STRUER: Hvis Struer havde været Korsbæk, så ville Huset Arthur være ”Skjerns Magasin”: Vækst i tøjhandelen og et hus fyldt med nye ideer hele tiden.
I stueetagen sælger ”Mr. Arthur” herre- og drengetøj, og træder man ind ved siden af sælger søsterbutikken ”Emma” modetøj til kvinder og piger. Det ved de fleste i Struer, men lidt færre har tænkt over, at der er en næsten lige så stor forretning på etagerne ovenpå.
- Vi leverer arbejdstøj til for eksempel entreprenører og håndværkere. Og så har vi firmatøjet, hvor vi kan trykke eller brodere logo på, fortæller indehaver Heino Jensen, mens han viser rundt i ”systuen” på første sal.
Samtidig har Huset Arthur en stigende omsætning af firmagaver, ofte med indgraveret eller påtrykt logo, eller blot et sortiment af gaver til medarbejdere, især op mod jul.
Nu er husets 2. sal også taget i brug, hvor der bliver indrettet et stort showroom for kollektionen af arbejdstøj og firmatøj. Eller rettere: Mest arbejdstøjet, for på en måde har man altid haft ”showroom” for noget af det tøj, der også bliver solgt som firmatøj.
- En af vores fordele er, at vi allerede har butikken i stueetagen, hvor vi sælger alle de kendte mærker. Så jo, du kan gå hen til stativet og vælge lige nøjagtigt de pæne skjorter, du kan lide, og så kan vi trykke eller brodere dit firmalogo på dem, fortæller Heino Jensen.
Service er mere end pris
Det var da også detailhandelen i Mr. Arthur- og Emma-butikkerne, som satte gang i salget af firmatøjet.
- Vi har ikke særlig meget opsøgende salg. Når man henvender sig til nogen, man ikke kender, så er der kun én parameter, som tæller: ”Kan du give mig en god pris?” De lokale erhvervsdrivende køber jo også tøj til privatbrug, og når vi kender hinanden, så er det mere naturligt at spørge: ”Hvor køber I egentlig arbejdstøj?” og så kan vi indlede en dialog, forklarer Heino Jensen.
For selv om prisen betyder noget, så er der også andre vigtige faktorer i et godt kunde-leverandør-forhold.
- Nordvestjylland, som er vores kerneområde, er kendetegnet ved mange små virksomheder. Og fordi vi selv har tryk- og broderimaskiner, så kan vi levere små serier. Og vi kan hjælpe med at designe tryk og få det klar til brug meget hurtigt, og vi kan også levere varerne i lokalområdet, siger Heino Jensen.
Stor it-investering
Det er dog ikke kun lokale virksomheder, som har opdaget Huset Arthur. Især taxa- og buschauffører og private hjemmeplejefirmaer fra hele landet har valgt at købe uniformer hos Struer-virksomheden. Flere brancher kommer til, og det har fået Heino Jensen og kollegerne til at investere i et nyt it-system.
- Før printede vi alle ordrer, men det meste kører helt a utomatisk nu – fra bestilling til levering. Samtidig har vi fået et bestillingssystem, som gør det nemmere for både os og kunderne. Efter at have kigget forgæves efter standardløsninger, fik vi det udviklet selv, og vores eksisterende kunder, som har testet det af, er rigtig glade for det, siger Heino Jensen.
Heino Jensen, om nyt it-system til bestilling af arbejdstøjDet giver større frihed for medarbejderen selv at kunne bestille det, han har mest brug for.
Den nye løsning er en slags ”privat webshop”, som er tilpasset hver enkelt erhvervskunde. Kunden har en administrator-rolle og kan selv oprette medarbejdere og vælge hvilke produkter, medarbejderne har lov til at bestille i webshoppen. Så får hver enkelt medarbejder et antal point, som kan købe for, og styrer dermed selv, om han har mest brug for nye arbejdsbukser eller en ny jakke.
- Nogle ansatte har overenskomstmæssig ret til løbende at få nyt arbejdstøj, så systemet kan sættes op til automatisk at tildele et antal points hver måned. Det giver større frihed for medarbejderen selv at kunne bestille det, han har mest brug for – og man slipper for at bestille noget, som han ikke har brug for. Det er nemt at administrere for lederen, som har et godt overblik i sit administrator-modul, og så fakturerer vi ikke, før der faktisk er bestilt noget tøj, forklarer Heino Jensen.
Dobbelt op på få år
Afdelingen for firmatøj holder to ansatte fuldtidsbeskæftiget. Med det nye smarte it-system får de mulighed for at betjene flere nye kunder uden at give køb på leveringstid og god service.
- Vi forventer, at omsætningen vil blive fordoblet hen over de kommende tre-fire år. Blandt andet også i kraft af firmagaverne, hvor vi forventer at vokse en del, siger Heino Jensen.
Huset Arthurs nye it-system til erhvervskunder er integreret i butikkens webshop www.husetarthur.dk, hvor både privat- og erhvervskunder kan vælge mellem cirka 140.000 varenumre.