Annonce
Erhverv

Ny corona-idé: Tegn abonnement på hjælp til bedre markedsføring

Marianne Kalb (tv.) og Kirsten von Wildenradt, indehavere af kommunikationsbureauet Kalb, tilbyder nu en ny abonnementsordning for små og mellemstore virksomheder. Foto: Jane R. Ohlsen, In-foto
Kommunikationsbureauet Kalb har brugt corona-krisen til at tænke nyt og udvidet forretningen.

LØGUMKLOSTER: Gode råd var dyre, da en vis virus lukkede landet ned for et år siden. Og gode ideer var i nødens stund mere end efterspurgt, og dem besluttede Marianne Kalb og Kirsten von Wildenradt, indehavere af kommunikationsbureauet Kalb, at gå på jagt efter, mens virksomhedens ansatte var sat på arbejdsfordeling i fire uger.

Resultatet blev ”Din Kommunikationskollega”, en ny abonnementsordning for små og mellemstore virksomheder, og oprettelse af et kontor i Sønderborg med en nyansat medarbejder.

- Min makker i firmaet, Kirsten von Wildenradt, og jeg kiggede på hinanden og sagde ”det skal blive løgn, der skal mere end en dum virus til at tage livet af os”, siger Marianne Kalb.

Annonce

- Derfor besluttede vi ret hurtigt, at vores strategi ud af krisen var, at vi ville ”finde på”, og vi ville investere alt, hvad vi havde i at udvikle og gøre forretningen stærkere til ”en anden god gang med krise”. De hjælpepakker, der blev udviklet, var ikke en reel redningskrans for os.

- Vi tænkte på, hvordan vi kunne skaffe flere timer i døgnet, for der kommer jo nok en krise en anden gang, og så skulle vi gøre noget, som ikke er så følsomt, fortæller Marianne Kalb om det nye tilbud, der gør op med den klassiske timesalgsmodel og i stedet sælger viden på abonnement og skaber en forretning, hvor medlemmerne både får adgang til konkrete redskaber, online-fællesskaber og en-til-en rådgivning.

Hjælp til konceptet

- I mange mindre virksomheder sidder der folk i en ø-situation uden kolleger og arbejder med marketing. De kan ikke de mange discipliner og har ikke alle de kompetencer, som marketing og kommunikation kræver i dag.

- Mange virksomheder vil gerne have løst opgaver, men har været lidt forsigtige med at entrere med et bureau, og da det meget er den samme rådgivning, de har brug for, har vi stedet for at lave mandetimer på rådgivning om e-lønning, video, animationsfilm, pressemeddelelser og business manager på Facebook lavet tre pakker med den viden, vi har, forklarer Marianne Kalb og fortsætter:

- Vi kontaktede Andreas Dirksen, kendt som abonnementskongen, fordi han hjælper virksomheder med at udvikle abonnementsforretninger, og han hjalp os i gang med konceptet.

- Vi havde søgt og fået 25.000 kroner af corona-startpuljen, og da det kostede 50.000 kroner at få hjælp af Andreas Dirksen, smed vi selv de sidste 25.000 kroner i bøtten.

Annonce

Tre pakker med viden

- Den mindste pakke er digitalt drevet. Her skal man gøre alting selv, men vi leverer, og man er med i et medlemsunivers i et lukket FB-netværk, hvor man få hjælp og rådgivning, oplyser Marianne Kalb om den første af de tre pakker.


I mange mindre virksomheder sidder der folk i en ø-situation uden kolleger og arbejder med marketing. De kan ikke de mange discipliner og har ikke alle de kompetencer, som marketing og kommunikation kræver i dag.

Marianne Kalb, kommunikationsbureauet Kalb


- I den mellemste pakke er der koblet mere på. Her kan man ringe fast en gang om ugen i en spørgetime, man får lidt mere mennesketid, og vores rådgivere leverer et 12 ugers sidemands-oplæringsforløb online, ligesom når man skal lære en ny kollega alt det, man kan.

- I den store pakke får man alt dette plus mandetimer, og man kan få løst opgaver, siger Marianne Kalb.

Annonce

Koncept under udvikling

Priserne for de tre pakker er henholdsvis 499 kroner, 1499 kroner og 7499 kroner i måneden, og eksisterende kunder kan så få rabat på andre ydelser i kommunikationsbureauet, og den mulighed har flere ifølge Marianne Kalb benyttet sig af.

- Det er et koncept under udvikling, og det er ikke sikkert, at vi har ramt skiven i første hug, vi har ikke lavet den store markedsanalyse, inden vi gik i gang, men vi har givet det tre år, så vi har is i maven, for vi ser et kæmpepotentiale i det. Kan vi skabe 50 procent af omsætningen på det, er vi nået langt og får en mere bæredygtig forretning, siger Marianne Kalb.

Kommunikation på mange måder

  • Kalb er et 14 år gammelt sønderjysk kommunikationsbureau, der løser opgaver inden for strategisk kommunikation, forandringskommunikation, udvikling af koncepter og planlægning af kampagner, samt krisekommunikation og hverdagens kommunikationsopgaver indenfor for eksempel sociale medier, PR, online marketing og hjemmesider.
  • I dag er der inklusive de to ejere ni ansatte i bureauet på de to kontorer i Løgumkloster og Sønderborg.

Omsætningen, der faldt med 30 procent i begyndelsen af corona-nedlukningen, er i dag stigende.

- Efter at januar og februar har været slæbende, omsætter vi i marts og april for tre gange så meget som i årets to første måneder. Vi har ansat to flere og oprettet et kontor i Sønderborg. Her er der mange spændende virksomheder, og man er rigtig god til at handle lokalt, så derfor vil vi være repræsenteret der, slutter Marianne Kalb.

Annonce
Annonce
Fyn

Hos Aktiedysten kan du risikofrit satse på den næste aktieraket: Nu går virksomheden efter at blive en international platform

Annonce
Fyn For abonnenter

Til at begynde med havde Per lager under dobbeltsengen: I dag leger Søndersøvirksomheden med de helt store på markedet

Annonce
Erhverv

Dansk erhvervsliv øjner grønne ordrer efter tysk valg

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: Iværksætterselskaber synger på sidste vers

Erhverv

Klumme: Det betaler sig at skrue ned for mandehørmen

Erhverv

Klumme: Tønder med både tiltrækning og fastholdelse

Sydjylland

Robotter fra Vejen arbejder i 15 meter høje bølger på rejetrawler i barskt klima: - De er så stor en succes ombord, at vi netop har bestilt anlæg nummer tre

Sydjylland For abonnenter

Unge Kolding-drenge producerer medicinsk cannabis: - Vi vil gerne give folk med smerter noget håb

Erhverv

Klumme: Næste generation af ejerskifter venter lige om hjørnet

Annonce