Annonce
Erhverv

Mode- og tekstilbranchen vil gerne rykke mere på bæredygtighed, men forbrugerne halter bagefter: - Vi vil gerne væk fra T-shirts til en 20’er

Det er i højere grad investorer og B2B-kunder end forbrugerne, som kræver bæredygtigt tøj, viser en brancherundspørge. Genrefoto: Dennis Morton / Dansk Mode & Textil
Det er i højere grad ejere, investorer og grossister, der stiller krav om bæredygtighed. Forbrugerne vil også gerne - men vil helst ikke betale for det.

HERNING: Tøjfirmaer har fået meget skældud for ikke at have nok fokus på bæredygtighed, men i virkeligheden er branchen et pænt stykke foran forbrugerne i den grønne tankegang. Det viser en rundspørge, som brancheforeningen Dansk Mode & Textil har foretaget blandt medlemmerne.

I hvert fald fortæller virksomhederne, at forbrugerne indtager en beskeden fjerdeplads på listen over, hvem der stiller de største krav til dem om at fokusere mere på bæredygtighed. De største krav bliver stillet fra ejere/investorer, efterfulgt af grossist-kunder, mens medarbejderne indtager tredjepladsen.

- Især de større europæiske online-portaler stiller krav om bæredygtighed, og de krav kommer ofte fra deres ejere og investorer. Det sker dels, fordi de følger med i udvikling og tendenser, dels fordi de forventer skærpet lovgivning inden for de kommende tre-fem år, forklarer Marie Busck, som er CSR- og bæredygtighedschef hos Dansk Mode & Textil og medforfatter på medlemsanalysen.

Annonce

Komplicerede øko-mærker

Ser man på mærkning og certificeringer, så fylder det nordiske Svanemærket og EU-blomsten meget lidt hos danske tekstilvirksomheder.

- Der er sådan set ikke noget galt med mærkerne. De er bare meget vanskelige at opnå. Det er ikke nok ”bare” at skifte til at sy tøj af økologisk bomuld. For at opnå eksempelvis Svanemærket skal du dokumentere og certificere alle komponenter i produktet og hele processen fra fremstilling til affaldshåndtering. For et par moderigtige jeans kan det dreje sig om mange forskellige komponenter: Stoffet, lynlåsen, en knap, en lille læderstrop, sytråden og så videre. Det kan være helt uoverskueligt, og meget dyrt, siger Marie Busck og tilføjer, at det går lidt lettere på andre tekstiler så som sengelinned, håndklæder og arbejdstøj, hvor designet ikke skifter så tit.

Der findes over 80 forskellige miljømærkninger i Danmark – på globalt plan er der i omegnen af 450 - plus virksomhedernes egne mærker, så jeg kan godt forstå, hvis forbrugerne er forvirrede.

Marie Busck, chef for CSR og bæredygtighed i Dansk Mode & Textil

I stedet har omkring halvdelen af brancheforeningens medlemmer tilsluttet sig Oekotex-mærket.

- Der findes over 80 forskellige miljømærkninger i Danmark - på globalt plan er der i omegnen af 450 - plus virksomhedernes egne mærker, så jeg kan godt forstå, hvis forbrugerne er forvirrede og føler det svært at træffe et bæredygtigt valg, siger Marie Busck.

Annonce

Tænk mere strategisk

En Oekotex-certificering er en god begyndelse, men Dansk Mode & Textil efterlyser lidt bredere perspektiv, også hos egne medlemmer.

- Der er behov for en strategisk tilgang til bæredygtighed. Mange af medlemmerne er små og mellemstore, som er udviklet til at være meget omkostningseffektive, så det kan være svært at afsætte ressourcer til at arbejde med bæredygtighed, forklarer Marie Busck og fortsætter:

- Det er ofte en indkøber eller designer, der får rollen som bæredygtighedsansvarlig - typisk ved siden af sine øvrige opgaver. Meget af fokus er på produkter, men der er brug for en mere holistisk tilgang: Du skal kende hele din værdikæde - fra leverandører til fremstilling, farvning, transport og så videre - for at kunne vurdere alle risici og muligheder, og så kan du sætte ind der først, hvor det giver størst mening. Ellers kan man ende med et kludetæppe af indsatser, hvor nogle af dem måske endda modarbejder hinanden.

Noget af det, der kan give hovedpine, er, at forbrugerne ganske vist siger, at de rigtig gerne vil have de bæredygtige varer. Men ved kasseapparatet er det ofte prisen, som bliver den helt afgørende faktor.

- Vi skulle helst væk fra, at du kan købe en T-shirt til 20 kroner. Enhver kan jo tænke sig til, at det ikke kan hænge sammen, hvis man skal fremstille den energivenligt og miljørigtig og samtidig have gode forhold for medarbejderne, siger bæredygtighedschefen, som erkender, at der ligger en gigantisk kommunikationsudfordring i at få forbrugerne mere med på det grønne tog.

Annonce

Måske lovgivning?

Dansk Mode & Textil ser positivt på lovgivning som en af vejene til at sætte fart på den grønne omstilling. Men det skal gøres med omtanke - gerne en kombination af krav og incitamenter - og allerhelst på EU-plan, så konkurrenceevnen ikke lider skade.

- Der er allerede meget lovgivning på vej fra EU, blandt andet med fokus på udvidet producentansvar. Der er også tale om at introducere et digitalt produktpas og mærkningsordninger, der minder om det, vi kender fra el-apparater, så der kommer mere transparens. Her er en af de udfordringer, som man arbejder med lige nu, at blive enige om de kriterier, som tekstil skal måles og sammenlignes på.

Herhjemme har Miljøstyrelsen har forsøgt sig med en kampagne rettet mod valg af bæredygtigt tøj. Det er såmænd ikke så dumt, men …

- Jeg kunne godt ønske, de havde tænkt lidt bredere end kun at have fokus på kemi i tøjet. Det grundlæggende problem er, at vi alle sammen skal lære at købe tøj i bedre kvalitet - og så købe lidt mindre af det. En cirkulær tankegang handler også om, at vi skal få tøjet til at holde længere, for eksempel ved at lære at sy eller lappe tøjet. Og så skal affaldet håndteres fornuftigt, når tøjet er slidt op, siger Marie Busck.

Dansk Mode & Textil er i skrivende stund i fuld gang med at indsamle svar til en opdateret rundspørge blandt medlemmerne. Indtil da kan man læse den forrige analyse og branchens anbefalinger på www.dmogt.dk.

Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

Kronprinsen og fodboldstjernerne går i tøj fra Ringkøbing: Frederik og Casper sælger eksklusive jakker til de kendte

Annonce
Erhverv

Klumme: Familieoverdragelse af fast ejendom kan fremover ske efter en +/-20%-regel

Annonce
Erhverv

Klumme: Højt afkast til lav risiko - undervurderer du også din tidshorisont?

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Juryen måtte skride til afstemning for at finde en vinder: Cane-Line er Fyns bedste til vækst

Erhverv

Midtjyske iværksættere har fundet en god opskrift: Solenergi giver sundere og bæredygtig madlavning i Afrika

Erhverv

Klumme: Ønskelisten til den danske investorkultur

INSPIRATIONSPRISEN

Torben Larsen viser vejen i kampen mod mangel på arbejdskraft: Derfor fortjener han Inspirationsprisen

Østjylland

Ny bog guider: Sådan undgår du, at din klimatale bliver tom snak

INSPIRATIONSPRISEN

Jesper Refning modtager Inspirationsprisen på Fyn: Han tror på mennesket og sætte kollegerne fri til at lede selv

Annonce