Annonce
Fyn

Nyt forretningsben skal opveje nedgang: Fokus på hjemmearbejdspladser accelererer satsning

Claus Hansson har arbejdet meget med at få Eclipsebordet til hjemmearbejdspladser bredt ud, og han håber inderligt, at forbrugerne vil benytte muligheden for at trille rundt med det, tage det med i sommerhuset eller vippe pladen ned, så det ikke fylder, når det ikke er i brug. Eller måske som her - tage det med udenfor. Foto: Trine Grauholm
Da Rufac i februar 2020 blev solgt til amerikanske Innovative Office Products, gav det virksomheden nye muligheder for at indtage markederne i Europa, Kina og Indien. Derfor glæder direktør Claus Hansson sig til at kunne rejse ud i verden igen. Indtil da satser Rufac endnu mere på ergonomiske kontormøbler til hjemmearbejdspladser.
Annonce

Rudkøbing: Business-sproget har mange forkortelser, og Claus Hansson bruger en del af de mere almindelige, når han taler om Rufacs nye BtC-forretningsben og den måde, virksomheden har folk i Litauen til at arbejde med markedsføring og SEO.

Mere usædvanligt er forkortelsen WAF, men den har i høj grad spillet ind på designet af de hæve-sænke-borde, som han triller rundt med, vipper pladen på og lægger i bagagerummet for at køre til Comwell i Middelfarts co-working-område, der skal fungere som en form for showroom.

Womens Acceptance Factor står forkortelsen for, og det er en vigtig faktor i indretningen af de hjemmearbejdspladser, som Rufac kort før coronakrisen var begyndt at satse på ved siden af virksomhedens primære satsningsområde; kontorer og store virksomheder.

Derfor kan Claus Hansson også vise farveprøver i bronze, guld og mokka som supplement til sort og hvid frem.

- Vi ved godt, at der er én, der som regel har det afgørende ord derhjemme om, hvordan tingene skal se ud, og vi ved, at hvis pladsen er trang, vil man gerne have noget, man kan gemme væk igen i stedet for et stort bord med to grimme ben. Det er noget, vi har forsøgt at lytte til, forklarer Claus Hansson.

Han har længe haft lyst til at udvide sortimentet af ergonomiske kontormøbler med et bord til private hjemmearbejdspladser, og han befinder sig i et helt andet sprogunivers end businessverdenens, når han skal sætte ord på det justerbare Eclipsebord, hvor pladen kan vippes helt ned, så bordet let kan køres væk eller tages med i sommerhuset, hvis man skulle få lyst til at arbejde med coronaafstand derfra.

- Jeg vil næsten kalde det min baby. Jeg tager det egentlig meget personligt i forhold til, at jeg meget gerne vil have, at folk får glæde af bordet ikke mindst i forhold til at tage bordet med rundt. Det er ikke mig, der har fået den oprindelige idé, men jeg har arbejdet meget med at få bordet ud til de private forbrugere. Det har været et ønske for mig i mange år, og nu er der et vindue, forklarer Claus Hansson med tanke på coronakrisen, som i den grad har sat hjemmearbejdspladser på dagsordenen.

Annonce

Kommet for at blive

Krisen har derfor accelereret Rufacs proces med at sælge ergonomiske kontormøbler direkte til de enkelte forbrugere, og for knap to måneder siden lancerede Rudkøbing-virksomheden hjemmesiden www.2workfromhome.com, som bliver bakket op af et markedsføringsteam i Litauen. Et forretningsområde, Claus Hansson forventer sig meget af.

Dels fordi han allerede før coronakrisen landede en stor ordre til Deloitte i Indien, dels fordi han som mange andre tror, at hjemmearbejdspladser er kommet for at blive i større eller mindre udstrækning. Han er sikker på, at vi fremover kommer til at kigge på arbejdspladsen på en anden måde.

- Jeg tror, vi kommer til at se et kæmpe opbrud i den måde, vi har set kontorer på før i tiden. Antallet af medarbejdere, der møder fysisk op på arbejdspladsen, kommer til at svinge meget mere, forudsiger han.


Jeg er i en situation, hvor jeg ikke nødvendigvis behøver at arbejde mere. Derfor er det min passion for virksomheden, der er det vigtigste drivmiddel for mig.

Claus Hansson, administrerende direktør i Rufac


Lige så positiv han er overfor det nye forretningsområde, lige så udfordret er Rufac dog på virksomhedens primære område. Markedet i USA, der længe har været Rufacs hovedmarked, er gået tilbage, og på fabrikken i Rudkøbing har man gjort delvis brug af hjælpepakkerne og haft folk på fordeling.

- Men vi har tjent penge hele vejen igennem, og det har vores moderselskab i USA også, så vi er ikke så hårdt ramt som mange andre, siger Claus Hansson.

Annonce

Solgte på toppen

Han lægger ikke skjul på, at han solgte virksomheden på en foreløbig top, da Midform Holding 7. februar 2020 solgte Rufac og virksomhedens amerikanske gren Sis Ergo til amerikanske Innovative Office Products, der har hovedsæde i Pennsylvania.

Et salg, der havde været forberedt gennem nogle år, og som efter en proces på seks-syv måneder endte med en ny ejer, der ser store muligheder i den langelandske virksomheds mulighed for at lave kundetilpassede løsninger.

