Annonce
Vestjylland

Når en rigtig sailor går i land… så foregår det ofte via en landgang bygget i Lemvig

Målene skal passe, når LMK - Lemvig Maskin & Køleteknik, bygger landgange til skibene. Når der er et roligt øjeblik i værkstedet, bliver der produceret til lager, så man kan levere hurtigt. Foto: Thomas Maxe
LMK – Lemvig Maskin & Køleteknik får ordrer fra hele verden, men på sigt kan mangel på dygtige faglærte bremse væksten for produktionserhverv.

LEMVIG: ”For når en sailor, en rigtig sailor går i land, så ved man aldrig hvad der kan ske…” Sådan sang Otto Brandenburg i filmen ”Sømand i knibe” fra 1960.

Men det var dengang. I vore dage er det knap så usikkert, når en sailor går i land, for det foregår ofte via en robust og sikker landgangsbro, bygget hos Lemvig Maskin & Køleteknik (LMK) på havnen i Lemvig.

- Vi byggede de første for det daværende Nordsøværftet, og siden hen har flere hørt om, at vi kunne lave landgange. Og da internettet kom til, så begyndte folk at finde os her. Så nu får vi ordrer fra hele verden, og så sender vi dem med fragt, fortæller Finn Eriksen, afdelingsleder hos LMK.

Annonce

LMK – Lemvig Maskin & Køleteknik

  • LMK er specialist i skibsmotorer – både installation, reparation og service – samt opbygning og service på køle- og fryseanlæg, for eksempel på fiskefartøjer. Derudover løser man de fleste opgaver inden for hydraulik-, stål- og aluminiumsarbejde, for eksempel landgange til større skibe.
  • LMK ejer og driver desuden Lemvig Bedding, hvor skibe har mulighed for at blive taget på land til reparation og vedligeholdelse.
  • LMK har 17 ansatte, heraf to lærlinge. De fleste er faglærte smede, kleinsmede og kølemontører.
  • Nyeste gren af virksomheden er overtagelsen af et lokalt firma med syv ansatte, så LMK nu også omfatter VVS Mester Lemvig-Thyborøn, som udfører blikkenslagerarbejde for både privat- og erhvervskunder.
  • Virksomheden blev etableret i 1980 som ”Lemvig Skibsreparation”, men skiftede senere navn til ”Lemvig Maskin & Køleteknik” blandt andet for at signalere, at man arbejder med andet end skibe – for eksempel køleanlæg på fabrikker og i butikker. I dag bruges ofte bare navnet ”LMK”.
  • Siden 2003 har LMK været ejet af Thyborøn Skibs- og motor A/S.
  • Hjemmeside: www.lemvigmk.dk

Sikkerhedsreglerne til søs er meget skrappe, og det omfatter også landgange, så det er ofte en hasteopgave, hvis udstyret er defekt.

- For nylig fik vi en bestilling fra et rederi, hvor landgangen skulle sendes til Gibraltar. Fragten kostede mere end halvdelen af landgangens pris, men det var lige meget, for det hastede, og den nye landgang skulle bare stå klar, når skibet ankom, siger Finn Eriksen.

Afdelingsleder Finn Eriksen har været i gang med et puslespil for at finde plads i værkstedet til landgangen her, som kan skydes ud til 20 meters længde. Foto: Thomas Maxe

Lige nu optager en gigantisk landgang en stor del af værkstedet på havnen i Lemvig. Det er en opgave for et olieraffinaderi i Kalundborg, som skal have repareret og serviceret sin landgang, der ved hjælp af et stort hydraulikstempel kan skydes ud til 20 meters længde.

- Sådan en landgang skal serviceres mindst hvert femte år. Men sikkerhedsreglerne i nærheden af olieanlæg og olietankere er så omfattende, for eksempel på grund af brandfare, at det typisk er nemmest, at landgangen bliver sendt til os, så vi kan arbejde på den og sende den retur bagefter, forklarer Finn Eriksen.

Skibsbyggeri giver travlhed

Andre medarbejdere på værkstedet arbejder på dele til køle- og isanlæg til fiskefartøjer. Det er en af virksomhedens kerneopgaver.

- Vi er i gang med en fire-fem trawlere, som bliver bygget på skibsværftet i Hvide Sande. De får skroget bygget i Polen, og det ankommer så som en ”tom skal” til Hvide Sande, og så går de ellers i gang med at lægge motor i og aptere skibene. Og så er det os, der bygger køle- og fryseanlægget, fortæller Finn Eriksen.

Mens der blive drejet, slebet, hamret og svejset i metalværkstedet, så er der næsten musestille i et andet hjørne af værkstedet. Her er indrettet noget, der nærmest ligner et Volvo-værksted – i hvert fald er det svenske navn tryk på alt fra olietønder til papæsker med reservedele.

Når Lemvig-firmaet servicerer en Volvo Penta-skibsmotor, bliver det registreret i online-servicebogen, så det er let at finde data, uanset hvilken havn man ligger i. Foto: Thomas Maxe

En medarbejder helt opslugt af sin bærbare pc, for dokumentation er en vigtig del af maskinservice.

- LMK er autoriseret til at arbejde med Volvo Penta (en af de mest populære skibsmotorer til både erhverv og lystbåde, red.), så vi registrerer alt arbejde på computeren i en slags online-servicebog, så ejeren og andre værksteder i hele verden kan se, hvad der er foretaget af reparationer og service, forklarer Finn Eriksen.

Annonce

Kan vi få lærlinge nok?

De meget alsidige opgaver og dage med spændende problemløsning kan være en af forklaringerne på, at det går rimelig smertefrit med at finde lærlinge til LMK. Endnu da.

- Vi siger ikke nej til opgaver lige nu, men om 10-20 år kan jeg godt være bekymret for, at der ikke vil være ret mange unge til at reparere de ting, der går i stykker, hvis de alle sammen vælger gymnasievejen, siger Finn Eriksen.

15-årige har jo ikke prøvet ret meget, og så er det nok lettere og mere trygt for dem bare at følge med kammeraterne over på gymnasiet eller handelsskolen.

Afdelingsleder Finn Eriksen, som er bekymret for fremtidens arbejdskraft

Han ønsker, at flere skolebørn skal få øjnene op for, hvor spændende det er at omsætte teori til praksis i et værksted – og helst allerede inden de vælger ungdomsuddannelse.

- Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært for en 15-årig at vælge uddannelse. De har jo ikke prøvet ret meget, og så er det nok lettere og mere trygt for dem bare at følge med kammeraterne over på gymnasiet eller handelsskolen, vurderer Finn Eriksen.

Det ville være godt for skolebørnene at opleve mere praktik og flere virksomhedsbesøg, så de kan få et godt indtryk af håndværksfagene, mener Finn Eriksen (th). Foto: Thomas Maxe

Derfor har han også et håb for børnene - og en udstrakt hånd til de lokale folkeskoler:

- Det ville være godt, hvis erhvervspraktikken kom tilbage i folkeskolen. Og vi vil også rigtig gerne have eleverne her ud til os. Det er nemmere og bedre at lade dem prøve at arbejde med praktiske opgaver i værkstedet i stedet for at skulle stå i klasseværelset og forsøge at forklare dem, hvad erhvervsuddannelse er for noget, siger Finn Eriksen.

LMK – Lemvig Maskin & Køleteknik har 17 ansatte, heraf to lærlinge. Derudover har man overtaget et lokalt VVS-firma med syv ansatte, så på svendebrevene står der typisk smed, kleinsmed, kølemontør eller blikkenslager. Alt sammen uddannelser, som statistisk set er den lige vej til vellønnet, fast arbejde.

Annonce
Annonce
Erhverv

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Annonce
Fyn

Konferencecentre forventer nyt rekordår

Annonce
Erhverv

Han kan stege din bøf: Verdensmester rejser ud og griller for kunderne

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Ekstremerne vinder i jagten på talent: Hvis du vil være noget for alle, er du ikke noget for nogen, mener Odense-direktør

Nordsjælland

Abekopper sender aktie på himmelflugt: Kvistgård-virksomhed stiger syv milliarder i værdi

Fyn For abonnenter

Biotech-firma i Odense blev kendt under corona: Fordobler millionoverskud efter testspurt

Erhverv

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Sydjylland

"Det viste sig at være helt nødvendigt med en oprydning": Spildevandsselskab har sagt farvel til top-direktør

Fyn

Sydfynsk cykelhandler i stort gear: Største overskud nogensinde

Annonce