Annonce
erhvervplus

Ny dansk app med store ambitioner: Vil gøre det danske sommerland mere tilgængeligt

Mønsted Kalkgrubers salgs- og marketingschef Louise Nielsen ser et stort potentiale i Jesper Overgaards app GoVisit, når først der for alvor kommer gang i forretningen igen over sommeren. Foto: Morten Pedersen
Annonce

Mønsted: Der er ikke meget travlhed at spore i Mønsted Kalkgruber denne onsdag eftermiddag i begyndelsen af juni.

Et par gæster spadserer roligt omkring på det store bakkede område i solskin. Det er knap to uger siden, at kalkgruberne åbnede op for gæster i slutningen af maj.

En usædvanlig sen åbning set i forhold til, at attraktionen normalt plejer at åbne først i april. Men ligesom så mange andre dele af landet, har også kalkgruberne måttet vente med at invitere sine gæster indenfor.

Af samme grund har Mønsted Kalkgruber heller ikke brugt meget tid på at afprøve appen GoVisit, som de indgik et samarbejde med sidste efterår. Men potentialet vurderer salgs- og marketingschefen til at være stort. End dog særligt i forbindelse med den nye normal, der så småt har indfundet sig på stedet grund af corona.

- Overfor vores gæster er vi endnu ikke kommet nok i gang med appen, men vi ser gode muligheder i den. Ikke mindst i forhold til den mulighed, som GoVisit giver os for at kommunikere direkte ud til vores gæster med beskeder om for eksempel ændringer i programmet på grund af corona, overordnede retningslinjer om at holde afstand og særlige tilbud, som gæsterne kan benytte sig af, fortæller den 37-årige salgs- og marketingschef, Louise Nielsen, der også lægger vægt på, at GoVisit er stiftet af en lokal iværksætter, og de gennem samarbejdet dermed også støtter op om det lokale erhvervsliv.

GoVisit har indtil videre indgået samarbejdsaftaler med 25 forskellige campingpladser, der alle har set et potentiale i appen, som udover at give gæsterne et overblik over campingpladsens aktiviteter og informere dem om gældende retningslinjer, også kan bruges til at få overblik over natur- og kulturtilbud i nærområdet. Foto: Morten Pedersen

- Men derudover vil vi gerne brede vores forskellige arrangementer og events til endnu flere mennesker, og det kan platformen også hjælpe os med, da både turister og lokale kan benytte appen til at se, hvad der sker i lokalområdet, når de er på ferie i egnen, tilføjer hun.

Annonce

Fra tanke til handling

Netop det hurtige overblik over hyperlokale såvel som lokale arrangementer er da også kongstanken bag appen, fortæller den 40-årige iværksætter Jesper Overgaard, der fik idéen til appen på en campingferie med familien.

- For cirka 2,5 år siden var jeg på campingferie med min kone og vores tre børn, hvor vi fik udleveret det her klassiske stykke hvide papir med en oversigt over de aktiviteter, som man kunne opleve på campingpladsen i løbet af dagen, fortæller han og fortsætter:

- Og da vi så bagefter satte os for at google, hvad der var af oplevelser i nærområdet, så slog det mig, at man burde have én fælles platform, hvor alle gæster på campingpladsen kunne få overblik over aktiviteterne på stedet og samtidig finde information om, hvad der skete i nærområdet.

Mønsted Kalkgruber var blandt de første til at sige ja til et samarbejde med GoVisit-appen, efter Jesper Overgaard kiggede forbi. Foto: Morten Pedersen

I stedet for at vente på, at andre tog affære, satte Jesper Overgaard sig derfor efter sin ferie foran sin computer og lavede et udkast til en prototype på appen. Men som uddannet sælger uden kompetencer indenfor it, indså han hurtigt, at han havde brug for en sparringspartner.

Valget faldt på it-firmaet MySupport.dk, der hurtigt var med på idéen. Men som også hurtigt indså, at de havde brug for yderligere assistance udefra.

- Jeg blev ret overrasket over, hvor komplekst det i virkeligheden er at skabe en app. Man skal jo både tænke brugervenlighed, design og funktionalitet ind, fortæller Jesper Overgaard, der også måtte involvere det aarhusianske designbureau Mundfuld Studio til at skabe GoVisits visuelle udtryk.

Men i sensommeren 2019 var første udgave af appen endelig klar til brug.

Annonce

Fra ovenpå til krise

De første, der var klar til at indgå et partnerskab med GoVisit, blev Mønsted Kalkgruber og Hjarbæk Fjord Camping. Siden fulgte andre efter.

På en campingmesse i Aalborg i begyndelsen af 2020 lykkedes det på en dag Jesper Overgaard at indgå aftaler med tre forskellige campingpladser om brug af appen. Og det fik Jesper Overgaard til at tage et drastisk skridt.

Nu skulle det endelig være. Farvel til tryghed og fast kontrakt. Goddag til livet som selvstændig med egen virksomhed og fuldt drøn fremad.

Tilliden til fremtiden var stor. Og den svandt ikke ind af, at Jesper Overgaard 14 dage efter at have sagt sit job op på landede yderligere syv aftaler med campingpladser om brug af appen, der foruden at fungere på dansk, også kan indstilles til både tysk og engelsk.

- Jeg kunne se, at jeg kunne tilbyde dem noget, som mange af dem stod og manglede. Og derfor tænkte jeg, at hvis jeg skulle nå ud til flest muligt, før højsæsonen ankom, så kunne det ikke nytte noget, at jeg kun arbejdede på projektet i min fritid, fortæller Jesper Overgaard.

Appen er klar. Merchandiset er klar. Jesper Overgaard er klar. Nu mangler bare resten af det danske sommerland.  Foto: Morten Pedersen

- Desuden havde jeg også erfaret, at man som iværksætter har mange forskellige kasketter i brug. Så for at få skred i tingene, sagde jeg mit job op, forklarer han.

20. februar blev Jesper Overgaard sidste arbejdsdag i jobbet som salgskonsulent for Berendsen Textil Service i Viborg. Tre uger senere lukkede statsministeren landet ned.

Annonce

På vej mod ny normal

Coronakrisen betød, at Jesper Overgaard måtte se hjælpeløs til, mens hele turistsektoren, som hans app er afhængig af, lukkede ned.

Han havde endnu ikke tjent nok i sin virksomhed til at opnå lønkompensation, og oveni det hele stod han også pludselig med ansvaret for hjemmeskole og pasning af familiens tre børn i hjemmet, da hans kone som pædagog varetog en af de kritiske funktioner i samfundet.

Men i stedet for at lade sig slå ud af tilbagegangen, valgte Jesper Overgaard en anden strategi.

- Det var ikke tiden til at sætte sig over i et hjørne og tude. Så i stedet så jeg på hvilke muligheder, jeg så kunne have, fortæller Jesper Overgaard, der i stedet for at gå målrettet efter flere samarbejdspartnere til appen, besluttede sig for at bruge sin tid på at udbrede kendskabet til appen gennem opslag og videoer på særligt LinkedIn og Facebook.

Men nu hvor verden så småt nærmer sig en ny normal, bruger han igen sin tid på at mødes med nye potentielle partnere til appen og derigennem få udbredt kendskabet til GoVisit, så endnu flere kan få øjnene op for, hvad appen egentligt kan bruges til.

- I øjeblikket bruger jeg 80 procent af min tid på at skabe partnerskaber og 20 procent på at få folk til at bruge appen, fortæller Jesper Overgaard, der indtil videre har indgået aftaler med 25 danske campingpladser om brug af appen.

Derudover har han også indgået et samarbejde med den fælles database for dansk turisme, Guide Danmark, der samler informationer om alt fra overnatningsmuligheder til attraktioner og begivenheder i hele Danmark og formidler det videre på både dansk, tysk og engelsk, hvilket har givet appen et solidt datagrundlag for at informere dens brugere om, hvad der sker lokalt.

Men for at blive andet og mere end et opslagsværk arbejder Jesper Overgaard fortsat målrettet på at involvere flere samarbejdspartnere i platformen, der dels skal være med til at give appens brugere flere tilbud lokalt og derudover være med til at generere indtægter til både GoVisit og attraktionerne selv.

Annonce

Mange muligheder i spil

- Det, der gør konceptet stort, er jo partnerskaberne. Det er også derfor, at jeg indtil nu har solgt mine partnerskabsaftaler meget billigt, da jeg ser samarbejdet som helt essentielt for at få brugere ind på appen. For i takt med, at der kommer flere brugere ind, vokser mulighederne jo også for flere kommercielle samarbejder, siger Jesper Overgaard, der foruden campingpladser også ser et stort potentiale i at samarbejde med flere lokale turismeaktører landet over.

- Alle zoologiske haver har jo for eksempel fodringstider, alle festivaler har musikkoncerter og alle byfester har forskellige arrangementer, som det giver mening at skabe overblik over, siger Jesper Overgaard, der også ser et stort potentiale i at forbedre den måde, som blandt andre byfester præsenterer deres program for gæsterne på.

I øjeblikket er Jesper Overgaard i gang med at finde nye samarbejdspartnere til sin app GoVisit, der indtil videre byder på mere end 7500 oplevelser i det danske sommerlandskab. Foto: Morten Pedersen

- Når man for eksempel åbner den lokale avis i forbindelse med Snapting (byfest i Viborg, red.), så fylder programmet alene to hele avissider. Damn, det er meget tekst at læse sig igennem. Så dér gør en digital platform som vores virkelig en stor forskel og er meget smartere, fordi man også kan kommunikere direkte med gæsterne i realtid, siger Jesper Overgaard og fremhæver, at GoVisits app blandt andet giver sine brugere mulighed for at få påmindelser om udvalgte arrangementer, 15 minutter før de starter.

- Så lige nu er planen at få overbevist byfester, festivaler, attraktioner og zoologiske haver om GoVisits potentiale, da de alle er steder med et program på tapetet, som de gerne vil have ud til deres gæster, og ofte også har brug for at give et overblik til deres gæster på forskellige sprog, slår Jesper Overgaard fast.

Annonce