færre kalorier end standardprodukter indenfor de to kategorier.

The Organic Crave

  • Blev stiftet i juli 2020 og laver økologiske snacks on-the-go med et højt indhold af protein og et lavt indhold af sukker og kalorier i forhold til standardprodukter.
  • Foruden Jeppe Vadgaard og Rafael de Souza Andersen ejer bestyrelsesformand Carl Bjarne Mikkelsen også en del af virksomheden. Han har arbejdet med ernæring i en årrække og bruger sin erfaring i forbindelse med virksomhedens produktudvikling.
  • Har netop sendt to nye chips-varianter på markedet, så The Organic Crave nu har fire chips-varianter. Desuden har The Organic Crave to forskellige snackbarer baseret på nødder, og så har virksomheden netop lanceret sin egen chokolade i både en lys og en mørk version.
  • Går efter at blive et internationalt brand og kigger allerede på eksport, selv om virksomheden først lancerede sine første produkter lige før sommerferien.

Nu er de klar med yderligere to chipsvarianter og en vegansk chokolade i både en lys og en mørk version. Chokolade, der er udviklet i samarbejde med den kendte chokolademager Mikkel Friis-Holm og har et sukkerindhold under fem gram pr. 100 gram chokolade.

- Det er en rigtig god lancering, fordi det er et produkt, vi har udviklet helt fra bunden som et innovationsprojekt. Vi ser både chokolade som et færdigt produkt, men også som en råvaredel til hele vores konfekturedel. Chokolade kan bruges til alt muligt. Til at coate ting og lave fyldte ting med. Det er et kæmpe skridt, at vi er kommet i mål med at udvikle vores egen chokolade, og det giver os et forspring i forhold til andre, der først skal til at udvikle det, forklarer Rafael de Souza Andersen.

Går efter nærmarkeder

Det er kun omkring fire måneder siden, The Organic Crave lancerede sine produkter gennem Salling Group, Helsam og virksomhedens egen workshop. For Jeppe Vadgaard og Rafael de Souza Andersen føles det som meget mere, for de er utålmodige efter at komme ud over Danmarks grænser.

- Vi kan se, at snacking som fænomen eksploderer globalt, men 90-95 procent af produkterne ligner hinanden. Vi er i en meget lille niche, men det er en lille niche af en megatrend, og derfor bliver det alligevel en fornuftig forretning, men det kræver, at vi kommer bredt ud, understreger Rafael de Souza Andersen.

I fødevarebranchen kalder man de første to år for valley of death. Mange iværksættere dør i den periode, fordi det koster mere at vækste, end man regner med. Det er lidt som at renovere et hus. Man overskrider altid budgettet, så vi er nødt til at tage et rum ad gangen.

Rafael de Souza Andersen, The Organic Crave

Blandt andet derfor har The Organic Crave netop været på Anuga-messen i Köln, der er en af verdens største fødevaremesser.

- Vi kunne godt gå efter høj-potentialemarkederne, der har store udfordringer med fedme og fejlernæring. Markeder, hvor snacking er et stort fænomen, og sukkerindtaget er alt for højt. Det er markeder som Brasilien, Mellemøsten og Kina, men vi har valgt at fokusere på nærmarkeder som Sverige, Norge og Tyskland og derefter Benelux-landene, hvor detailleddet fungerer på samme måde som herhjemme, siger Rafael de Souza Andersen.

Odin Award

  • Odin Award bliver uddelt i fire forskellige kategorier ved en stor prisfest i Dok5000 i Odense torsdag den 11. november.
  • Hovedprisen, Odin Award, gives til en startup, der har gjort det ekstraordinært godt. Odin Tech gives til en virksomhed baseret på en teknologisk, digital eller datadreven løsning, Odin Concept uddeles til et nyt, innovativt koncept, mens Odin Young gives til den bedste forretningsidé fra folkeskolen.
  • Der er 40.000 kroner til vinderen af Odin Award, 20.000 kroner til vinderen af henholdsvis Odin Tech og Odin Concept og 10.000 kroner til vinderen af Odin Young.
  • The Organic Crave er nomineret i kategorien Odin Concept.

Han kalder det halvt i sjov, halvt i alvor for "en sygdom", at The Organic Crave hele tiden stræber højere.

The Organic Crave har netop lanceret virksomhedens egen chokolade, der blot indeholder fem gram sukker pr. 100 gram chokolade. Den er udviklet i samarbejde med den kendte chokolademager Mikkel Friis-Holm, og produktudviklingen giver The Organic Crave et stærkt kort på hånden i virksomhedens bestræbelser på at give deres bud på alle former for snacks - fra salt til sødt. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Vi har ikke været i gang ret længe, vi er allerede ude i mange butikker, og vi har solgt hele vores lager af chips, men vi er mere ambitiøse end det. Vi har det som det tredje barn i familien, der hele tiden skal følge med sine søskende. Der er nogle brands, som har været i gang længere end os, og dem føler vi, at vi skal være på niveau med, og det er vi også, siger Rafael de Souza Andersen.

Annonce

Som at renovere hus

Samtidig ved The Organic Crave godt, at virksomheden står et meget spændende og også lidt farligt sted, for det er svært at ramme den rigtige hastighed i væksten uden at løbe tør for penge.

- Vi skal holde fokus på vores udgifter lige nu, for hver gang vi bruger en halv dag på et møde, skal vi sælge 200-300 produkter mere for at dække udgiften. Vi kan ikke gå all-in, for så står vi midt i november uden flere penge. I fødevarebranchen kalder man de første to år for Valley of Death. Mange iværksættere dør i den periode, fordi det koster mere at vækste, end man regner med. Det er lidt som at renovere et hus. Man overskrider altid budgettet, så vi er nødt til at tage et rum ad gangen, siger Rafael de Souza Andersen.

Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

I 2010 var de seks medarbejdere - nu er der 100 og en omsætning på over 100 millioner kroner: Det er lidt en vild historie

Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Annonce
Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: De midtjyske virksomheder mangler arbejdskraft - Her er otte gode råd

Erhverv

Klumme: I København betaler virksomhederne bare, men det gør de ikke i resten af landet

Erhverv

Klumme: Solceller på erhvervsbygninger – skattemæssig afskrivning

Erhverv

Restauranter og barkonge efter rekrutteringsproblemer: Nu hyrer vi igen masser af personale

Erhverv

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Annonce