- Vi var nået til et punkt, hvor vi havde en omsætning på mere end 100 millioner kroner, og jeg ville gerne i gang med det asiatiske marked, men stod med opgaven alene. Samtidig kunne vi se, at konkurrencen i USA blev hårdere, og de priser, vi lagde ud med for efterhånden mange år siden, gik nedad. Alligevel formåede vi at lave nogle gode resultater, og jeg tror, at timingen var heldig lige før krisen, siger Claus Hansson, der med salget nåede det mål, han satte sig for 15-20 år siden om at være økonomisk uafhængig som 50-årig.

Det har ganske vist taget et par år mere end planlagt, men derfor drømmer den 53-årige direktør nu ikke om at nedlægge sine egne kontorer.

- Jeg er i en situation, hvor jeg ikke nødvendigvis behøver at arbejde mere. Derfor er det min passion for virksomheden, der er det vigtigste drivmiddel for mig, forklarer Claus Hansson.

Han har efter salget til det amerikanske moderselskab købt sig ind i Innovative Office Products, der omsætter for mere end en milliard kroner om året, og han lægger ikke skjul på, at målet med Rufac er at vækste virksomheden med 30 til 50 procent de kommende år.

- Den plan har selvfølgelig fået et gok i nøden af corona, men vi håber, at væksten kommer efterfølgende. Det er i hvert fald meget positivt, at vores køber ser os som en virksomhed, der kan være med til at differentiere os på hævesænkebords-markedet, fordi vi har mulighed for at lave kundetilpassede løsninger. Mange af deres øvrige produkter er standardløsninger, forklarer Claus Hansson.

Annonce

Kig på nye markeder

Med salget er Rufac blevet en del af en stor koncern med alt, hvad det indebærer af markedsføringsmidler og salgskanaler, som Claus Hansson glæder sig til igen at kunne rejse ud i verden for at møde.

- Salget har betydet, at mange af medarbejderne her i Rudkøbing har fået nye kontaktpersoner, som kan være med til at give noget ny energi. Det er selvfølgelig en knivskarp balance i forhold til, om det er ny energi eller bureaukrati, men jeg ser langt flest plusser, siger Claus Hansson.

Tidligere rejste han normalt en til to uger om måneden, og han lægger ikke skjul på, at købmandsskabet og det personlige møde med samarbejdspartnere og potentielle kunder i høj grad har været en motivationsfaktor, som ikke kan erstattes af virtuelle møder.

Til gengæld ligger der masser af muligheder på det globale marked, når først der er åben for rejseaktivitet igen. Danmark, Sverige, Norge, Holland og dele af Tyskland er de mest oplagte markeder, fordi kulturen i forhold til hjemmearbejdspladser er mest positiv i de lande.

Samtidig kigger Rufac på bestemte industrier, som for eksempel pharmaindustrien, hvor virksomhederne har midlerne til at give medarbejderne hele pakken af ergonomiske løsninger til hjemmekontoret og på den måde differentiere sig i jagten på de største talenter og i kampen for at fastholde medarbejderne.

Et område, Rufac selv kender til.

En af virksomhedens største udfordringer bliver nemlig det generationsskifte, virksomheden står overfor før eller siden. Mange af medarbejderne har fejret deres 25-års jubilæum på Rufac, og samtidig kan det være svært at tiltrække ingeniørtalenter til en virksomhed på Langeland, hvor Rufac for længst har indført en række robotter i produktionen for at undgå ensidigt, opslidende arbejde.

- Fra 2009 til 2013 havde vi livstruende udfordringer, og i den kontekst har vi ingen udfordringer nu. Men selvfølgelig er vi udfordret af corona i forhold til vores basissalg og i forhold til, hvornår det kommer tilbage. Men jeg tænker fremad og giver aldrig op, siger Claus Hansson.

Han bruger billedet af en frø, der - godt på vej ned gennem halsen på en stork - alligevel formår, nærmest i blinde, at kvæle storken og slippe ud af den truende situation.

Sådan ser han også sig selv, og næste mål er at komme ud at erobre det kinesiske marked, der altid har stået som noget særligt for ham. Det skyldes både markedets størrelse og det faktum, at han gerne vil sende nogle kvalitetsprodukter til Kina, mens de sender billige produkter den modsatte vej.

- Jeg kæmper for det, jeg har kært, og jeg vil gerne ud at erobre Kina. Så må vi se, hvornår det kan lade sig gøre, siger Claus Hansson.

Rufac

  • Producerer ergonomiske kontormøbler. 
  • Virksomheden blev stiftet i 1966, og Claus Hansson overtog den gennem holding-selskabet Midform, som han ejer 90 procent af, i 2008.
  • Siden fulgte en række svære år, hvor krisen reelt var livstruende.
  • Udviklingen blev imidlertid vendt, og Rufac kom ud af 2018/19-regnskabet med en bruttofortjeneste på 37 millioner kroner, mens resultatet før skat landede på 30 millioner kroner.
  • Rufac beskæftiger godt 20 medarbejdere på fabrikken i Rudkøbing og dertil kommer en række medarbejdere i den amerikanske gren Sis Ergo.
  • 7. februar 2020 blev Rufac købt af ligeledes amerikanske Innovative Office Products, der har hovedsæde i Eaton, Pennsylvania.
  • Innovative Office Products har flere forskellige brands under sig og er blandt andet specialiseret i monitorarme, som Rufac er blevet lager- og logistikenhed for.
  • Claus Hansson er fortsat administrerende direktør i Rufac med ansvar for blandt andet at tage Rufacs produkter til de asiatiske markeder, ligesom der er fokus på nye markeder i Europa.
  • Samtidig har Rufac udvidet med ergonomiske kontormøbler til private og for knap to måneder siden lanceret hjemmesiden www.2workfromhome.com.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce