Annonce
Sydjylland

Nye millioninvesteringer skal ruste Alfa Laval til fremtiden

Bæredygtighed - besparelser på vand og strøm – innovation, automatisering og digitalisering bliver ifølge administrerende direktør Ole Rudbeck Petersen nøgleordene, når en ny treårig strategi for Alfa Laval Kolding A/S rulles ud i næste måned. Foto: Carsten B. Grubach
Bæredygtighed, innovation, automatisering og digitalisering er strategiske nøgleord for Kolding Kommunes største private arbejdsplads.
Annonce

KOLDING: De seneste fem år er der investeret kraftigt i Alva Lavals afdeling i Koldings nordlige industrikvarter.

Afdelingen har udviklet sig til globalt center for flowteknisk udstyr og for udstyr til tankrensning i den svenskejede koncern, og da kunderne hentes inden for fødevare-, medicinal- og kosmetikbranchen, er der også her under corona-pandemien stor efterspørgsel på den knowhow, Alfa Laval kan levere inden for væskehåndtering.

- Vi har bygget et fuldautomatisk distributionscenter og et to etagers kontorhus for at bibeholde job i Kolding. Det er investeringer til flere end 100 millioner kroner, i 2019-2020 har vi lavet en komplet ændring af vores layout i produktionsapparatet.

- Og i forbindelse med vores masterplan har vi ændret i både organisationen og strukturen, opsummerer Ole Rudbeck Petersen, administrerende direktør i Alfa Laval Kolding A/S:

- Det betyder blandt andet, at en medarbejder i dag har ansvaret for hele flowet, så vi kan agere hurtigere og mere agilt, og vi har flyttet hundredvis af maskiner, prøveudstyr og robotter.

Annonce

Nyt testcenter

- Vi fik også godkendt et nyt testcenter i 2020, for det er vigtigt at kunne følge med for fortsat at være global markedsleder på området og komme hurtigt ud på markedet med nye produkter.

- Vi kan nu lave test for store kunder som Coca-Cola, Nestlé, Heineken og Novo Nordisk og hjælpe dem med at spare vand og strøm, så de kan få mere ud af deres råvarer, siger Ole Rudbeck Petersen.

Det nye 1600 kvadratmeter store center, der har kostet 50 millioner kroner, er delt i to. Den ene del er applikationscenteret, hvor kunder blandt andet kan se, hvordan udstyret arbejder under deres egne produktionsforhold.

Den anden del er et innovationsområde, som skal fremme koncernens produktudvikling.

Ståltank i Alfa Lavals nye testcenter i Kolding. Den bruges til forsøg med rengøring, hvor man bruger mindre vand, og det kan spare kunder for en masse penge. Foto: Alfa Laval

Groft skrevet beskæftiger Alfa Laval sig med Ole Rudbeck Petersens ord med alt det, man spiser og drikker, fra man står op om morgenen, til man går i seng om aftenen.

Da der ud over fødevarer også er permanent efterspørgsel på medicin og kosmetik, skal Alfa Laval som minimum vækste de to procent om året, som markedet vækster, for ikke at tabe markedsandele, og gerne ifølge direktøren vækste fem procent.

Alfa Laval Kolding A/S er koncernens globale videncenter for væskehåndteringsudstyr. For at styrke kundefokus er Alfa Lavals danske afdelinger i Søborg, Kolding, Nakskov og Aalborg blevet opdelt i tre divisioner – Food & Water (Kolding), Energy og Marine - der hver for sig markedsfører og sælger produkterne til særlige kundesegmenter.

Annonce

Fire nøgleord

Bæredygtighed - besparelser på vand og strøm – innovation, automatisering og digitalisering bliver ifølge Ole Rudbeck Petersen nøgleordene, når en ny treårig strategi for Alfa Laval Kolding A/S rulles ud i næste måned. I den ligger igen store millioninvesteringer – blandt andet af en ny produktionslinje i midten af 2023.

- Vi skal ud på en større digitaliseringsrejse og monitorere vores produkter. Vi skal være med fremme, når vi taler digitalisering. Halvdelen af vores ordrer klarer vi i dag digitalt, så når man trykker på en knap i Australien, printes pakkelisten ud et par minutter efter, og det er den rejse, vi skal fortsætte med. Og så skal vi skabe nye produkter, pointerer den administrerende direktør og nævner en ny slags ventiler som et eksempel.

Alfa Laval

  • Den svenskejede Alfa Laval-koncern beskæftiger omkring 17.000 ansatte på verdensplan med hovedvægt i Sverige, Danmark, Kina, Indien og Nordamerika.
  • Alfa Lavals produkter sælges i flere end 100 lande, hvoraf flere end 50 har deres egne salgsorganisationer.
  • Virksomheden har 42 store produktionsenheder og 70 servicecentre fordelt over hele kloden.
  • Alfa Lavals primære forretningsområder er produktudvikling, produktion, distribution og salg af pumper, ventiler og tankudstyr til fødevareindustrien, bryggerier, mejerier, farmaceutiske - og kosmetiske industrier.
  • Alfa Laval har specialiseret sig i præcisionskontrol af væsketransport-løsninger til pumpning af væsker af enhver viskositet, hurtig rengøring og intelligent, automatiseret kontrol.
  • Desuden står virksomheden for indkøb af komplementære produkter til brug for den flydende fødevareindustri, bryggerier og farmaceutisk industri, den kemiske industri, pulp- og paper-industrien samt marine- og offshore-industrierne.

Alfa Laval er markedsleder i Kina og satser også voldsomt i Indien – altså i verdens befolkningsmæssigt to største lande - og de cirka 17.000 ansatte i koncernen med hovedsæde Lund i Sverige er efterhånden nogenlunde ligeligt fordelt mellem Europa og Asien.

Annonce

Størst i Kolding

Med 635 ansatte er Alfa Laval Kolding kommunens største private arbejdsplads målt på antallet af medarbejdere.

60 procent af dem, hovedsageligt smede, er ansat i produktionen, der arbejder i treholdsskift. Flere af den resterende del på kontoret har globalt ansvar og arbejder langt ud over landets grænser.

- Vi kan ikke konkurrere på pris i udlandet, men med de dygtige folk, vi har, formår vi at løse problemerne i teams, så vi har en høj effektivitet og stor fleksibilitet, siger Ole Rudbeck Petersen, der lægger vægt på, at der er ordentlige organisatoriske forhold.

- Vi har ikke svært ved at finde arbejdskraft i produktionen. Det er lidt sværere med kontorfolk. Vi har folk, der kører hertil fra Aarhus, Odense, Esbjerg og Flensborg, og så er det jo en fordel, at Kolding ligger så centralt, slutter direktøren.


Vi kan nu lave test for store kunder som Coca-Cola, Nestlé, Heineken og Novo Nordisk og hjælpe dem med at spare vand og strøm, så de kan få mere ud af deres råvarer.

Ole Rudbeck Petersen, administrerende direktør, Alfa Laval Kolding A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce