Annonce
Erhverv

Nissan sætter strøm til SUV-segmentet

Denne Nissan Ariya er en af blot tre i hele Europa. Desværre kommer den først på markedet i 2022, men salget bliver sat i gang senere i år. Foto: Vincent Byakika
Nissans nye elsatsning er ikke en afløser for den 10 år gamle Leaf. Det er derimod en væsentligt SUV-opgradering, som Nissan satser hårdt på i 2022. Men bliver den for dyr og kommer den for sent i forhold til konkurrenterne?

NYHED: Den ser flot ud, som den står der foran os få journalister, der er blevet budt indenfor hos Nissan for at se deres nye satsning, Ariya.

Den er noget særligt. Det kan vi også mærke på de folk fra Nissan Danmark, som præsenterer biler.

- I skal passe på i ikke ridser den. Det er en af kun tre biler i hele Europa, som vi kan vise frem på skift i landene. Den er håndbygget i Japan, og der er nogle ganske få funktioner, der ikke virker, men det er sådan, bilen bliver som færdig model, siger Nissans danske pressechef Ann Strøby.

Om Nissan Ariya

  • Kommer til Danmark i fem udgaver med forskellige batteripakker og med eller uden firehjulstræk.
  • Batteristørrelse: 63 kWh eller 87 kWh
  • Rækkevidde: fra 340 til 500 kilometer ifølge WLTP
  • Ladehastighed: Maks. 130 kW CCS, trefaset
  • Ydelse: 218 til 394 hk. Mellem 300 og 600 Nm.
  • 0-100 km/t: Mellem 5,1 til 7,5 sekunder.
  • Tophastighed op til 200 km/t.
  • Må trække op til 1500 klio
  • Eksempler på konkurrenter i 2021: Ford Mustang Mach-e, VW ID.4, Skoda Enyaq, Cupra el-Born, Tesla Model Y

Den er da også flot. Og den ser større ud, end den er på billeder. Men proportionerne og linjerne er pæne - moderne uden at være for futuristiske.

Det samme er tallene, som viser præstationerne for den kommende Ariya. Vi tager de vigtigste af dem her: Rækkevidde fra 340 til 500 kilometer. Ladehastighed fra 130 kW, som svarer til op til 300 kilometer på 30 minutter med CCS-stik. Fra 218 til 394 hk. Mellem 300 og 600 Nm. 0-100 km/t på mellem 5,1 til 7,5 sekunder. Topfarten op til 200 km/t.

Det ser ganske fornuftigt ud.

Annonce

Det bedste fra Nissan

Det taler også til bilens fordel, at Ariya får aktiv køling eller opvarmning af batteriet, der sikrer en mere jævn af- og opladning.

Vi ved, at den kommer til Danmark i fem varianter, hvoraf de to får en batteristørrelse på 63 kWh, og de tre store får hele 87 kWh. Begge varianter kan vælges med enten to eller firehjulstræk.


Priserne er ukendte, indtil videre lyder et forsigtigt bud på, at Ariya kommer til at ligge fra cirka 360.000 kroner til 500.000 kroner for topmodellen med knap 400 hk og firehjulstræk.


Nissan selv siger, at Ariya kombinerer det bedste af det, som Nissan kan tilbyde.

Dermed kan man kalde den for en blanding mellem crossover-succesen Qashqai, som endnu en gang var blandt de mest solgte biler i Danmark, elbilen Leaf, der på 10. år er en stor succes på verdensplan, og endelig den vilde GT-R, som er legendarisk for sine sportlige køreegenskaber, teknik og præstationer.

Annonce

Masser af plads

Vi kommer nærmere på bilen, og designet imponerer også i kabinen.

På forsædet mødes chaufføreren af to 12,3 tommers skærme, som kan konfigureres og byttes om ved at swipe. Måske en gimmick, måske meget smart. Det finder vi ud af, når vi kommer nærmere på bilen.

Nissan introducerer også et helt nyt headup-display med masser af funktioner. Og navigation, som bremser bilen i kurver og meget andet. Det virker samlet set lovende.

Også materialevalget viser nye standarder fra Nissan. En række betjeningsknapper er usynlige, indtil bilen startes, og det sikrer en enkel og elegant kabine.

Ariya ser elegant ud fra alle vinkler og er velsignet med rigtig god plads i kabinen. Foto: Vincent Byakika

På bagsædet er der ligeledes sørget for gennemtænkte løsninger. Gulvet er helt plant, og fordi bilens akselafstand også er øget, er der ekstremt god benplads til bagsædepassagererne.

Selv meget høje personer vil finde sig til rette på bagsædet, for også i højden er der god plads, trods bilens design med den faldende tagline.

Allerbagerst finder vi mellem 415 og 468 liter bagageplads. Og det vil glæde mange, at der er mulighed for op til 1500 kilo anhængervægt.

Annonce

Kig ind i fremtiden

Alt i alt ser det virkelig spændende ud, men den endelige dom må vente, til vi kan prøve bilen. Når det sker, bliver det desværre uden den udgave af selvkørende styring, ProPilot 2.0, som vi ellers var i Yokohama for at prøve i februar 2020, inden verden lukkede ned.

Det er ellers et spændende syn ind i en ikke så fjern fremtid med selvkørende biler. Det samme er Ariya generelt.

Priserne er ukendte, indtil videre lyder et forsigtigt bud på, at Ariya kommer til at ligge fra cirka 360.000 kroner til 500.000 kroner for topmodellen med knap 400 hk og firehjulstræk.

Detaljerne i instrumentbordet er kælet for, så mange knapper er skjult, når bilen er slukket. Foto: Vincent Byakika

Når alt det er sagt, så skal vi huske, at Ariya altså kommer sidst i forhold til alle konkurrenterne, som vi kender lige nu. Ford Mustang Mach-e, VW ID.4, Skoda Enyaq, Cupra el-Born, og Tesla Model Y.

Alle er biler, som den til forveksling også har præstationerne til fælles med. Og om det så er for sent til at indfri Nissan Danmarks tydeligvis ambitiøse forventninger til bilens salgstal, kan kun tiden vise.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce