Annonce
Erhverv

Ny medieformand: Det vigtigste er at være publicister

Jysk Fynske Medier har den størrelse, der skal til for at gøre de helt nødvendige ting, mener den nye bestyrelsesformand, Peter Hansen. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Peter Hansen er valgt som ny bestyrelsesformand for Jysk Fynske Medier. Erhvervsmanden fra Sønderborg er tilfreds med, at virksomheden kan investere kraftigt i udvikling, selvom coronakrisen har kostet dyrt.

Medier: Han bygger landbrugsmaskiner og driver landbrug i Ukraine, og han har en fabrik i Etiopien, der fremstiller møllesten til kornmøller. Og så har han en lang politisk karriere i Venstre, som stopper nu.

Fredag blev Peter Hansen nemlig valgt til bestyrelsesformand for Jysk Fynske Medier, Danmarks næststørste private medievirksomhed.

- Jeg har ikke været bange for at tage udfordringer i mit liv. Dem har jeg taget mange af, konstaterer Peter Hansen, der afløser den tidligere chefredaktør Per Westergård på formandsposten.

Ejerne bag Jysk Fynske Medier har aftalt, at posten som formand går på skift mellem de tre parter, der i 2015 fusionerede og dannede Jysk Fynske Medier.

65-årige Peter Hansen har været med i bestyrelserne hele vejen, og nu sætter han sig for bordenden i en vanskelig tid, hvor coronakrisen har sat Jysk Fynske Medier under pres. Det vidner et underskud i 2020 på næsten 100 millioner kroner om.


Vi skal gerne se tilbage om 10 år sige: Hold da op hvor vi traf nogle gode beslutninger, som gør, at vi i dag sidder i det smørhul, vi gerne vil sidde i.

Peter Hansen, bestyrelsesformand, Jysk Fynske Medier


Kraftige investeringer

Alligevel har virksomheden muskler til at investere kraftigt i nye produkter, som der er brug for i en ny medievirkelighed, hvor nye kunder skal vindes gennem attraktive, digitale medier.

- Det vigtigste fokus er, at vi er publicister. Vi arbejder for demokrati og sammenhængskraft, men hvis vi ikke tjener penge, så bliver det hult at være publicist. Derfor skal vi virkelig havde sikkerhed for, at vi har den bundlinje, der skal til, siger Peter Hansen.

Han hæfter sig ved, at andelen af digitale nyhedskunder i Jysk Fynske Medier nu er oppe på 25 procent, hvilket er meget for en virksomhed, der udspringer af flere hundrede års avistradition. Det er resultatet af store investeringer i netaviser og digitale abonnementer, som de færreste selvstændige lokale og regionale aviser kan løfte på egen hånd.

- Ja, vi har den størrelse, der skal til for at kunne gøre de ting, der virkelig er nødvendige. Der er jo ikke mange af vores kolleger, der kan gøre det samme, siger Peter Hansen uden at sætte navne på de medievirksomheder, han sammenligner sig med.

Annonce

Afgørende fusion

Han gentager flere gange, at fusionen i 2015 var afgørende for, at Jysk Fynske Medier står så stærkt. At der er råd til udvikling, både journalistisk og i annonceprodukter, som hverken JydskeVestkysten - som er den store avis i hans hjemby Sønderborg - Fyens Stiftstidende eller de andre aviser kunne have klaret på egen hånd.

Det er noget, du stadig tænker meget over, selvom fusionen faldt på plads for syv år siden?

- Ja, for det var det, der fyldte, da vi skabte fusionen. Vi fødte det på troen på, at vi kunne disse ting. Men det skal jo også materialisere sig. Når man har den oplevelse, at yes, det kunne vi, så gør det et stort indtryk, siger Peter Hansen.

Jysk Fynske Medier er endt med en kompleks ejerform, der både består af fonde og private aktionærer, der har til fælles, at de vil støtte deres lokale medier frem for at jagte den sidste overskudskrone.

Peter Hansen er mangeårig erhvervsmand i Sønderborg og medlem af byrådet for Venstre, dog kun indtil det kommende kommunalvalg. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

Det så man sidste år, da ejerne trådte sammen og besluttede en investeringspakke på 32,5 millioner kroner om året frem mod 2023. En stor sum penge blev sidste sommer brugt til at skære toppen af en sparerunde, der var nødvendig som en hurtig reaktion på coronakrisen, men der blev også øremærket penge til udviklingsprojekter i de kommende år.

Aftalen betød, at de forskellige ejere frasagde sig det udbytte, de ellers har krav på.

- Hvis der var én (i ejerkredsen, red.), der havde sagt, at det vil vi ikke gå med til, så var det ikke sket. Jeg vil ikke sige, at det blev vedtaget med stående klapsalver, men der var en erkendelse af nødvendigheden, siger Peter Hansen.

Annonce

Slut med politik

Udover at drive en række virksomheder sammen med sin familie og forretningspartnere er han kendt som Venstre-politiker, der både har været opstillet til Folketinget og bejlet til borgmesterposten i Sønderborg. Begge dele uden held, og hans femte periode i byrådet i Sønderborg bliver også den sidste, for han genopstiller ikke til efterårets kommunalvalg.

- Jeg stopper med alt, der handler om politik. Vi er ikke politiske i Jysk Fynske Medier. Vi har ganske vist en borgerlig observans, men der er ingen, der fortæller Peter Orry (chefredaktør, red.), hvad han skal mene, siger Peter Hansen.

Så du er ikke medlem af Venstre længere?

- Jo, jo, jo. Men jeg er ikke aktiv i politik.

Nu får han to år i formandsstolen, og målet er at sætte et aftryk, der giver Jysk Fynske Medier den udvikling og robusthed, der skal sikre virksomhedens fremtid.

- Vi skal gerne se tilbage om 10 år sige: Hold da op hvor vi traf nogle gode beslutninger, som gør, at vi i dag sidder i det smørhul, vi gerne vil sidde i, siger Peter Hansen.

Blå bog

Peter Erik Hansen

65 år, bosat i Sønderborg. 

Gift, fem voksne børn. 

Bestyrelsesformand, Jysk Fynske Medier.

Medejer af flere virksomheder inden for bl.a. maskinproduktion og landbrug i Europa, Afrika og Asien. 

Medlem af byrådet i Sønderborg for Venstre. 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce