Annonce
Østjylland

Nye opkøb og et tryk på speederen skal sikre fremtiden for Stibo

- Markedet er kendetegnet ved, at the winner takes it all, og på mange af markederne vurderer de fleste, at der kun er plads til maksimalt to aktører. Vi skal være den ene af de to spillere, og vi skal være nummer ét, siger Stibos administrerende direktør Carsten Christensen. Foto: Jørgen Høg
Den 225-årige trykkeri- og data-koncern vil styrke sin position på markedet med vækst, udvikling og målrettet digital omstilling.

AARHUS: - Det går sgu meget godt, lyder det knastørt fra direktøren for det hele, Carsten Christensen.

Stibo-koncernen har med succes gennemført en stribe gennemgribende omstillinger over virksomhedens 225 år fra tryk af kirkeblade over telefonbøger til superavancerede databaseløsninger for store globale virksomheder.

- Vi skal fortsætte med at udvikle og investere i fremtiden, påpeger den administrerende direktør og noterer:

- Mit job er ganske klart. Jeg skal, når virksomheden runder 250 år, aflevere en endnu bedre virksomhed end den, vi har i dag. I den forbindelse er det uhyre vigtigt, at vi fortsætter arbejdet med at styrke vores position på markedet.

Trykkeridelen af Stibo-koncernen, som i dag udgør lidt mere end halvdelen af den samlede forretning, har udviklet sig fra tryk og udgivelse af kirkeblade - og Århus Stiftstidende, som også kan fejre 225 år i 2019 - over telefonbøger herhjemme og i udlandet i storhedstiden, før internettet slog benene væk under dette marked, til et hypermoderne, kommercielt trykkeri med opgaver med magasiner, ugeblade og reklamer.

- Nu forsøger vi at vokse forretningen ved at specialisere os som leverandør af såvel trykt som digitalt materiale til store kædekunder som eksempelvis Coop og Salling Group, fortæller Carsten Christensen.

Annonce

- Virksomheden har været på en fin rejse gennem de første 200 år, mens de seneste 25 år har været præget af en omfattende og udfordrende digital udvikling. Overdragelsen til en fond tilbage i 1966 har vist sig at være en visionær og epokegørende beslutning.

Carsten Christensen, administrerende direktør, Stibo

Databaser til globale kunder

Den næststørste del af det moderne Stibo er Stibo Systems, som med en målrettet satsning på store databaser hjælper store internationale koncerner og virksomheder med at holde styr på alle relevante oplysninger om alle deres produkter, kunder og lokationer og flere andre datatyper.

- Vi sørger for, at der billedligt talt kun findes en enkelt version af sandheden, og den hjælp er vi lykkedes med at sælge til virksomheder som amerikanske Home Depot, japanske Sony og europæiske giganter som Philips og Siemens. Herhjemme har vi hjulpet Coop og Salling Group med avancerede database-løsninger, forklarer direktøren.

Carsten Christensen påpeger, at der i hvert enkelt tilfælde er tale om massive udviklingsomkostninger, og her har Stibo fordel af en stærk økonomi, som har betydet, at koncernen selv har været i stand til at finansiere og gennemføre en massiv og omfattende omstilling.

Investerer tungt i udvikling

Markedet for dataløsninger udvikler sig for tiden hastigt fra at være fokuseret på salg af software til leje af den nødvendige software, og den omstilling er Stibo i fuld gang med. Lejemarkedet udgør allerede i dag cirka 70 procent af det samlede marked, og der er ifølge Carsten Christensen ingen tvivl om, at det på sigt vil udvikle sig til en særdeles god forretning.

Derfor investerer Stibo tungt i den udvikling.

- Vi investerer i flere sælgere og mere markedsføring, for vi har et mål om at være førende på dette marked om tre år. Vi skal være nummer ét, og i dag er vi nok i top fem. Markedet er kendetegnet ved, at the winner takes it all, og på mange af markederne vurderer de fleste, at der kun er plads til maksimalt to aktører. Vi skal være den ene af de to spillere, og vi skal være nummer ét, fastslår Carsten Christensen.

Det tredje forretningsområde, CCI, handler om redaktionelt software. Området udgør cirka 10 procent af den samlede forretning.

- Industrien er uhyre vanskelig at operere i. Markedet kræver tunge investeringer, og lige for tiden undersøger vi, om vi kan flytte de redaktionelle produkter til nye markeder, eksempelvis retail-markedet, oplyser Carsten Christensen.

Stibo

  • Stibo blev grundlagt i 1794 som et trykkeri og er i dag en koncern med virksomheder inden for redaktionelle og kommercielle løsninger for cross-media og magasinudbydere med selskabet CCI Europe.

  • Master Data Management-løsninger (MDM) i selskabet Stibo Systems.

  • Design, udvikling, produktion og distribution af fysisk marketingmateriale i selskabet Stibo Complete. Derudover ejer Stibo 40 procent af virksomheden Inspari.

  • Stibo har datterselskaber i Europa, Nordamerika, Latinamerika, Australien og Asien og er 100 procent ejet af Stibofonden.

  • Omsætning 2018: 2,0 mia. kroner

  • Resultat 2018: 33 mio. kroner

  • Antal ansatte: Cirka 1400, heraf halvdelen i Danmark.

Strategien tre år frem

Over de kommende tre år vil Stibo fortsætte sin opkøbsstrategi på trykkerimarkedet.

- Markedet falder totalt med fem-seks procent årligt, så opkøb er helt afgørende, hvis vi skal fastholde vores position på markedet. Samtidig har vi konstant fokus på effektivitet.

- Med Stibo Systems handler det om at holde foden på speederen. Vi har en årlig vækst på dette felt på 20 procent, og den skal vi fastholde og meget gerne øge, hvis det er muligt, håber Carsten Christensen.

Avisen og bogtrykkeriet

  • Stibo blev grundlagt i 1794 i Mejlgade, oprindeligt som Aarhus Stiftsbogtrykkerie sammen med Århus Stiftstidende, af den københavnskfødte bogtrykker Niels Lund.
  • I 1900 flyttede både avisredaktion og trykkeri til 'Emilienborg', Mejlgade 11, ved Bispetorvet. Her befandt Aarhuus Stiftstidende og Stiftsbogtrykkerie sig indtil 1915, da man fik behov for endnu mere plads og flyttede ind i Kannikegade, lige over for Aarhus Teater.
  • I 1920, tre år før sin død, gennemførte den daværende ejer og chefredaktør Thomas Julius Funch Thomsen en adskillelse af Aarhus Stiftstidende og Aarhus Stiftsbogtrykkerie.
  • Dermed blev trykkeriet udskilt som særskilt aktieselskab under ledelse af Funch Thomsens søn, Th. Funch Thomsen, jr., og Aarhuus Stiftstidende blev solgt til den daværende redaktionssekretær, og derefter medredaktør, Louis Schmidt.
  • I 1937 flyttede trykkeriet til en nyopført bygning på Åboulevarden.
  • I 1975 indledte koncernen The Stibo Group et samarbejde med den amerikanske virksomhed Computer Composition Inc. Det betød begyndelsen på en ny ære, og i dag leverer CCI digitale avisløsninger til mediehuse overalt i verden.
  • Det nye hovedkontor i Højbjerg bliver opført i 1994 i forbindelse med koncernens 200 års fødselsdag.

Visionær beslutning i 1966

Stibo blev grundlagt i 1794. Gennem årene har virksomheden udviklet sig fra at være et traditionelt trykkeri til en moderne og avanceret virksomhed, der udmærker sig inden for grafiske processer, produktion og software.

- Virksomheden har været på en fin rejse gennem de første 200 år, mens de seneste 25 år har været præget af en omfattende og udfordrende digital udvikling. Overdragelsen til en fond tilbage i 1966 har vist sig at være en visionær og epokegørende beslutning, forklarer Stibos direktør.

- Vi har lige siden fastholdt vores fokus på et stort mod og en vilje til konstant at arbejde for en virksomhed på det højeste teknologiske stadie, som det fremgår af fundatsen. Netop dette fokus skal sikre, at Stibo lever for evigt, forsikrer Carsten Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce