Annonce
Sydjylland

Nyt unikt frisørkoncept breder sig over hele landet

Kvartetten bag Park Styling. Fra venstre Palle Freese, Anders Laursen, René Piper Laursen og Kasper Laursen. Foto: Carsten B. Grubach
René Piper Laursen har forladt skobranchen og har familien med i et ambitiøst projekt, der har fået en god start.
Annonce

KOLDING: Man tager en god portion erfaring fra et langt liv, udnytter sit mangeårige netværk, får kontakten til en af branchens bedste og får sine to handelsuddannede sønner med på vognen.

Og så kører det. René Piper Laursen solgte i 2016 sit livsværk, skokæden Bianco, til Bestseller-bossen Anders Holch Povlsen for 100 millioner kroner og gik så lige et par år og overvejede, hvad han så skulle.

- Jeg var fratrådt direktionen i Bianco, da jeg i december 2017 var nede og blive klippet ved Palle, som jeg plejede. Og så fik vi ideen til Park Styling og at gå ind i frisørbranchen, fortæller René Piper Laursen.

To dage efter mødtes han med Palle Freese, en af frisørbranchens store profiler, som har undervist frisører verden over og har sin egen frisørsalon og nu også et frisørakademi i Kolding, og sine to sønner Anders og Kasper, og så blev Park Styling en realitet.

Et koncept med 43 frisørsaloner, 42 i Danmark og én i Norge, i et fællesskab med egne produkter af høj kvalitet og fælles markeds- og regnskabsføring. Den enkelte frisør har stadig sit eget cvr-nummer, men drager fordel af stordriften.

Groft skrevet skal frisøren så blot koncentrere sig om sit primære arbejde, mens Park Styling klarer resten. Det er gratis at være med, men den enkelte salon skal betale et depositum på 50.000 kroner for at blive partner.

Og Park Styling, som kvartetten fra Kolding står bag i et aktieselskab med flere andre investorer, er blevet en succes. Kæden er ikke blot Nordens hurtigst voksende, men også Danmarks klart største.

- Vi var klar over, at hvis vi skulle lave et koncept omkring det, skulle vi gøre noget unikt. Vi skulle ikke bare sælge produkter ind og lave parallelimport og netsalg som alle andre, men have vores egne Park-brands, så dem får vi fra Frankrig, Italien og her i Danmark. Og det er de bedste og mest bæredygtige. For eksempel er Italien bedst i hårfarve, fortæller René Piper Laursen og Palle Freese.

Annonce

Ideen har slået an

I september 2018 åbnede Park Styling sin første konceptbutik i Østergade i Kolding med Palle Freese i spidsen. Han havde i mange år drevet frisørsalon et andet sted i byen. I dag har han på førstesalen et frisørakademi, hvor han underviser frisører fra hele landet.

Franchise-ideen har slået an. Salget af egne produkter er steget, og mange af salonerne kan melde om en forbedret økonomi. De får fortjeneste af de produkter, de sælger, og de har nu deres egen webshop.


Jeg var fratrådt direktionen i Bianco, da jeg i december 2017 var nede og blive klippet ved Palle, som jeg plejede. Og så fik vi ideen til Park Styling og at gå ind i frisørbranchen.

René Piper Laursen


- Vi har halveret lageret og fået penge i banken. Produktsalget og bruttofortjenesten er steget markant. Vi brugte tre-fire timer om ugen på indkøb, leverandørkontakt og administration, nu bruger vi tre klik, fortæller Belinda Glanz og Tina Uhre fra Park by Style Vision i Holstebro i en annonce i fagbladet for frisører og kosmetikere.

Park Styling giver stadig underskud – det er ifølge René Piper Laursen forventet – men han forudser et overskud i 2021 og dermed første afkast af investeringen, der ligger i omegnen af 10 millioner kroner.

Annonce

Fælles frisør-identitet

Fælles identitet har betyder meget for frisørsalonerne, og den er Anders og Kasper, René Piper Laursens 29-årige sønner, med til at skabe. De er enæggede tvillinger, de er begge handelsudannede og har praktisk erfaring fra andre virksomheder, men de har hver deres rolle i Park Styling A/S.

Kasper har som direktør den daglige kontakt til salonerne og deres 250 medarbejdere og har ansvaret for logistik, indkøb og medlemsklubben, hvor man kan købe Park Stylings egne produkter.

Anders er marketingchef og står for salg og marketing og de sociale medier, en regnskabskyndig hjælper salonerne med at styre økonomien, så der er styr på både lager og likviditet, og der er et professionelt setup på design og logoer.

Partner i Park Styling

  • Der er seks måneders risikofri opsigelse af en partneraftale i Park.
  • Man forhandler Parks bæredygtige produkt- og farveserier med avance.
  • Depositum på 50.000 kroner tilbagebetales ved eventuel ophør af aftalen.
  • Ingen unødig konkurrence fra webshops eller andre butikker/saloner.
  • Målrettet markedsføring på de sociale medier.
  • Egen online-webshop med salgsprovision.
  • Uddannelse og salgstræning.
  • I alt 43 saloner er med i Park Styling, deraf ligger 27 i Jylland og fem på Fyn.
  • Læs mere om det nye frisørkoncept på www.parkstyling.com

Navnet Park kommer af, at man gerne vil være grøn, og at man slapper af, når man er i en park, og derfor har man også valgt en grøn væg af mos som kædens varemærke.

Visionen er, at Park Styling skal være den modebevidste frisørkundes førstevalg og have branchens mest lønsomme koncept.

René Piper Laursen er idémanden i baggrunden. Han har det store overblik og er klar med analysen på det regneark, der kigges på hver fredag, og han tager sin filosofi med fra sine mange års erfaring i erhvervslivet:

- Kæden knækker, hvis du har et svagt led.

Fire hoveder bag et nyt koncept i Palle Freeses frisørsalon i Kolding. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce